Szanowni Państwo,

Medycyna Praktyczna wykorzystuje w swoich serwisach pliki cookies i inne pokrewne technologie. Używamy cookies w celu dostosowania naszych serwisów do Państwa potrzeb oraz do celów analitycznych i marketingowych. Korzystamy z cookies własnych oraz innych podmiotów – naszych partnerów biznesowych.

Ustawienia dotyczące cookies mogą Państwo zmienić samodzielnie, modyfikując ustawienia przeglądarki internetowej. Informacje dotyczące zmiany ustawień oraz szczegóły dotyczące wykorzystania wspomnianych technologii zawarte są w naszej Polityce Prywatności.

Korzystając z naszych serwisów bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie plików cookies i podobnych technologii, opisanych w Polityce Prywatności.

Państwa zgoda jest dobrowolna, jednak jej brak może wpłynąć na komfort korzystania z naszych serwisów. Udzieloną zgodę mogą Państwo wycofać w każdej chwili, co jednak pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego wcześniej na podstawie tej zgody.

Klikając przycisk Potwierdzam, wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie wyżej wymienionych technologii oraz potwierdzacie, że ustawienia przeglądarki są zgodne z Państwa preferencjami.

Zasypianie i sen dziecka

Dr med. Jolanta Wasilewska
III Klinika Chorób Dzieci, Uniwersytet Medyczny, Białystok
Zasypianie i sen dziecka

Zdrowy sen jest warunkiem prawidłowego rozwoju dziecka. W miarę wzrastania potrzebuje ono coraz mniej snu w ciągu doby:

  • noworodek – około 16—18 godzin
  • niemowlę 6-miesięczne – około 14 godzin
  • dziecko około 16. roku życia – średnio 8 godzin na dobę.

Różnice w potrzebie snu pomiędzy poszczególnymi dziećmi są jednak dość duże – niektóre chętnie kładą się spać, a inne śpią znacznie mniej niż wskazuje na to przeciętna. Po ukończeniu 4. roku życia większość dzieci nie wymaga już snu w ciągu dnia.

Kiedy kłaść dziecko spać?

Dobowy rytm sen–czuwanie jest bardzo indywidualną cechą, dlatego poszczególne dzieci mogą się znacznie pod tym względem różnić. Możesz jednak na to wpływać poprzez odpowiednią organizację codziennych czynności i przestrzega nieustalonego planu dnia. Dzięki temu będziesz w stanie w bardziej przewidywalny sposób planować swój harmonogram pracy.

Zapewne szczególnie zależy Ci na spokojnym wieczorze i nocy. Wprowadź zatem rytuały, które zasygnalizują dziecku, że nadeszła pora snu. Staraj się kąpać malucha o stałej porze, na przykład o godzinie 19.00, następnie nakarm go i połóż do łóżka, gasząc światło. Jeśli dziecku wyrosły już ząbki, pamiętaj, aby je umyć po karmieniu - będzie to wymagało niewielkiej modyfikacji przyjętego rytuału. Małe dzieci nie boją się ciemności, ale lęk taki może się pojawić w późniejszym wieku. Niestety musisz sobie z tym poradzić sama, dostosowując podjęte działania do potrzeb dziecka, a w razie konieczności możesz poprosić o pomoc swojego lekarza.

Sen jest porą odpoczynku, dlatego nie powinny go przerywać bodźce zewnętrzne (np. donośne odgłosy rozmów, głośne programy telewizyjne, zbyt jasne światło) ani też niezaspokojone potrzeby dziecka (głód, pragnienie, mokra pieluszka, zbyt wysoka lub zbyt niska temperatura w pomieszczeniu - zobacz: Jak ubierać małe dziecko?).

Co robić, gdy dziecko często budzi się w nocy i nie chce zasnąć, a śpi dużo w ciągu dnia?

Przede wszystkim upewnij się, że dziecko czuje się komfortowo (p. niżej). Sprawdź też, czy nie ma zatkanego noska. Jeżeli wszystko jest w porządku, zegar biologiczny dziecka mógł się jeszcze nie przestawić. Niestety, nie można zbyt szybko wpłynąć na ten proces – konsekwentnie postępuj zgodnie z wprowadzonymi rytuałami, a po pewnym czasie Twój maluch się do nich przyzwyczai. Do tego czasu musisz odpoczywać w ciągu dnia. Jeżeli pozwalają na to okoliczności, spróbuj zaangażować do pomocy swojego męża lub inne bliskie osoby (np. babcię malucha).

Co robić, gdy po położeniu do łóżka dziecko długo nie chce zasnąć?

Jeżeli dziecko leży spokojnie, nie rób nic - niech się nauczy samo zasypiać w spokoju. Problem zaczyna się wówczas, gdy maluch płacze lub ma kolkę. Przede wszystkim upewnij się, czy dziecko ma zapewniony komfort (np. nie jest głodne, nie ma mokrej pieluszki, jest mu wygodnie, nic go nie uwiera, a w pomieszczeniu nie jest za gorąco lub za zimno). Jeżeli wszystko wydaje się w porządku, spróbuj odczekać kilka lub kilkanaście minut, może się samo uspokoi i zaśnie, w przeciwnym razie spróbuj je uspokoić powszechnie znanymi sposobami. Niektóre małe niemowlęta lepiej zasypiają ściśle zawinięte, na przykład kocykiem (razem z rączkami), pamiętaj jednak, aby nie prostować mu nóg, inne natomiast do spokojnego snu wymagają z kolei odsłonięcia stópek. Pomóc może także monotonny, szumiący dźwięk (np. cicha kołysanka). Niemowlęciu po 6. tygodniu życia, gdy ustabilizuje się już laktacja i karmienie piersią, możesz spróbować podać smoczek-gryzak do ssania - zaspokajając potrzebę ssania, może pomóc maluchowi zasnąć.



Artykuł pochodzi z przewodnika dla rodziców Pierwsze 2 lata życia dziecka wydanego przez Medycynę Praktyczną, Kraków 2012

14.09.2012

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.

Na co choruje system ochrony zdrowia

  • Pięć minut dla pacjenta
    Lekarze rodzinni mają na zbadanie jednego pacjenta średnio po kilka minut. Taka sytuacja rodzi frustracje po obu stronach – wśród chorych, bo chcieliby więcej uwagi, oraz wśród lekarzy, bo nie mogą jej pacjentom poświęcić.
  • Dlaczego pacjenci muszą czekać w kolejkach?
    Narodowy Fundusz Zdrowia wydaje rocznie na leczenie pacjentów ponad 60 mld zł. Ale ani te pieniądze, ani rozwiązania wprowadzane przez Ministerstwo Zdrowia – tzw. pakiet onkologiczny i pakiet kolejkowy – nie zmienią sytuacji. Dlaczego?