×
COVID-19: wiarygodne źródło wiedzy

Szanowni Państwo,

Medycyna Praktyczna wykorzystuje w swoich serwisach pliki cookies i inne pokrewne technologie. Używamy cookies w celu dostosowania naszych serwisów do Państwa potrzeb oraz do celów analitycznych i marketingowych. Korzystamy z cookies własnych oraz innych podmiotów – naszych partnerów biznesowych.

Ustawienia dotyczące cookies mogą Państwo zmienić samodzielnie, modyfikując ustawienia przeglądarki internetowej. Informacje dotyczące zmiany ustawień oraz szczegóły dotyczące wykorzystania wspomnianych technologii zawarte są w naszej Polityce Prywatności.

Korzystając z naszych serwisów bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie plików cookies i podobnych technologii, opisanych w Polityce Prywatności.

Państwa zgoda jest dobrowolna, jednak jej brak może wpłynąć na komfort korzystania z naszych serwisów. Udzieloną zgodę mogą Państwo wycofać w każdej chwili, co jednak pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego wcześniej na podstawie tej zgody.

Klikając przycisk Potwierdzam, wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie wyżej wymienionych technologii oraz potwierdzacie, że ustawienia przeglądarki są zgodne z Państwa preferencjami.

Badanie świadomości raka piersi: Polski wciąż badają się zbyt mało, a pandemia pogarsza sytuację

mat. pras.

Kolejna odsłona kampanii „BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa” oraz raport dot. świadomości profilaktyki wtórnej raka piersi

Jak pokazują badania opinii, ponad połowa ankietowanych mężczyzn (56%) będących w związkach deklaruje, że zachęcali swoje partnerki/żony do samobadania piersi. Z kolei co piąta kobieta nie wie, jak je przeprowadzić. O profilaktyce raka piersi powinny pamiętać nie tylko Polki, ale także najbliżsi im mężczyźni. O tym m.in. dyskutowali paneliści podczas debaty połączonej z premierą wyjątkowego kalendarza „Power of Community 2021” wydanego w ramach 5. edycji kampanii „BreastFit. Kobiecy Biust. Męska sprawa”.

Badania potwierdzają – Polki badają się zbyt rzadko

Badania sondażowe, przeprowadzone na zlecenie Novartis Oncology i Fundacji Onkocafe-Razem Lepiej na potrzeby tegorocznej edycji kampanii „BreastFit. Kobiecy Biust. Męska sprawa”, pokazują, że Polacy są dość pewni swojej wiedzy o raku piersi, 85% respondentów (a w szczególności kobiety: 93%) deklaruje, że wie w jaki sposób diagnozuje się raka piersi u kobiet. Pomimo tego wyniku, wciąż 20% badanych kobiet przyznaje, że nie wie, jak samodzielnie wykonać badanie. Sytuację pogarsza panująca pandemia, to właśnie przez nią co czwarta respondentka odwołała lub przesunęła termin umówionych badań, a 13% kobiet w ogóle nie umówiło wizyty.

Wyniki przeprowadzonego badania były omawiane podczas spotkania towarzyszącego premierze kolejnej edycji wyjątkowego kalendarza „Power of Community 2021”, które odbyło się 23 września w Warszawie. W 2015 roku powstał pierwszy kalendarz, który dał początek kampanii „BreastFit. Kobiecy Biust. Męska Sprawa”. Jej misją i głównym celem jest zwiększenie świadomości na temat wczesnego wykrywania raka piersi, przebiegu tej choroby w różnych stadiach zaawansowania, ze szczególnym podkreśleniem roli mężczyzn towarzyszących w chorobie. Dochód z kalendarza co roku jest przeznaczony na wsparcie kobiet z zaawansowanym rakiem piersi.

- Zgodnie z wynikami badań, co czwarty ankietowany mężczyzna, będący w związku nie wie, czy partnerka/żona wykonuje samobadania piersi. Jednocześnie ponad połowa badanych deklaruje, ze zachęcali swoje partnerki do samobadania piersi. Ten wynik nie jest zły, ale pokazuje, że wciąż dużo jest do zrobienia. Dlatego nasza kampania skierowana jest nie tylko do kobiet, ale również, albo nawet przede wszystkim, do panów. Oswojenie mężczyzn z rakiem piersi, uświadomienie im, jak mogą pomóc kobiecie w samobadaniu, jak powinni z nią rozmawiać i wesprzeć w procesie diagnozy oraz choroby to kluczowe aspekty naszej kampanii - mówi Adrianna Sobol, psychoonkolog, Fundacja Onkocafe–Razem Lepiej.

- Dostęp do świadczeń medycznych w Polsce wciąż nie jest taki sam we wszystkich regionach kraju. Im dłużej kobiety czekają na badanie, tym mniejsza szansa na wczesne wykrycie nowotworu. Z Fundacją kontaktuje się wiele kobiet, które chciałyby przeprowadzić USG piersi, ale muszą na nie czekać zdecydowanie za długo, niekiedy nawet 3-4 miesiące. W tym roku chcieliśmy pomóc kobietom z regionów, gdzie dostęp do świadczeń medycznych jest utrudniony i dać im szansę na badanie. Dzięki naszej inicjatywie, przeprowadzonej wspólne z Fundacją Philips, 1000 Polek w całym kraju może skorzystać z darmowych badań USG piersi – mówi Anna Kupiecka, Prezeska Fundacji Onkocafe-Razem lepiej.

Podstawą są regularne badania – apelują eksperci

Zaproszony na wydarzenie prof. dr hab. n. med. Tadeusz Pieńkowski, Prezes Polskiego Towarzystwa Badań nad Rakiem Piersi podkreślał, jak wczesne wykrycie choroby zwiększa szanse jej wyleczenia.

- Umieralność na raka piersi spada w większości państwach Europy, a w Polsce rośnie. Tymczasem z perspektywy medycznej coraz częściej uznajemy raka piersi za chorobę przewlekłą, którą się leczy i z którą można żyć długo, nawet w przypadku przerzutów. Badania przesiewowe i zwiększanie liczby nowotworów piersi wykrywanych wcześnie to klucz w poprawieniu tej przykrej statystyki - podkreśla prof. Tadeusz Pieńkowski, Prezes Polskiego Towarzystwa Badań nad Rakiem Piersi.

- Wczesne wykrycie to niemal stuprocentowa szansa na pełne wyleczenie, dlatego wspieram wszelkie działania, które mają stymulować czujność onkologiczną. Oczywiście w ostatnich latach dużo się zmieniło, jeśli chodzi o samoświadomość w zakresie profilaktyki raka piersi. Coraz więcej kobiet ma świadomość, że powinny zainteresować się tym tematem, zrobić badania, wykonać samobadanie piersi, wciąż jednak jest spora liczba kobiet, które ignorują zalecenia, myślą, że choroba ich nie dotyczy. Tymczasem należy sobie uświadomić, że ta choroba może dotyczyć każdej z nas i dlatego trzeba robić badania profilaktyczne – podkreśla dr Agnieszka Jagiełło-Gruszfeld z Narodowego Instytutu Onkologii PIB w Warszawie.

5. edycja wyjątkowego kalendarza „Power of Community” – nadzy sportowcy dla kobiet

Kampania ma na celu także wspomóc chorujące na raka piersi pacjentki. Jak co roku, ambasadorzy kampanii, sportowcy z całej Polski, spotkali się na wspólnej sesji zdjęciowej, aby stworzyć wyjątkowy projekt – kalendarz „Power of Community 2021”. Dochód z jego sprzedaży przeznaczany jest na działania wspierające kobiety z zaawansowanym rakiem piersi i ich bliskich. Jak wyjaśniał Jakub Popławski, pomysłodawca i twórca kalendarza, motywem tegorocznej edycji kalendarza jest damska torebka.

- Co roku umieszczamy mężczyznę w scenerii, która jest dla niego wyzwaniem. W tym roku wybór padł na damską torebkę, gdyż symbolizuje ona kobiecą codzienność i masę spraw do ogarnięcia. Ta kobieca codzienność jest dla mężczyzny wyzwaniem, kiedy musi zastąpić swoją partnerkę podczas leczenia. To, czy dobrze podoła temu zadaniu, zależy w dużej mierze od jego wiedzy i siły charakteru, a nie od pozycji zawodowej czy finansów, dlatego mężczyźni pozują nago. Chcemy, aby mężczyźni byli czujni i przewidujący, przypominali ważnym dla siebie kobietom o profilaktyce oraz sami potrafili zbadać piersi swojej ukochanej – dodaje.

Podczas spotkania obecni byli również goście specjalni: ambasadorowie kampanii, m.in. zawodnik CrossFit Bartek Lipka, mistrzyni Polski w kick-boxingu Dorota Godzina, dziennikarze Joanna Górska i Rafał Bryndal oraz Tomasz Rejman, autor książki Żyć każdym dniem.

Kampania „BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa”, wspierana przez firmę Novartis Oncology, wystartowała w 2015 roku z inicjatywy Fundacji Onkocafe–Razem Lepiej. Do tegorocznej edycji kampanii dołączyła Fundacja Philips, a dzięki tej współpracy w całej Polsce ruszyły badania USG piersi dla kobiet w ramach akcji 1000 badań USG dla 1000 kobiet. Lista placówek biorących udział w akcji dostępna jest na stronie http://breastfit.onkocafe.pl/1000-x-usg/.

Patronat honorowy nad piątą edycją kampanii „BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa” objął Rzecznik Praw Pacjenta, inicjatywę wspiera także serwis Przelewy24 oraz PRESS-SERVICE Monitoring Mediów Sp. z o.o.

Do grona ambasadorów może dołączyć każdy! Wystarczy zakupić charytatywny kalendarz, który dostępny będzie na stronie internetowej kampanii: http://breastfit.onkocafe.pl/kalendarz/.

01.10.2020

Zachorowania w Polsce - aktualne dane

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.

Poradnik świadomego pacjenta

  • Jak pojechać do sanatorium?
    Czy można wybrać sobie miejsce, do którego chce się jechać i termin wyjazdu? Czy można wybrać sobie miejsce, do którego chce się jechać i termin wyjazdu? Czy można skorzystać z sanatorium bez zakwaterowania?
  • Jak długo ważna jest recepta w 2020?
    Pacjent, który otrzymał receptę od lekarza, musi pamiętać, że nie jest ważna bezterminowo. Każda recepta ma ściśle określony czas, w którym można ją zrealizować. Dotyczy to zarówno recepty w formie „papierowej”, jak i tzw. e-recepty.