Sposoby zapobiegania reakcjom alergicznym na pokarm w restauracji

Omówienie doniesienia: Preventing Food Allergy Reactions at Restaurants: Comparing Strategies Used Between Reactors and Non-Reactors
Ade J. i wsp.
Asthma & Immunology (ACAAI) 2018 Annual Scientific Meeting

Opracował: dr n. med. Marek Kaszuba


Fot. iStock.com

Alergia pokarmowa znacznie obniża jakość życia osoby, u której ją stwierdzono, a jeśli manifestuje się reakcją anafilaktyczną – wiąże się z bezpośrednim zagrożeniem życia. Zgony spowodowane reakcją anafilaktyczną w przebiegu alergii pokarmowej występowały m.in. u osób spożywających posiłek poza domem, np. w restauracjach.

Pacjenci z alergią pokarmową w ramach porady alergologicznej otrzymują zalecenia dotyczące unikania alergenów. Wprawdzie na stronach internetowych przeznaczonych dla chorych z alergią pokarmową opisane są różne strategie redukcji ryzyka reakcji alergicznej na pokarm, jednak częstość ich stosowania i skuteczność oceniono w niewielu badaniach. Podczas corocznego spotkania naukowego American College of Allergy, Asthma & Immunology, które odbyło się w Seattle (USA) w 2018 roku, zaprezentowano pracę na temat sposobów zapobiegania reakcjom alergicznym w restauracjach u pacjentów z alergią pokarmową.

Przedstawione badanie tak zaplanowano, aby określić, jakie strategie zapobiegania reakcjom alergicznym w restauracji są przez osoby z alergią pokarmową oraz ich rodziny najczęściej stosowane. Dodatkowy cel badania stanowiło określenie, w jaki sposób przebycie reakcji alergicznej na pokarm w restauracji wpływa na wybór strategii prewencyjnych. Badanie przeprowadzono metodą ankietową na grupie 39 dzieci i dorosłych z alergią pokarmową.

Osoby, u których reakcja alergiczna na pokarm wystąpiła w restauracji, przed tym zdarzeniem stosowały mniejszą liczbę strategii prewencyjnych (średnio 6 strategii na osobę), w porównaniu z chorymi, którzy nigdy nie doświadczyli reakcji alergicznej na pokarm w restauracji (średnio 15 strategii na osobę).

U osób, u których reakcja alergiczna na pokarm wystąpiła w restauracji, liczba stosowanych strategii zwiększała się istotnie (średnio do 15 strategii na osobę).

Najczęściej stosowane strategie prewencji obejmowały poinformowanie kelnera o alergii na pokarm po przybyciu do restauracji (79,5%) oraz zamawianie dań zawierających proste składniki (76,92%). Do najrzadziej realizowanych strategii prewencji należały złożenie osobnego zamówienia dla osoby z alergią (23,1%) oraz stosowanie indywidualnej karty alergii zawierającej informacje o przeciwwskazanych alergenach (25,6%). W analizie nie stwierdzono istotnych różnic między badanymi grupami w rodzajach stosowanych strategii.

Wnioski

Osoby z alergią pokarmową stosują w restauracji liczne strategie prewencji reakcji alergicznych. Należy podkreślić, że im więcej wysiłku i czasu włoży się w ich realizację, tym mniejsze jest ryzyko wystąpienia reakcji alergicznych na pokarm.

Strategie ograniczania ryzyka reakcji alergicznej na pokarm w restauracji (odsetek osób z alergią pokarmową, które je stosowały)
poinformowanie kelnera o alergii pokarmowej po przybyciu do restauracji 79,5%
zamówienie dania złożonego z prostych składników 76,9%
sprawdzenie dania pod kątem zawartości alergenu przed jego spożyciem 76,9%
unikanie restauracji o niskim standardzie higienicznym 74%
wcześniejsze zapoznanie się ze składnikami potraw na stronie internetowej restauracji 71,8%
korzystanie z restauracji przystosowanych dla osób z alergią pokarmową 69,2%
prośba o rozmowę z menedżerem restauracji 69,2%
korzystanie z restauracji wcześniej przez siebie odwiedzanych 64,1%
poinformowanie osób, z którymi spożywa się posiłek, o swojej alergii pokarmowej 64,1%
ograniczanie podróży i spożywania posiłków poza domem 61,5%
odwiedzanie znanej restauracji i zamawianie już wcześniej spożywanego dania 61,5%
pytanie obsługi restauracji o sposób przygotowywania dania 59%
prośba o rozmowę z szefem kuchni 59%
wcześniejszy kontakt telefoniczny z restauracją 56,4%
prośba o umożliwienie zapoznania się z  etykietami produktów, z których przygotowano danie 53,8%
przyniesienie ze sobą do restauracji części posiłku 51,3%
wytarcie stołu 51,3%
przyniesienie ze sobą do restauracji całego posiłku 48,7%
wytarcie krzeseł 46,2%
korzystanie z restauracji poza godzinami szczytu 43,6%
korzystanie z restauracji sieciowych 41,2%
niespożywanie posiłków w restauracjaci 38,5%
używanie indywidualnej karty alergii 25,6%
złożenie osobnego zamówienia dla osoby z  alergią pokarmową 23,1%
26.02.2019
Zobacz także
  • Alergia na banany
  • Alergia na mleko kozie i owcze
  • Alergia na dorsza
  • Alergia na orzeszki ziemne (arachidowe)
  • Alergia na pszenicę
  • Alergia na mleko krowie
  • Alergeny pokarmowe
Doradca Medyczny
  • Czy mój problem wymaga pilnej interwencji lekarskiej?
  • Czy i kiedy powinienem zgłosić się do lekarza?
  • Dokąd mam się udać?
+48

w dni powszednie od 8.00 do 18.00
Cena konsultacji 29 zł

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.
Poradnik świadomego pacjenta