×
COVID-19: wiarygodne źródło wiedzy

Szanowni Państwo,

Medycyna Praktyczna wykorzystuje w swoich serwisach pliki cookies i inne pokrewne technologie. Używamy cookies w celu dostosowania naszych serwisów do Państwa potrzeb oraz do celów analitycznych i marketingowych. Korzystamy z cookies własnych oraz innych podmiotów – naszych partnerów biznesowych.

Ustawienia dotyczące cookies mogą Państwo zmienić samodzielnie, modyfikując ustawienia przeglądarki internetowej. Informacje dotyczące zmiany ustawień oraz szczegóły dotyczące wykorzystania wspomnianych technologii zawarte są w naszej Polityce Prywatności.

Korzystając z naszych serwisów bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie plików cookies i podobnych technologii, opisanych w Polityce Prywatności.

Państwa zgoda jest dobrowolna, jednak jej brak może wpłynąć na komfort korzystania z naszych serwisów. Udzieloną zgodę mogą Państwo wycofać w każdej chwili, co jednak pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego wcześniej na podstawie tej zgody.

Klikając przycisk Potwierdzam, wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie wyżej wymienionych technologii oraz potwierdzacie, że ustawienia przeglądarki są zgodne z Państwa preferencjami.

Kierowcy z uboższych miast wdychają o 80 proc. więcej zanieczyszczeń

Użytkownicy samochodów w mniej zamożnych miastach na świecie są narażeni na kontakt z niewspółmiernie większą ilością zanieczyszczeń – nawet o 80 proc. - niż gdzie indziej, gdyż najczęściej wietrzą auta, otwierając okna. Takie wnioski wypływają z badania University of Surrey.


Fot. pixabay.com

Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) zanieczyszczenie powietrza zabija rocznie średnio siedem milionów ludzi na całym świecie, a dziewięć na 10 osób oddycha mocno skażonym powietrzem.

Naukowcy z zespołu prowadzonego przez uniwersyteckie Global Centre for Clean Air Research (GCARE) w pierwszym tego typu badaniu sprawdzali poziom zanieczyszczeń, na jaki narażeni są kierowcy w 10 miastach, m.in. w Dhace (Bangladesz), Kantonie (Chiny), Madrasie (Indie), Sao Paulo (Brazylia), Kairze (Egipt) i As-Sulajmanijji (Irak).

Obserwowano ryzyko kontaktu z cząstkami PM2.5 i PM10 wewnątrz pojazdów podczas godzin szczytu rano i wieczorem, a także czas poza godzinami szczytu w środku dnia. Naukowcy sprawdzili, jak sytuacja zmieniała się, kiedy kierowcy używali klimatyzacji, wentylatorów, a także podczas otwierania okien.

Okazało się, że użytkownicy samochodów z najuboższych miast na świecie doświadczają najwyższego poziomu zanieczyszczeń w autach.

Niezależnie od miasta i modelu pojazdu otwieranie okien było najgorszym rozwiązaniem, następne w kolejności było korzystanie z wentylatorów oraz systemów klimatyzacji. Narażenie na zanieczyszczenia przy otwartych oknach poza godzinami szczytu było o 91 proc. niższe niż w czasie porannych godzin i o 40 proc. niższe niż wieczorem.

W badaniu opisanym w „Science of the Total Environment” naukowcy zauważają, że kierowcy, którzy korzystają z klimatyzacji, wdychają o 80 proc. mniej zanieczyszczeń niż ci, którzy jeżdżą przy otwartych oknach. Filtry kabinowe są mniej efektywne w usuwaniu pyłów, co sugeruje, że nowe samochody powinny być wyposażane w lepsze filtry, zmniejszające ryzyko dla podróżnych.

„Mówiąc szczerze, aby zmniejszyć narażenie na zanieczyszczenie powietrza, należałoby pozbyć się jak największej liczby samochodów z dróg lub wykorzystywać więcej pojazdów ekologicznych. To odległy sen w wielu krajach podlegających Oficjalnej Pomocy Rozwojowej (ang. O fficial Development Assistance, ODA). Klimatyzowane samochody są nieosiągalne dla wielu biednych osób dojeżdżających do pracy na całym świecie” - powiedział prof. Prashant Kumar, dyrektor GCARE. Dodał, że dane są spójne dla wszystkich 10 uczestniczących miast.

Prof. Abdus Salam z Uniwersytet w Dhace podkreślił, że konkluzje mogą pomóc kierowcom w podejmowaniu codziennych decyzji chroniących ich zdrowie. „Proste wybory, np. przemieszczanie się poza godzinami szczytu, może być dobrą drogą do zmniejszenia kontaktu z zanieczyszczeniami” – powiedział.

07.08.2020
Zobacz także

Zachorowania w Polsce - aktualne dane

Doradca Medyczny
  • Czy mój problem wymaga pilnej interwencji lekarskiej?
  • Czy i kiedy powinienem zgłosić się do lekarza?
  • Dokąd mam się udać?

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.

Poradnik świadomego pacjenta

  • Jak pojechać do sanatorium?
    Czy można wybrać sobie miejsce, do którego chce się jechać i termin wyjazdu? Czy można wybrać sobie miejsce, do którego chce się jechać i termin wyjazdu? Czy można skorzystać z sanatorium bez zakwaterowania?
  • Jak długo ważna jest recepta w 2020?
    Pacjent, który otrzymał receptę od lekarza, musi pamiętać, że nie jest ważna bezterminowo. Każda recepta ma ściśle określony czas, w którym można ją zrealizować. Dotyczy to zarówno recepty w formie „papierowej”, jak i tzw. e-recepty.

Polecają nas