×
COVID-19: wiarygodne źródło wiedzy

Szanowni Państwo,

Medycyna Praktyczna wykorzystuje w swoich serwisach pliki cookies i inne pokrewne technologie. Używamy cookies w celu dostosowania naszych serwisów do Państwa potrzeb oraz do celów analitycznych i marketingowych. Korzystamy z cookies własnych oraz innych podmiotów – naszych partnerów biznesowych.

Ustawienia dotyczące cookies mogą Państwo zmienić samodzielnie, modyfikując ustawienia przeglądarki internetowej. Informacje dotyczące zmiany ustawień oraz szczegóły dotyczące wykorzystania wspomnianych technologii zawarte są w naszej Polityce Prywatności.

Korzystając z naszych serwisów bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie plików cookies i podobnych technologii, opisanych w Polityce Prywatności.

Państwa zgoda jest dobrowolna, jednak jej brak może wpłynąć na komfort korzystania z naszych serwisów. Udzieloną zgodę mogą Państwo wycofać w każdej chwili, co jednak pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego wcześniej na podstawie tej zgody.

Klikając przycisk Potwierdzam, wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie wyżej wymienionych technologii oraz potwierdzacie, że ustawienia przeglądarki są zgodne z Państwa preferencjami.

Dominującym problemem dzwoniących w czasie epidemii do psychologów jest osamotnienie

Katarzyna Lechowicz-Dyl

Osamotnienie jest w czasie epidemii dominującym problemem osób korzystających ze wsparcia psychologów dyżurujących na infolinii NFZ - zauważa prezes Narodowego Funduszu Zdrowia Adam Niedzielski.


Fot. pixabay.com

Dzwoniąc pod bezpłatny numer Telefonicznej Informacji Pacjenta, działającej pod numerem 800-190-590, można poprosić o przekierowanie rozmowy do dyżurującego przez całą dobę, siedem dni w tygodniu psychologa.

Ta szczególna forma pomocy skierowana jest do osób w kryzysie emocjonalnym, które np. odczuwają stres lub lęk wywołany sytuacją zagrożenia epidemiologicznego.

Psycholog w trakcie telefonicznej rozmowy, przeprowadza wywiad oraz w razie potrzeby wskazuje dalszą ścieżkę postepowania np. konieczność konsultacji psychiatrycznej lub diagnozy pod kątem ewentualnej terapii.

"W odpowiedzi na zgłaszane przez pacjentów potrzeby poszerzyliśmy zakres usług infolinii oferując wsparcie psychologiczne dla dzwoniących. To stosunkowo nowy produkt, bo wprowadziliśmy go niecałe trzy tygodnie temu. Usługa ma nieco innych charakter niż masowe informowanie, które do tej pory realizowaliśmy na Telefonicznej Informacji Pacjenta" – powiedział PAP szef Funduszu.

"Każdy kto ma potrzebę rozmowy o swoich problemach może zadzwonić i poprosić o połączenie z psychologiem. Mamy do dyspozycji 20 specjalistów. Rozmowy, które prowadzą dotykają istotnych problemów związanych z sytuacją, jakiej doświadczają osoby potrzebujące psychologicznego wsparcia" - dodał.

Niedzielski wyjaśnił, że dominującym tematem rozmów jest osamotnienie. "Nie jest to oczywiście zaskoczeniem, że w czasie izolacji, konieczności przebywania w domach, redukowania spotkań ludzie narzekają na samotność, na narastającą frustrację. Blisko połowa rozmów, które dotąd przeprowadzono dotyczyły tego wątku" - wskazał.

Pozostałe – jak dodał – dotyczyły m.in. potrzeby uzyskania informacji, gdzie zwrócić się po bezpośrednią pomoc psychologiczną. "My nie udzielamy porad, tylko wsparcia, rozmowa nie kończy się receptą czy zaleceniem terapeutycznym tylko – jeśli jest taka konieczność – wskazaniem, że trzeba z problemem zwrócić się do psychologa bądź psychiatry" – powiedział.

Połączenie z TIP jest bezpłatne, a z konsultantami można połączyć się przez całą dobę, siedem dni w tygodniu. Do dyspozycji pacjentów jest również czat z konsultantem, obsługa w języku angielskim a także wideo rozmowa z tłumaczem języka migowego.

12.05.2020

Zachorowania w Polsce - aktualne dane

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.

Poradnik świadomego pacjenta

  • Jak pojechać do sanatorium?
    Czy można wybrać sobie miejsce, do którego chce się jechać i termin wyjazdu? Czy można wybrać sobie miejsce, do którego chce się jechać i termin wyjazdu? Czy można skorzystać z sanatorium bez zakwaterowania?
  • Jak długo ważna jest recepta w 2020?
    Pacjent, który otrzymał receptę od lekarza, musi pamiętać, że nie jest ważna bezterminowo. Każda recepta ma ściśle określony czas, w którym można ją zrealizować. Dotyczy to zarówno recepty w formie „papierowej”, jak i tzw. e-recepty.