Niemiecka Organizacja Foodwatch, zajmująca się ochroną praw konsumenckich, szczegółowo przeanalizowała skład 1,5 tys. produktów żywnościowych dla dzieci.
Większość z nich Foodwatch uznała za zbyt tłuste i słodkie. Dotyczy to zarówno produktów konwencjonalnych, jak i tych reklamowanych jako zdrowa żywność. Organizacja przestrzega, że nawet w 250 ml zwykłego soku owocowego może się znaleźć równowartość prawie sześciu kostek cukru.
W swoim najnowszym raporcie Foodwatch opisuje, z czego składają się produkty dla dzieci i wyjaśnia, w jaki sposób firmy przekonują nas do ich zakupu. Raport zawiera także informacje o sposobie „wzbogacania” tanich produktów dużą ilością sztucznych składników.
Produkowanie zdrowszej żywności okazuje się nieopłacalne, ponieważ daje ona niższą marżę. Z tego powodu producenci rzadko decydują się na wprowadzanie na rynek takich artykułów spożywczych.
Raport Foodwatch zwraca również uwagę, że do marki najbardziej przywiązują się dzieci (ze względu na wszechobecne reklamy w telewizji czy internecie). Najbardziej rażąca różnica między tym, co słyszymy w reklamie, a rzeczywistością, dotyczy spożywanych przez dzieci płatków śniadaniowych. Aż 96% przebadanych produktów z tej grupy zaliczono do słodkich i tłustych. Produkty takie charakteryzują się zawartością cukru rzędu 25-50%.