×
COVID-19: wiarygodne źródło wiedzy

Szanowni Państwo,

Medycyna Praktyczna wykorzystuje w swoich serwisach pliki cookies i inne pokrewne technologie. Używamy cookies w celu dostosowania naszych serwisów do Państwa potrzeb oraz do celów analitycznych i marketingowych. Korzystamy z cookies własnych oraz innych podmiotów – naszych partnerów biznesowych.

Ustawienia dotyczące cookies mogą Państwo zmienić samodzielnie, modyfikując ustawienia przeglądarki internetowej. Informacje dotyczące zmiany ustawień oraz szczegóły dotyczące wykorzystania wspomnianych technologii zawarte są w naszej Polityce Prywatności.

Korzystając z naszych serwisów bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie plików cookies i podobnych technologii, opisanych w Polityce Prywatności.

Państwa zgoda jest dobrowolna, jednak jej brak może wpłynąć na komfort korzystania z naszych serwisów. Udzieloną zgodę mogą Państwo wycofać w każdej chwili, co jednak pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego wcześniej na podstawie tej zgody.

Klikając przycisk Potwierdzam, wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie wyżej wymienionych technologii oraz potwierdzacie, że ustawienia przeglądarki są zgodne z Państwa preferencjami.

Aktywność zapobiega bezdechowi sennemu

Nawet niewielkie zwiększenie aktywności fizycznej zmniejsza prawdopodobieństwo wystąpienia bezdechu sennego – informuje „Journal of Clinical Sleep Medicine”.


Fot. pixabay.com

Wystarczy dodatkowe 20 minut chodzenia dziennie lub wydłużenie intensywnego wysiłku o 8 minut, aby zmniejszyć ryzyko bezdechu sennego, niezależnie od płci, wieku czy masy ciała – piszą naukowcy z Australii i Kanady.

Autorzy prowadzili badania wśród ponad 155 tys. osób z kanadyjskiej prowincji Ontario (60 proc. kobiet i 40 proc. mężczyzn). Średnia wieku wynosiła 46 lat. Około 7 proc. uczestników miało bezdech senny. Osoby te prowadziły bardziej siedzący tryb życia (spędzały średnio o 4,4 godziny tygodniowo więcej czasu w pozycji siedzącej w porównaniu z osobami bez bezdechu sennego).

Po przeanalizowaniu wypełnianych przez uczestników kwestionariuszy, dotyczących m.in. zdrowia, stylu życia, jakości snu czy aspektów społeczno-demograficznych, naukowcy ustalili, że niewielkie zwiększenie aktywności fizycznej, w tym chodzenie, miało związek ze zmniejszeniem ryzyka wystąpienia bezdechu sennego o 10 proc.

Obturacyjny bezdech senny to występujące wielokrotnie w ciągu nocy przerwy w oddychaniu trwające 10 sekund lub dłużej. Jego występowanie ma związek z podwyższonym ryzykiem m.in. chorób układu sercowo-naczyniowego. Szacuje się, że występuje on u ponad 29 mln Amerykanów.

„Odsetek dorosłych i dzieci z bezdechem sennym wciąż rośnie. Dlatego ważne jest poznanie modyfikowalnych czynników ryzyka” – podkreśla Lyle Palmer z Uniwersytetu w Adelajdzie, autor analizy.

Źródło: DOI: 10.5664/jcsm.8456

24.06.2020
Doradca Medyczny
  • Czy mój problem wymaga pilnej interwencji lekarskiej?
  • Czy i kiedy powinienem zgłosić się do lekarza?
  • Dokąd mam się udać?

Zachorowania w Polsce - aktualne dane

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.

Poradnik świadomego pacjenta

  • Jak pojechać do sanatorium?
    Czy można wybrać sobie miejsce, do którego chce się jechać i termin wyjazdu? Czy można wybrać sobie miejsce, do którego chce się jechać i termin wyjazdu? Czy można skorzystać z sanatorium bez zakwaterowania?
  • Jak długo ważna jest recepta w 2020?
    Pacjent, który otrzymał receptę od lekarza, musi pamiętać, że nie jest ważna bezterminowo. Każda recepta ma ściśle określony czas, w którym można ją zrealizować. Dotyczy to zarówno recepty w formie „papierowej”, jak i tzw. e-recepty.

Polecają nas