Opracował: dr n. med. Marek Kaszuba
Fot. iStock.com
Alergia pokarmowa znacznie obniża jakość życia osoby, u której ją stwierdzono, a jeśli manifestuje się reakcją anafilaktyczną – wiąże się z bezpośrednim zagrożeniem życia. Zgony spowodowane reakcją anafilaktyczną w przebiegu alergii pokarmowej występowały m.in. u osób spożywających posiłek poza domem, np. w restauracjach.
Pacjenci z alergią pokarmową w ramach porady alergologicznej otrzymują zalecenia dotyczące unikania alergenów. Wprawdzie na stronach internetowych przeznaczonych dla chorych z alergią pokarmową opisane są różne strategie redukcji ryzyka reakcji alergicznej na pokarm, jednak częstość ich stosowania i skuteczność oceniono w niewielu badaniach. Podczas corocznego spotkania naukowego American College of Allergy, Asthma & Immunology, które odbyło się w Seattle (USA) w 2018 roku, zaprezentowano pracę na temat sposobów zapobiegania reakcjom alergicznym w restauracjach u pacjentów z alergią pokarmową.
Przedstawione badanie tak zaplanowano, aby określić, jakie strategie zapobiegania reakcjom alergicznym w restauracji są przez osoby z alergią pokarmową oraz ich rodziny najczęściej stosowane. Dodatkowy cel badania stanowiło określenie, w jaki sposób przebycie reakcji alergicznej na pokarm w restauracji wpływa na wybór strategii prewencyjnych. Badanie przeprowadzono metodą ankietową na grupie 39 dzieci i dorosłych z alergią pokarmową.
Osoby, u których reakcja alergiczna na pokarm wystąpiła w restauracji, przed tym zdarzeniem stosowały mniejszą liczbę strategii prewencyjnych (średnio 6 strategii na osobę), w porównaniu z chorymi, którzy nigdy nie doświadczyli reakcji alergicznej na pokarm w restauracji (średnio 15 strategii na osobę).
U osób, u których reakcja alergiczna na pokarm wystąpiła w restauracji, liczba stosowanych strategii zwiększała się istotnie (średnio do 15 strategii na osobę).
Najczęściej stosowane strategie prewencji obejmowały poinformowanie kelnera o alergii na pokarm po przybyciu do restauracji (79,5%) oraz zamawianie dań zawierających proste składniki (76,92%). Do najrzadziej realizowanych strategii prewencji należały złożenie osobnego zamówienia dla osoby z alergią (23,1%) oraz stosowanie indywidualnej karty alergii zawierającej informacje o przeciwwskazanych alergenach (25,6%). W analizie nie stwierdzono istotnych różnic między badanymi grupami w rodzajach stosowanych strategii.
Wnioski
Osoby z alergią pokarmową stosują w restauracji liczne strategie prewencji reakcji alergicznych. Należy podkreślić, że im więcej wysiłku i czasu włoży się w ich realizację, tym mniejsze jest ryzyko wystąpienia reakcji alergicznych na pokarm.
Strategie ograniczania ryzyka reakcji alergicznej na pokarm w restauracji (odsetek osób z alergią pokarmową, które je stosowały) | |
---|---|
poinformowanie kelnera o alergii pokarmowej po przybyciu do restauracji | 79,5% |
zamówienie dania złożonego z prostych składników | 76,9% |
sprawdzenie dania pod kątem zawartości alergenu przed jego spożyciem | 76,9% |
unikanie restauracji o niskim standardzie higienicznym | 74% |
wcześniejsze zapoznanie się ze składnikami potraw na stronie internetowej restauracji | 71,8% |
korzystanie z restauracji przystosowanych dla osób z alergią pokarmową | 69,2% |
prośba o rozmowę z menedżerem restauracji | 69,2% |
korzystanie z restauracji wcześniej przez siebie odwiedzanych | 64,1% |
poinformowanie osób, z którymi spożywa się posiłek, o swojej alergii pokarmowej | 64,1% |
ograniczanie podróży i spożywania posiłków poza domem | 61,5% |
odwiedzanie znanej restauracji i zamawianie już wcześniej spożywanego dania | 61,5% |
pytanie obsługi restauracji o sposób przygotowywania dania | 59% |
prośba o rozmowę z szefem kuchni | 59% |
wcześniejszy kontakt telefoniczny z restauracją | 56,4% |
prośba o umożliwienie zapoznania się z etykietami produktów, z których przygotowano danie | 53,8% |
przyniesienie ze sobą do restauracji części posiłku | 51,3% |
wytarcie stołu | 51,3% |
przyniesienie ze sobą do restauracji całego posiłku | 48,7% |
wytarcie krzeseł | 46,2% |
korzystanie z restauracji poza godzinami szczytu | 43,6% |
korzystanie z restauracji sieciowych | 41,2% |
niespożywanie posiłków w restauracjaci | 38,5% |
używanie indywidualnej karty alergii | 25,6% |
złożenie osobnego zamówienia dla osoby z alergią pokarmową | 23,1% |