×
COVID-19: wiarygodne źródło wiedzy

III odsłona ogólnopolskiej kampanii DIAGNOSTYKA JAJNIKA - strona 2

Rak jajnika – chorobą genetyczną

Wszystkie choroby, w tym również choroby nowotworowe, mają tło genetyczne. Duża część elementów genetycznych wynika z tzw. predyspozycji rodzinnych i coraz więcej mutacji odpowiada za przekazy rodzinne. Pośród czynników zwiększonego ryzyka zachorowania na raka jajnika znajduje się dziedziczenie mutacji w genie BRCA1BRCA2, wcześniej przebyty rak piersi, występowanie raka jajnika i/lub raka piersi w bliskiej rodzinie. To około 15% przypadków.

Mutacje w genach BRCA1BRCA2 dziedziczymy po naszych rodzicach. Niestety, jak pokazują wyniki badań przeprowadzonych przez firmę IQS, większość badanych nie słyszała, że mężczyźni mogą być nosicielami genu BRCA1, który mogą przekazać córce.
Warto zwrócić uwagę, że 40% mężczyzn nie chciałoby, bądź nie wie czy chciałoby poznać, czy jest nosicielem tego genu. Mężczyźni wzbraniają się nawet przed wiedzą, która mogłaby wspomóc działania profilaktyczne najbliższych osób, wolą żyć w niewiedzy, przyjmują postawę - „mnie to nie dotyczy”. 38% mężczyzn nie dopuszcza do siebie myśli, że mogliby zachorować na nowotwór, a blisko co drugi mężczyzna - że mogłoby to spotkać jego partnerkę.

To bardzo niepokojące wskaźniki, ponieważ wywiad rodzinny jest podstawową metodą oceny ryzyka wystąpienia raka jajnika. Wykrycie mutacji w tym genie jest również bardzo ważne z uwagi na określenie rokowania i wyboru leczenia. Rozpoznanie typu raka jajnika następuje na podstawie histopatologicznego badania materiału uzyskanego w czasie zabiegu operacyjnego. Jeśli w rodzinie były odnotowane zachorowania na nowotwory, powinno się niezwłocznie wykonać badania w kierunku mutacji w genie BRCA1BRCA2 oraz test ROMA (stężenie markera nowotworowego CA-125).

Diagnostyka jajnika

Na nowotwór jajnika zapadają kobiety najczęściej po 50. roku życia i znacznie częściej dotyczy to kobiet, których matki chorowały na nowotwór piersi, jelita grubego czy też raka jajnika. Kobiety, u których występują mutacje w genie BRCA1BRCA2 są narażone bardziej niż pozostałe i powinny kontrolować się co 6. miesięcy.

Rak jajnika występuje także u kobiet w młodym wieku, dlatego każda kobieta po 20. roku życia powinna raz w roku wykonać badanie USG przezpochwowe czy też przez powłoki brzuszne.

Bezpłatne badania w kierunku diagnostyki raka jajnika

W tym roku dzięki wsparciu Centrum Badań DNA Laboratorium Genetyki Medycznej w Poznaniu, organizacja dysponować będzie 150. kuponami na bezpłatne testy genetyczne w kierunku mutacji genu BRCA1, które przeznaczy na akcje specjalne w kobiecych magazynach i portalach internetowych. Żeby dostać bezpłatne badanie, należy śledzić fan page organizacji na FB - https://www.facebook.com/kwiatkobiecosci Dodatkowo, dwa oddziały warszawskich sieci POLMED, przy ulicy Grzybowskiej i Wołoskiej w Warszawie (www.polmed.pl) zaproszą kobiety 03.10.2017 r. na specjalną akcję, tzw. drzwi otwarte, podczas których pierwsze 50. kobiet będzie mogło bezpłatnie wykonać usg przezpochwowe. Kolejnych 50. otrzyma możliwość wykonania tego badania w warszawskich placówkach POLMED z 40% zniżką. Każda z pań, która wykona badanie otrzyma dodatkowo kupon z 30% zniżką na wybrane badania w warszawskich placówkach medycznych POLMED. Zapisy będą przyjmowane telefonicznie od 25.09.2017 r. do 02.10.2017 r.

Partnerzy III odsłony Ogólnopolskiej Kampanii Diagnostyka jajnika

Przeprowadzenie akcji specjalnych i promocji kampanii nie byłoby możliwe, gdyby nie wsparcie finansowe firm: Toruński Zakład Materiałów Opatrunkowych S.A marka Bella, CBDNA, Malu Wilz, Bałtowskie Centrum Turystyczne, Sylveco, Hildegard Braukmann.

Partnerami merytorycznymi kampanii zostali: Narodowy Fundusz Zdrowia, Polskie Towarzystwo Ginekologiczne, Polskie Towarzystwo Psychoonkologiczne, Międzynarodowe Centrum Nowotworów Dziedziczonych, Fundacja Małgorzaty Braunek – BĄDŹ.

Partner medyczny kampanii: sieć placówek medycznych POLMED.

Partnerami medialnymi zostali: - Miasto Stołeczne Warszawa, Warszawska Szkoła Reklamy, IQS, Dorota Czoch, Przystanek Miłość, Lokal media, Weronika Jarząbek Photography, HealthTV, Magdalena Lisowska, Deer Logo Ida Nowosielska, StudentTV, Calm Water Studio, Lunar Six.

Patronat nad kampanią objęły magazyny i portale: Gentleman, Zwrotnikraka.pl, Medycyna praktyczna.pl, Radio klinika, Beautymission.pl, Poradnik zdrowie.pl, Moje zdrowie, Niepłodnirazem.pl, Dobra mama, Imperium kobiet, Oh!me, Zatoka piękna, Forumonkologiczne.pl, Wyleczto.pl, Damosfera.pl, Portalemedyczne.pl, Kliknij w zdrowie.pl, , Świat zdrowia, 4allwoman.pl, Wizaż.pl, Wp.pl

Informacji na temat kampanii udzielają: Paula Kucharska, paula@kwiatkobiecosci.pl, tel.+48 691 439 297

Za organizację sesji zdjęciowej podziękowania dla:

19.09.2017
strona 2 z 2
Zobacz także
  • Jakie są sposoby wczesnego rozpoznawania nowotworów złośliwych?
  • Rak jajnika
  • Jak rozpoznaje się nowotwór?
  • Nowotwór - co to, rozwój, podział
Doradca Medyczny
  • Czy mój problem wymaga pilnej interwencji lekarskiej?
  • Czy i kiedy powinienem zgłosić się do lekarza?
  • Dokąd mam się udać?
+48

w dni powszednie od 8.00 do 18.00
Cena konsultacji 29 zł

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.
Poradnik świadomego pacjenta