×
COVID-19: wiarygodne źródło wiedzy

Dominującym problemem dzwoniących w czasie epidemii do psychologów jest osamotnienie

Katarzyna Lechowicz-Dyl

Osamotnienie jest w czasie epidemii dominującym problemem osób korzystających ze wsparcia psychologów dyżurujących na infolinii NFZ - zauważa prezes Narodowego Funduszu Zdrowia Adam Niedzielski.


Fot. pixabay.com

Dzwoniąc pod bezpłatny numer Telefonicznej Informacji Pacjenta, działającej pod numerem 800-190-590, można poprosić o przekierowanie rozmowy do dyżurującego przez całą dobę, siedem dni w tygodniu psychologa.

Ta szczególna forma pomocy skierowana jest do osób w kryzysie emocjonalnym, które np. odczuwają stres lub lęk wywołany sytuacją zagrożenia epidemiologicznego.

Psycholog w trakcie telefonicznej rozmowy, przeprowadza wywiad oraz w razie potrzeby wskazuje dalszą ścieżkę postepowania np. konieczność konsultacji psychiatrycznej lub diagnozy pod kątem ewentualnej terapii.

"W odpowiedzi na zgłaszane przez pacjentów potrzeby poszerzyliśmy zakres usług infolinii oferując wsparcie psychologiczne dla dzwoniących. To stosunkowo nowy produkt, bo wprowadziliśmy go niecałe trzy tygodnie temu. Usługa ma nieco innych charakter niż masowe informowanie, które do tej pory realizowaliśmy na Telefonicznej Informacji Pacjenta" – powiedział PAP szef Funduszu.

"Każdy kto ma potrzebę rozmowy o swoich problemach może zadzwonić i poprosić o połączenie z psychologiem. Mamy do dyspozycji 20 specjalistów. Rozmowy, które prowadzą dotykają istotnych problemów związanych z sytuacją, jakiej doświadczają osoby potrzebujące psychologicznego wsparcia" - dodał.

Niedzielski wyjaśnił, że dominującym tematem rozmów jest osamotnienie. "Nie jest to oczywiście zaskoczeniem, że w czasie izolacji, konieczności przebywania w domach, redukowania spotkań ludzie narzekają na samotność, na narastającą frustrację. Blisko połowa rozmów, które dotąd przeprowadzono dotyczyły tego wątku" - wskazał.

Pozostałe – jak dodał – dotyczyły m.in. potrzeby uzyskania informacji, gdzie zwrócić się po bezpośrednią pomoc psychologiczną. "My nie udzielamy porad, tylko wsparcia, rozmowa nie kończy się receptą czy zaleceniem terapeutycznym tylko – jeśli jest taka konieczność – wskazaniem, że trzeba z problemem zwrócić się do psychologa bądź psychiatry" – powiedział.

Połączenie z TIP jest bezpłatne, a z konsultantami można połączyć się przez całą dobę, siedem dni w tygodniu. Do dyspozycji pacjentów jest również czat z konsultantem, obsługa w języku angielskim a także wideo rozmowa z tłumaczem języka migowego.

12.05.2020
Zobacz także
  • Pandemia może spowodować trwałą zmianę w życiu
  • Polacy wobec epidemii
  • Psychologiczne wsparcie w czasie izolacji - dostępne m.in. przez internet
  • W czasie pandemii samotność to poważny czynnik ryzyka dla zdrowia
Doradca Medyczny
  • Czy mój problem wymaga pilnej interwencji lekarskiej?
  • Czy i kiedy powinienem zgłosić się do lekarza?
  • Dokąd mam się udać?
+48

w dni powszednie od 8.00 do 18.00
Cena konsultacji 29 zł

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.
Poradnik świadomego pacjenta