Szanowni Państwo,

Medycyna Praktyczna wykorzystuje w swoich serwisach pliki cookies i inne pokrewne technologie. Używamy cookies w celu dostosowania naszych serwisów do Państwa potrzeb oraz do celów analitycznych i marketingowych. Korzystamy z cookies własnych oraz innych podmiotów – naszych partnerów biznesowych.

Ustawienia dotyczące cookies mogą Państwo zmienić samodzielnie, modyfikując ustawienia przeglądarki internetowej. Informacje dotyczące zmiany ustawień oraz szczegóły dotyczące wykorzystania wspomnianych technologii zawarte są w naszej Polityce Prywatności.

Korzystając z naszych serwisów bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie plików cookies i podobnych technologii, opisanych w Polityce Prywatności.

Państwa zgoda jest dobrowolna, jednak jej brak może wpłynąć na komfort korzystania z naszych serwisów. Udzieloną zgodę mogą Państwo wycofać w każdej chwili, co jednak pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego wcześniej na podstawie tej zgody.

Klikając przycisk Potwierdzam, wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie wyżej wymienionych technologii oraz potwierdzacie, że ustawienia przeglądarki są zgodne z Państwa preferencjami.

Czy za dużo czasu przed ekranem psuje wzrok?

Ogólnoświatowa epidemia krótkowzroczności stała się faktem. Od 1971 r. częstość występowania krótkowzroczności w USA wzrosła prawie dwukrotnie (do 42%). W Azji osoby z krótkowzrocznością stanowią nawet 90% nastolatków i dorosłych.

Źródło: iStock

Badania naukowe potwierdzają, że spędzanie czasu na świeżym powietrzu – zwłaszcza we wczesnym dzieciństwie – może spowolnić postęp krótkowzroczności. Pozostaje niejasne, czy zwiększenie odsetka osób z krótkowzrocznością jest spowodowane ciągłym skupianiem się na telefonach/tabletach/komputerach, wpływem emitowanego przez ekrany światła oddziałującego na nasz rytm dobowy czy też żadnym z powyższych czynników.

Większość użytkowników komputerów doświadcza cyfrowego zmęczenia oczu. Okuliści odnotowują znaczny wzrost liczby osób, także dzieci, cierpiących z powodu suchości oczu i zmęczenia z powodu zbyt długiego czasu spędzonego przed ekranem. Oznacza to, że wszyscy pracujący z monitorami muszą robić częstsze przerwy, ponieważ podczas korzystania z komputerów i innych urządzeń cyfrowych nie mrugamy wystarczająco często. Wydłużone czytanie, pisanie lub inna intensywna praca do bliży powoduje zmęczenie oczu. Po 20 minutach pracy wzrokowej zaleca się 20 sekund przerwy i spojrzenie na odległość 20 stóp (ok. 6 m) w dal.

AAO sformułowała 10 wskazówek, które pomogą chronić oczy (także) dziecka przed cyfrowym zmęczeniem:

  • Ustaw zegar, aby ci przypomniał o zrobieniu przerwy.
  • Czytaj na przemian e-booki i papierowe książki, a co dwa rozdziały wyjrzyj przez okno.
  • Po ukończeniu poziomu w grze wideo spójrz daleko przed siebie przez okno przez co najmniej 20 sekund.
  • Co kilka rozdziałów oznaczaj książki za pomocą spinacza do papieru, aby przypomnieć, że należy podnieść wzrok. W książce elektronicznej dla uzyskania tego samego efektu użyj funkcji „zakładka”.
  • Unikaj korzystania z komputera na zewnątrz lub w jasno oświetlonych miejscach, ponieważ odblaski na ekranie mogą powodować zmęczenie.
  • Dostosuj jasność i kontrast ekranu komputera tak, aby był dla ciebie wygodny.
  • Zachowaj prawidłową postawę ciała, korzystając z komputera i w trakcie czytania.
  • Zachęcaj dziecko do trzymania cyfrowych urządzeń dalej od oczu, najlepiej w odległości 40–60 cm.
  • Co jakiś czas rozpraszaj uwagę dziecka, zmuszając je do podnoszenia wzroku.
  • Przypominaj dzieciom, aby mrugały podczas patrzenia na ekran.

13.06.2019

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.

Poradnik świadomego pacjenta