×
COVID-19: wiarygodne źródło wiedzy

Omijanie przez dzieci etapu pełzania i raczkowania

Pytanie nadesłane do redakcji

Mój syn skończył rok. Ogólnie rozwija się prawidłowo, zaczyna sam chodzić, dobrze siedzi i stoi bez podparcia. Niestety, nie potrafi się podnieść z siadu do stania - jedynie w łóżeczku mu się to udaje, kiedy trzyma się szczebelków. Nie raczkował do tej pory, sam usiąść z pozycji leżącej też nie potrafi, udaje mu się to tylko, gdy siedzi w wózeczku i złapie się jego boków. Gdy chodzi, to nie potrafi upaść na pupę, tylko leci jak kłoda na główkę do tyłu. Bardzo mnie niepokoją te sprawy. Czy może to być coś poważnego? I czy wybrać się z dzieckiem do lekarza specjalisty? Jakiego? Bardzo proszę o odpowiedź.

Odpowiedziała

dr med. Iwona Sawionek
Oddział Neurologii i Pediatrii
Samodzielny Publiczny Dziecięcy Szpital Kliniczny w Warszawie

Część zdrowych dzieci omija etap czworakowania i tak jak w opisanej w pytaniu sytuacji z siadu przechodzi do stania, a następnie chodzenia. Jeśli próbujemy prześledzić rozwój we wcześniejszych miesiącach dla tej grupy dzieci, to najczęściej okazuje się, że z jakiegoś powodu nie lubiły leżeć na brzuchu, nie trenowały pełzania i przechodzenia do pozycji czworaczej, za to wcześnie były stymulowane do pozycji siedzącej. Pełzanie, czworakowanie, przechodzenie z czworaków do siadu - są to aktywności, które dają dziecku możliwość wielokrotnego trenowania zmian pozycji, równowagi, naprzemienności ruchu. Zebrane w ten sposób doświadczenia i uzyskane umiejętności bardzo się przydają po osiągnięciu postawy pionowej. Dzięki nim przejście z pozycji stojącej przez klęk do siadu lub czworaków może przebiegać bezkolizyjnie.

Jeśli natomiast dziecko ominęło czworakowanie, to mimo że jest zdrowym dzieckiem, ma mniejsze doświadczenie w ruchu. Potrafi osiągać kolejne etapy rozwoju w prawidłowym dla wieku czasie, ale trudność sprawiają mu często pozycje pośrednie, czyli przechodzenie ze stania do siadu lub z leżenia do siadu.

Proponuję zacząć od zbadania dziecka u swojego lekarza pediatry. Jeśli lekarz pediatra nie będzie widział wskazań do konsultacji lekarzy specjalistów można zaplanować wizytę u terapeuty NDT Bobath w poradni rehabilitacyjnej. Terapeuta może ocenić jakie problemy ma maluch i zaproponować rodzicom zabawy lub ćwiczenia, które pomogą dziecku poruszać się pewniej i stabilniej.

Piśmiennictwo:

Gajewska E.: Narzędzia diagnostyczne do oceny wczesnego rozwoju motorycznego stosowane w fizjoterapii dziecięcej. Neurologia Dziecięca 2011; 20(40): 53-58. Medycyna Praktyczna 2014/1 Wiek występowania kamieni milowych we wczesnej ocenie rozwoju dziecka. Cara F. Dosman, Debbi Andrews, Keith J. Goulden. Tłumaczył dr n. med. Dariusz Stencel. Konsultowała dr n. med. Krystyna Szymańska
17.02.2015

Zachorowania w Polsce - aktualne dane

Covid - aktualne dane

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.

Poradnik świadomego pacjenta

  • Wyjątkowe sytuacje. Towarzyszenie osobie chorej na COVID-19
    Czy szpital może odmówić zgody na towarzyszenie hospitalizowanemu dziecku? Jak uzyskać zgodę na towarzyszenie osobie, która umiera w szpitalu z powodu COVID-19?
    Na pytania dotyczące pobytu w szpitalu podczas pandemii koronawirusa odpowiada Rzecznik Praw Pacjenta, Bartłomiej Łukasz Chmielowiec.
  • Wyjątkowe sytuacje. Kiedy chorujesz na COVID-19
    Czy chory na COVID-19 może wyjść ze szpitala na własne żądanie? Jak zapewnić sobie prawo do niezastosowania intubacji. Na pytania dotyczące pobytu w szpitalu podczas pandemii koronawirusa odpowiada Rzecznik Praw Pacjenta, Bartłomiej Łukasz Chmielowiec.