Szanowni Państwo,

Medycyna Praktyczna wykorzystuje w swoich serwisach pliki cookies i inne pokrewne technologie. Używamy cookies w celu dostosowania naszych serwisów do Państwa potrzeb oraz do celów analitycznych i marketingowych. Korzystamy z cookies własnych oraz innych podmiotów – naszych partnerów biznesowych.

Ustawienia dotyczące cookies mogą Państwo zmienić samodzielnie, modyfikując ustawienia przeglądarki internetowej. Informacje dotyczące zmiany ustawień oraz szczegóły dotyczące wykorzystania wspomnianych technologii zawarte są w naszej Polityce Prywatności.

Korzystając z naszych serwisów bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie plików cookies i podobnych technologii, opisanych w Polityce Prywatności.

Państwa zgoda jest dobrowolna, jednak jej brak może wpłynąć na komfort korzystania z naszych serwisów. Udzieloną zgodę mogą Państwo wycofać w każdej chwili, co jednak pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego wcześniej na podstawie tej zgody.

Klikając przycisk Potwierdzam, wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie wyżej wymienionych technologii oraz potwierdzacie, że ustawienia przeglądarki są zgodne z Państwa preferencjami.

Aktywność fizyczna zmniejsza ryzyko depresji

Regularna aktywność fizyczna zmniejsza prawdopodobieństwo zachorowania na depresję. Żeby zachować pełnię zdrowia psychicznego, wystarczy ćwiczyć przez jedną godzinę w tygodniu – informuje „American Journal of Psychiatry”.


Fot. pixabay.com

Naukowcy z Black Dog Institute, Uniwersytetu Nowej Południowej Walii (Australia) oraz norweskich ośrodków naukowych przeanalizowali dane dotyczące aktywności fizycznej oraz objawów zaburzeń lękowych i depresji u prawie 34 tys. mieszkańców Norwegii. Dane te były zbierane wśród uczestników przez kilkanaście lat.

Badacze wyliczyli, że u osób prowadzących siedzący tryb życia ryzyko zachorowania na depresję było o 44 proc. większe, niż u osób ćwiczących przez jedną do dwóch godzin w tygodniu.

„Wyniki naszego badania są ekscytujące, bo pokazują, że nawet stosunkowo niewielka ilość ćwiczeń, poczynając od godziny tygodniowo, może stanowić solidną ochronę przed depresją” – komentuje główny autor badania, prof. Samuel Harvey.

Zdaniem specjalistów aktywność fizyczna mogłaby zapobiec 12 procentom przypadków depresji wśród badanych.

“Wciąż staramy się ustalić, skąd bierze się ten efekt ochronny ćwiczeń. Przypuszczamy, że jest on wynikiem kombinacji różnych korzyści – fizycznych i społecznych – płynących z angażowania się w aktywność fizyczną” – stwierdza prof. Harvey.

„W obliczu rosnących odsetków zachorowania na depresję i światowej tendencji do prowadzenia siedzącego trybu życia, wyniki naszego badania mają szczególne znaczenie, bo podkreślają, że nawet niewielka zmiana stylu życia może przynieść duże korzyści zdrowotne” – dodaje.

04.10.2017
Zobacz także

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.

Na co choruje system ochrony zdrowia

  • Pięć minut dla pacjenta
    Lekarze rodzinni mają na zbadanie jednego pacjenta średnio po kilka minut. Taka sytuacja rodzi frustracje po obu stronach – wśród chorych, bo chcieliby więcej uwagi, oraz wśród lekarzy, bo nie mogą jej pacjentom poświęcić.
  • Dlaczego pacjenci muszą czekać w kolejkach?
    Narodowy Fundusz Zdrowia wydaje rocznie na leczenie pacjentów ponad 60 mld zł. Ale ani te pieniądze, ani rozwiązania wprowadzane przez Ministerstwo Zdrowia – tzw. pakiet onkologiczny i pakiet kolejkowy – nie zmienią sytuacji. Dlaczego?