Szanowni Państwo,

Medycyna Praktyczna wykorzystuje w swoich serwisach pliki cookies i inne pokrewne technologie. Używamy cookies w celu dostosowania naszych serwisów do Państwa potrzeb oraz do celów analitycznych i marketingowych. Korzystamy z cookies własnych oraz innych podmiotów – naszych partnerów biznesowych.

Ustawienia dotyczące cookies mogą Państwo zmienić samodzielnie, modyfikując ustawienia przeglądarki internetowej. Informacje dotyczące zmiany ustawień oraz szczegóły dotyczące wykorzystania wspomnianych technologii zawarte są w naszej Polityce Prywatności.

Korzystając z naszych serwisów bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie plików cookies i podobnych technologii, opisanych w Polityce Prywatności.

Państwa zgoda jest dobrowolna, jednak jej brak może wpłynąć na komfort korzystania z naszych serwisów. Udzieloną zgodę mogą Państwo wycofać w każdej chwili, co jednak pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego wcześniej na podstawie tej zgody.

Klikając przycisk Potwierdzam, wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie wyżej wymienionych technologii oraz potwierdzacie, że ustawienia przeglądarki są zgodne z Państwa preferencjami.

Smartfony, prace domowe i zmartwienia winne niedoboru snu u nastolatków

Przeprowadzona w USA ankieta pokazała, że ponad 40 proc. nastolatków cierpi z powodu niebezpiecznych problemów ze snem. Wśród powodów znalazło się m.in. masowe używanie elektronicznych gadżetów, nieregularny rytm dnia, martwienie się szkołą czy życiem towarzyskim.


Fot. pixabay.com

W badaniu zorganizowanym przez zespół z University of Michigan, 43 proc. rodziców młodych osób w wieku od 13 do 18 lat stwierdziło, że ich potomstwo ma kłopoty z zasypianiem.

Wśród powodów na pierwszym miejscu znalazło się używanie urządzeń elektronicznych i mediów społecznościowych. Utrudniają one zasypianie aż w 56 proc. przypadków.

Inne ważne powody to nieregularny tryb dnia związany z pracami domowymi (43 proc.), martwienie się szkołą (31 proc.) i życiem towarzyskim (23 proc.). Na piątym miejscu (10 proc.) znalazło się zażywanie leków.

Wielu rodziców uczestniczących w ankiecie odpowiedziało, że próbują różnych sposobów, aby pomóc swoim dzieciom w zasypianiu – namawiają do ograniczenia po południu kofeiny (54 proc.), wyłączenia przed snem elektronicznych urządzeń (53 proc.), jedzenia wieczorem przekąsek (44 proc.) czy stosowania suplementów - ziołowych lub naturalnych (36 proc.).

Nierzadko rodzice zasięgają porady lekarza. Głównym zaleceniem jest wtedy właśnie ograniczenie używania wieczorem elektronicznych wyświetlaczy. Specjaliści doradzają też uregulowanie planu dnia, ograniczenie kofeiny i naturalne środki wspomagające sen.

Jednak w przypadku, gdy lekarze przepisywali leki na kłopoty ze snem, dwa razy częściej były to środki na receptę, niż substancje ogólnodostępne. Jednak rodzice uważają tę drugą grupę za bezpieczniejszą.

Kłopoty ze snem mogą mieć poważne konsekwencje. "Nieodpowiedni lub zaburzony sen może wywołać długotrwałe skutki zdrowotne, które wykraczają poza zmienność nastrojów czy drażliwość" - mówi autorka ankiety Sarah Clark.

"Niewyspane nastolatki mogą mieć problemy z koncentracją w szkole, a te, które są kierowcami, mają większe ryzyko wypadków. Pokazano też już, że niewłaściwy sen wiąże się z problemami zdrowotnymi – od otyłości do depresji" - wyjaśnia badaczka.

Naukowcy zalecają po pierwsze odpowiednią higienę snu, a jeśli problemy będą się utrzymywać – wizytę u specjalisty. Więcej informacji - na stronie: https://www.eurekalert.org/pub_releases/2018-09/mm-u-mth091218.php

18.09.2018
Zobacz także

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.

Poradnik świadomego pacjenta

  • Jak przebiega szybka ścieżka onkologiczna?
    Do skorzystania z szybkiej ścieżki (terapii) onkologicznej uprawnia karta Diagnostyki i Leczenia Onkologicznego (DiLO), zwana zieloną kartą. Założenie jest takie, że od wpisania pacjenta na listę oczekujących na konsultację specjalisty do postawienia diagnozy nie może minąć więcej niż 7 tygodni.
  • Specjaliści i skierowania
    Mój stan zdrowia się pogorszył, czy mogę się starać o przyjęcie przez specjalistę poza kolejnością? Czy można samodzielnie wybrać miejsce badań, na które skierowanie wydał lekarz specjalista?