Szanowni Państwo,

Medycyna Praktyczna wykorzystuje w swoich serwisach pliki cookies i inne pokrewne technologie. Używamy cookies w celu dostosowania naszych serwisów do Państwa potrzeb oraz do celów analitycznych i marketingowych. Korzystamy z cookies własnych oraz innych podmiotów – naszych partnerów biznesowych.

Ustawienia dotyczące cookies mogą Państwo zmienić samodzielnie, modyfikując ustawienia przeglądarki internetowej. Informacje dotyczące zmiany ustawień oraz szczegóły dotyczące wykorzystania wspomnianych technologii zawarte są w naszej Polityce Prywatności.

Korzystając z naszych serwisów bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie plików cookies i podobnych technologii, opisanych w Polityce Prywatności.

Państwa zgoda jest dobrowolna, jednak jej brak może wpłynąć na komfort korzystania z naszych serwisów. Udzieloną zgodę mogą Państwo wycofać w każdej chwili, co jednak pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego wcześniej na podstawie tej zgody.

Klikając przycisk Potwierdzam, wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie wyżej wymienionych technologii oraz potwierdzacie, że ustawienia przeglądarki są zgodne z Państwa preferencjami.

Czy leki mogą być przyczyną zaburzeń psychicznych?

Pytanie nadesłane do redakcji

Trzynaście lat temu zażywałam lek o nazwie Lariam. Od tego czasu mam częste załamania nerwowe i przyjmuję antydepresanty, cierpię także na depresjębezsenność. Znalazłam organizację, pomagającą osobom, które stosowały Lariam oraz koresponduję z grupami wsparcia na FB i ludźmi z całego świata, którzy mają podobne problemy. Oficjalnie stwierdzono, że Lariam Mefloquin jest neurotoksyną, która uszkadza mózg. Mam kontakt z byłym lekarzem wojskowym, który pisze doktorat o skutkach ubocznych neurotoksyn, m.in. meflochiny. Nazywa się dr Navin Remington. Jest on także biegłym sądowym. Dr Nevin opublikował wiele prac naukowych, w których twierdzi, że skutki uboczne meflochiny mogą trwać miesiącami, latami lub być permanentne. Dochodzi bowiem do degeneracji pewnych rejonów mózgu, m.in. pnia mózgu, hipokampa, kory mózgowej. Czy psychoterapia w moim przypadku będzie skuteczna? Do tej pory nie były widoczne efekty terapeutyczne, nadal biorę leki, po ich odstawieniu trafiam do szpitala, więc wolę nie ryzykować. Biorę fluoksetynę 40 mg i na noc Tritiko 150 mg. Czy jest możliwe, że moja choroba ma podłoże biologiczne po ingerencji neurotoksyny? Dlaczego nie pomaga psychoterapia i tylko leki dają ukojenie? Z góry dziękuję, Joanna H.

Odpowiedziała

dr med. Joanna Borowiecka-Karpiuk
specjalista psychiatra
Centrum Dobrej Terapii

Z pytania wynika, że jest Pani pod stałą opieką lekarza psychiatry i jest leczona farmakologicznie przewlekle z powodu, m.in. objawów depresyjnych i bezsenności. Biorąc pod uwagę biopsychospołeczny model rozumienia i opisu przyczyn chorób psychicznych, poza przyczynami biologicznymi, psychologicznymi, społecznymi, także różne czynniki środowiskowe występujące na przestrzeni życia, w tym stosowane leki (np. przeciwmalaryczne) mogą być jedną z wielu współwystępujących przyczyn chorób i zaburzeń psychicznych. Istotna byłaby tutaj także informacja, czy zażywała Pani leki przeciwmalaryczne zapobiegawczo, czy celem leczenia malarii, która może być kolejnym czynnikiem podłoża chorób psychicznych.

Niezależnie jednak od ewentualnego w Pani poczuciu wpływu opisanego w pytaniu leku na początek i przebieg Pani zaburzeń psychicznych, należy pamiętać o szeregu pozostałych czynników mogących kształtować obraz choroby. Ważna byłaby tutaj pełna informacja na temat aktualnego dokładnego rozpoznania Pani choroby - i w związku z tym rozeznanie, czy możliwe jest zaplanowane przez psychiatrę zmniejszenie dawki, czy odstawienie leków, czy jednak dana jednostka chorobowa wymaga konieczności przewlekłego leczenia, a odstawianie leków będzie się wiązało ze znacznym lub wysokim prawdopodobieństwem nawrotów choroby. Korzystna byłaby tutaj także konsultacja neurologiczna celem ustalenia ewentualnego współwystępowania objawów psychicznych z objawami neurologicznymi. Niemniej w większości zaburzeń psychicznych czynniki psychologiczne i społeczne mają istotny wpływ na ich przebieg i stopień odczuwanego cierpienia z ich powodu.

Dlatego warto prowadzić tzw. leczenie kompleksowe, skojarzone - zarówno farmakologiczne, jeśli w danym obrazie chorobowym jest ono konieczne - jak i równocześnie leczenie psychoterapeutyczne. Celem psychoterapii mogłaby być dodatkowa redukcja nasilenia objawów choroby lub kiedy ze względu na przebieg choroby u konkretnej osoby utrzymują się one przewlekle, możliwie jak najbardziej satysfakcjonujące funkcjonowanie z nimi, niezależnie od konieczności dalszego stosowania farmakoterapii lub nie. Dlatego jak najbardziej warto podjąć konsultacje psychoterapeutyczne, podczas których przedstawi Pani m.in. swoje oczekiwania, rozezna, na ile są one możliwe do pracy w ramach danego leczenia psychoterapeutycznego, a na ile wymagają ewentualnego przeformułowania i ustalenia celów terapii korzystnych dla Pani i możliwych do realizacji.

12.11.2014

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.

Poradnik świadomego pacjenta