×
COVID-19: wiarygodne źródło wiedzy

Organizacja szczepień przeciwko COVID-19

gov.pl/szczepimysie


Fot. istockphoto.com

Czy szczepionka jest obowiązkowa? Jeśli tak, czy są jakieś sankcje za odmowę szczepienia?

Szczepienia są całkowicie dobrowolne. Zachęcamy wszystkich do szczepień przeciw COVID-19. Im więcej osób się zaszczepi, tym ochrona przed koronawirusem będzie skuteczniejsza.

Ile kosztuje szczepionka na koronawirusa? Czy szczepionki są w pełni refundowane? Jeżeli nie, to jakie grupy są objęte refundacją?

Szczepionka jest bezpłatna i dobrowolna. Odcina ona możliwość przenoszenia się wirusa z człowieka na człowieka. Program szczepień to nie tylko powrót do normalności, ale też mechanizm ochrony miejsc pracy.

W jaki sposób będę mógł/mogła zgłosić, że chcę się zaszczepić? Czy potrzebne będzie skierowanie od lekarza? Jeśli tak, kto mi je wystawi?

Szczepienia podzielone są na etapy. Gdy znajdziesz się w danym etapie szczepień i masz numer PESEL – automatycznie zostanie wystawione e-skierowanie, które będzie ważne 90 dni. Jeżeli nie masz numeru PESEL, lub nie mogłeś poddać się szczepieniu w okresie ważności pierwszego skierowania, kolejne wystawi Ci indywidualnie lekarz. Pod numerem 989 nie jest wystawiane skierowanie!

Zapisać się na szczepienie możesz:

  • za pośrednictwem infolinii 989 (rejestracja od 15 stycznia dla osób, które skończyły 80 lat, a od 22 stycznia dla osób pow. 70 roku życia),
  • wysyłając SMS pod numer 664 908 556 o treści SzczepimySie,
  • online przez e-Rejestrację na pacjent.gov.pl,
  • bezpośrednio w konkretnym punkcie szczepień.

Podczas zapisu zostaniesz poproszony o dane osobowe, warto mieć zatem przy sobie np. dowód osobisty. Potrzeby Ci będzie także kod pocztowy. To na jego podstawie system zaproponuje Ci miejsce szczepienia (położone najbliżej wskazanego kodem pocztowym obszaru). Ale nie będzie Ci potrzebny numer e-skierowania. Po dokonaniu rezerwacji wizyty otrzymasz SMS z informacją o wybranym miejscu i terminie szczepienia. Aby zmienić termin szczepienia, będziesz musiał podać dane identyfikacyjne – przygotuj je przed rozmową. Na przyjęcie drugiej dawki umówisz się podczas pierwszej wizyty w punkcie szczepień. Nie musisz ponownie dzwonić na 989, by dokonać rejestracji.

Kolejność szczepień wskazana jest w Narodowym Programie Szczepień.

Więcej szczegółów dotyczących rejestracji znaleźć można w linku.
Informacje o tym, jak wypełnić zgłoszenie chęci zaszczepienia znajduje się tutaj.

Gdzie mogę się zaszczepić?

Rejestrując się na szczepienie, zostanie zaproponowany najbliższy Tobie punkt szczepień. Natomiast listę punktów możesz sprawdzić na https://www.gov.pl/web/szczepimysie/punkty-szczepien

Czy mogę kupić szczepionkę na COVID-19? Jeśli tak, to gdzie?

Szczepionka będzie bezpłatna i dostępna w punktach realizujących szczepienia w ramach Narodowego Programu Szczepień przeciw COVID-19.

Od kiedy będzie dostępna szczepionka przeciw COVID-19 w Polsce?

Pierwsza dostawa szczepionek dotarała do Polski 26 grudnia. Dzień później rozpoczęło się szczepienie osób zakwalifikowanych do Etapu 0 w Narodowym Programie Szczepień (m.in. pracownicy sektora ochrony zdrowia).

Szczepienia odbywają się etapami. Szczegółowe informacje dostępne są tutaj.

W jaki sposób przebiega proces szczepienia Polaków?

Szczepienia - zgodnie z Narodowym Programem Szczepień - odbywają się etapami. Szczegółowe informacje dostępne są tutaj.

Czy zasadne jest kupowanie szczepionek dla całej populacji, skoro ponad połowa Polaków nie chce się zaszczepić?

Zależy nam, aby jak najwięcej Polek i Polaków mogło zaszczepić się przeciwko COVID-19. Szczepionka jest rozwiązaniem, które może zabezpieczyć nas przed kolejnymi falami pandemii. Im więcej osób się zaszczepi, tym ochrona przed koronawirusem będzie skuteczniejsza.

Szczepionka jest ogromną szansą na uodpornienie społeczeństwa na zakażenie, zdobycie kontroli nad transmisją wirusa SARS-CoV-2. Jest nadzieją na powrót do normalności. Wdrożenie masowych szczepień, przy wysokim procencie osób zaszczepionych, spowoduje powrót do pełnej funkcjonalności służby zdrowia, podniesie efektywność i stabilizację gospodarczą, co wiąże się z szybkim i dynamicznym wzrostem PKB. To także powrót na stałe do trybu stacjonarnego nauczania, czyli do realizowania zadań edukacyjnych bez zakłóceń przez dzieci szkół podstawowych i średnich, a także studentów na uczelniach wyższych.

Czy dostanę zaświadczenie, że jestem zaszczepiony?

Informacja o przebytym szczepieniu jest wprowadzana do e-Kart Szczepień w systemie P1. Oprócz tego po przyjęciu drugiej dawki wystawiane są kody QR, które można pobrać z Internetowego Konta Pacjenta. Jeśli ktoś nie ma takiej możliwości, wówczas może wziąć z punktu szczepień wydruk potwierdzający, tzw. paszport osoby zaszczepionej. Dokument potwierdza, że osoba jest zaszczepiona i może korzystać z uprawnień, które przysługują osobom zaszczepionym.

Dostępna jest aplikacja "Zaszczepieni", która umożliwia potwierdzenie, że ktoś, kto pokazuje nam kod QR, jest rzeczywiście zaszczepiony. Aplikacja sprawdza ważność i poprawność kodu QR osoby zaszczepionej. Pokazuje też podstawowe dane o jego właścicielu, w tym imiona, pierwszą literę nazwiska oraz dzień i miesiąc urodzin. Dzięki temu można sprawdzić, że jest to kod osoby, która go okazuje. Osoba, która pokazuje do skanowania kod QR, wyraża zgodę na przetwarzanie danych osobowych zawartych w kodzie.

Aplikacja działa offline, a połączenia z Internetem potrzebuje jedynie w przypadku aktualizacji programu. Więcej informacji o aplikacji można znaleźć tutaj.

Czy senior, który chce się zaszczepić, powinien wychodzić z domu? Czy jest możliwość szczepienia w domu?

Istnieje możliwość skorzystania z usług wyjazdowego zespołu szczepień. Wyjazdowe punkty szczepień pojadą do pacjentów, których stan zdrowia nie pozwala na samodzielne dotarcie do stacjonarnego punktu szczepień. Więcej na ten temat - TUTAJ.

Pacjenci mogą też skorzystać ze specjalnego transportu do punktu szczepień. Te transporty organizują gminy. Po zaszczepieniu, osoba potrzebująca zostanie odwieziona do swojego miejsca zamieszkania. Chęć skorzystania z transportu można zgłosić bezpośrednio w punkcie szczepień lub za pośrednictwem specjalnego numeru telefonu, który jest obsługiwany przez poszczególne gminy.

Ze specjalnego transportu mogą skorzystać:

  • osoby niepełnosprawne, które posiadają aktualne orzeczenie o niepełnosprawności (w stopniu znacznym o kodzie R lub N) lub odpowiednio I grupę z ww. schorzeniami;
  • osoby, które mają obiektywne i niemożliwe do przezwyciężenia we własnym zakresie trudności w samodzielnym dotarciu do najbliższego punktu szczepień – w przypadku miast poniżej 100 tys. osób, gmin miejsko-wiejskich oraz wiejskich;
  • osoby powyżej 70. roku życia, które mają obiektywne i niemożliwe do przezwyciężenia we własnym zakresie trudności w samodzielnym dotarciu do najbliższego punktu szczepień – w przypadku miast powyżej 100 tys. mieszkańców.

Sprawdź jak zamówić transport w Twojej okolicy.

Jestem osobą niepełnosprawną i niesamodzielną, czy może ktoś przyjechać i zrobić mi szczepionkę?

Istnieje możliwość skorzystania z usług wyjazdowego zespołu szczepień. Wyjazdowe punkty szczepień pojadą do pacjentów, których stan zdrowia nie pozwala na samodzielne dotarcie do stacjonarnego punktu szczepień. Więcej na ten temat - TUTAJ.

Pacjenci mogą też skorzystać ze specjalnego transportu do punktu szczepień. Te transporty organizują gminy. Po zaszczepieniu, osoba potrzebująca zostanie odwieziona do swojego miejsca zamieszkania. Chęć skorzystania z transportu można zgłosić bezpośrednio w punkcie szczepień lub za pośrednictwem specjalnego numeru telefonu, który jest obsługiwany przez poszczególne gminy.

Ze specjalnego transportu mogą skorzystać:

  • osoby niepełnosprawne, które posiadają aktualne orzeczenie o niepełnosprawności (w stopniu znacznym o kodzie R lub N) lub odpowiednio I grupę z ww. schorzeniami;
  • osoby, które mają obiektywne i niemożliwe do przezwyciężenia we własnym zakresie trudności w samodzielnym dotarciu do najbliższego punktu szczepień – w przypadku miast poniżej 100 tys. osób, gmin miejsko-wiejskich oraz wiejskich;
  • osoby powyżej 70. roku życia, które mają obiektywne i niemożliwe do przezwyciężenia we własnym zakresie trudności w samodzielnym dotarciu do najbliższego punktu szczepień – w przypadku miast powyżej 100 tys. mieszkańców.

Sprawdź jak zamówić transport w Twojej okolicy.

W jaki sposób zostanie zagwarantowany system dystrybucji i realizacji szczepień należytą temperaturą przechowywania?

Zabezpieczone zostały zdolności magazynowe umożliwiające przechowywanie spodziewanych dostaw szczepionek w warunkach zimnego łańcucha (2-8°C), jak i ultra niskich temperatur (-75°C). Wybrane zostały centra logistyczne, które będą stanowiły zaplecze magazynowe oraz dystrybucyjne. Wszystkie podmioty biorące udział w procesie mają odpowiednie doświadczenie, kompetencje i wymagane prawem certyfikaty. Na podstawie ostatecznych wymagań producentów, możliwości punktów szczepień i potwierdzonych planów dostaw szczepionek przygotowane zostaną szczegółowe plany logistyczne.

W puli szczepionek dostępnych dla Polski przewiduje się zarówno szczepionki wymagającego standardowego zimnego łańcucha, czyli stałej kontrolowanej temperatury 2-8°C w procesie przechowywania oraz transportu, a także szczepionki bazujące na mRNA wymagające ultra niskich temperatur (-75°C) przy przechowywaniu powyżej 5 dni. Zarówno przechowywanie jak i transport muszą przebiegać w procesie kontrolowanym przy wykorzystaniu urządzeń potwierdzających utrzymanie wymaganych warunków temperatury. Transport będzie się odbywał przy użyciu specjalistycznej floty pojazdów z instalacją chłodniczą lub w specjalnych urządzeniach transportowych utrzymujących określoną niską temperaturę. Proces opiera się na dobrze funkcjonujących sieciach dystrybucji hurtowni farmaceutycznych. Codziennie w zimnym łańcuchu są sprawnie dostarczane leki. Cały proces przechowywania oraz transportu będzie przebiegał zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Zdrowia w zakresie Dobrych Praktyk Dystrybucyjnych.

Czy to jest jednorazowy zakup, czy rozkładany na partie zakupowe?

Szczepionki będą kupowane partiami.

Kto na szczepionkach zyska?

Zyska przede wszystkim społeczeństwo - to nadzieja na pełny powrót do normalności, zabezpieczenie naszego zdrowia i opanowanie pandemii.

Czy rząd planuje fundusz dla osób, u których wystąpią niepożądane odczyny poszczepienne?

Tak. Rząd planuje utworzenie Funduszu Kompensacyjnego. Jego dysponentem będzie Rzecznik Praw Pacjenta. Świadczenia z Funduszu obejmą osoby, które miały wykonane szczepienia ochronne przeciw COVID-19 przeprowadzane po 26 grudnia 2020 r., u których wystąpiły działania niepożądane tj. konieczna była hospitalizacja przez co najmniej 14 dni lub, u których wystąpił wstrząs anafilaktyczny, który spowodował konieczność obserwacji lub hospitalizacji co najmniej 14-dniowej. Obecnie trwają prace legislacyjne nad konkretnymi rozwiązaniami.

Co zrobić w przypadku, gdy dostanę pierwszą dawkę szczepionki, a w terminie przyjęcia drugiej nie będę w stanie przyjść na szczepienie (np. z powodu choroby), bądź lekarz nie zakwalifikuje mnie do drugiej dawki szczepienia?

Należy skonsultować się z lekarzem. W przypadku cięższej choroby nie należy podawać drugiej dawki szczepionki przeciw COVID-19, lecz odczekać do czasu poprawy stanu zdrowia i decyzji lekarza o możliwości podania szczepionki.

Czy dietetycy są uprawnieni do szczepień w pierwszej kolejności?

Tak. Jednym z aktów prawnych, w którym wyróżniono zawód dietetyka jest Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 7 sierpnia 2014 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania (Dz.U. z 2018 r. poz. 227). Dietetycy znaleźli się w grupie specjalistów oraz techników i średniego personelu do spraw zdrowia.

Czy osoba zaszczepiona będzie mieć na piśmie jaką szczepionką (np. producenta) została zaszczepiona?

Informacja będzie dostępna m.in. na Internetowym Koncie Pacjenta (pacjent.gov.pl).

Czy cudzoziemcy będą szczepieni w Polsce?

Cudzoziemcy z prawem pobytu podlegają szczepieniom na takich samych zasadach jak obywatele RP.

Od kiedy mogę zgłaszać chęć zaszczepienia przez formularz? Na czym to polega?

Jeśli masz między 18-69 lat, od 15 stycznia możesz zgłosić chęć zaszczepienia przez formularz online.

Jak to zrobić? Kliknij tutaj.

Czym się różni rejestracja na szczepienie od zgłoszenia chęci szczepienia?

15 stycznia 2021 r. ruszyła rejestracja na szczpienie na konkretny termin dla seniorów pow. 80 roku życia. Od 22 stycznia zarejestrować będą mogły się także osoby pow. 70 roku życia. Podczas rejestracji umawia się wizytę w punkcie szczepień na przyjęcie szczepionki. Jak to zrobić, sprawdź tutaj.

Zgłoszenie przeznaczone jest dla osób w wieku 18-69 lat, dla ktorych rejestracja na konkretny termin jeszcze nie ruszyła. Każdy, kto wypełni zgłoszenie online, otrzyma powiadomienie z informacją, kiedy rozpoczną się szczepienia dla jego grupy wiekowej. Sprawdź, jak wysłać zgłoszenie.

Jak wygląda procedura szczepień w przypadku osoby, która nie stawi się na drugie szczepienie? Czy może raz jeszcze się umówić? W tym samym/innym punkcie?

Można anulować wizytę, zmienić termin lub wybrać inny punkt szczepień przed przyjęciem pierwszej dawki szczepionki. Jednak już po pierwszym szczepieniu – nie można dokonać zmiany. Wynika to z konieczności podania drugiej dawki szczepionki, która pochodzi od tego samego producenta. W sytuacji konieczności zmiany drugiego terminu szczepienia należy bezpośrednio skontaktować się w wybranym punktem szczepień.

Czy będzie można zaszczepić osobę, która sama kupi sobie szczepionkę za granicą?

Nie przewiduje się takiej możliwości. Szczepionka nie funkcjonuje na wolnym rynku i nie można jej kupić. Na terenie UE obowiązują szczepionki zaakceptowane przez Europejską Agencję Leków. Szczepionki są kontraktowane centralnie i dystrybuowane bezkosztowo.

Czy Polak ubezpieczony w innym kraju może przyjąć szczepionkę w Polsce – czy system wygeneruje takiej osobie automatycznie e-skierowanie?

Istnieje możliwość szczepienia, jeśli dana osoba jest ubezpieczona w Polsce. Wskazane jest jednak, aby osoba ubezpieczona za granicą w pierwszej kolejności sprawdzała możliwość szczepienia w kraju ubezpieczenia.

Co robić, jeżeli placówka odwołała moje szczepienie?

W przypadku, kiedy placówka odwołała szczepienie – prosimy o kontakt z placówką.

Co zrobić, jeżeli placówka informuje, że nie prowadzi szczepień?

Sprawdź czy placówka znajduje się na mapie punktów szczepień https://www.gov.pl/web/szczepimysie/mapa-punktow-szczepien.

Jeżeli znajduje się na mapie zgłoś fakt odmowy do Centrum e-Zdrowia.

Czy do szczepień w etapie 0 kwalifikowani są rodzice wszystkich wcześniaków (także urodzonych w latach poprzednich), czy tylko urodzonych w br./ostatnim czasie?

Do etapu 0 szczepień kwalifikują się przedstawiciele ustawowi dzieci urodzonych przed ukończeniem 37. tygodnia ciąży. Szczepionka zostanie podana:

  • dziecko jest hospitalizowane w dniu przyjęcia pierwszej dawki przez jego opiekuna/rodzica,
  • oraz gdy przewidywany okres hospitalizacji dziecka będzie dłuższy od czasu wymaganego dla osoby poddanej szczepieniu do uzyskania optymalnej odporności na zakażenie wirusem SARS-CoV-2.

W jaki sposób na szczepienia mają się zgłosić rodzice wcześniaków?

Rodzice/opiekunowie dzieci urodzonych przedwcześnie - uprawnieni do szczepień w ramach grupy „0” mogą zapisać się do wybranego przez siebie punktu szczepień przeprowadzającego szczepienia przeciw COVID-19 (zarówno w punkcie szczepień utworzonym w szpitalu węzłowym, jak również dowolnym punkcie szczepień populacyjnych) i skorzystać z możliwości zaszczepienia się w trakcie każdego etapu.

Dokumentem uprawniającym do szczepień przeciwko Covid-19 jest ważne e-skierowanie. W przypadku rodziców/opiekunów prawnych wcześniaków zlecenie na wykonanie szczepienia w postaci e-skierowania wystawia szpital, w którym przebywa dziecko.

Do kiedy będą prowadzone szczepienia dla grupy 0?

Do momentu wyszczepienia wszystkich zainteresowanych osób, które są uprawnione do szczepień na etapie 0.

11.03.2021

Zachorowania w Polsce - aktualne dane

Doradca Medyczny
  • Czy mój problem wymaga pilnej interwencji lekarskiej?
  • Czy i kiedy powinienem zgłosić się do lekarza?
  • Dokąd mam się udać?

w dni powszednie od 8.00 do 18.00
Cena konsultacji 12 zł

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.

Poradnik świadomego pacjenta

  • Wyjątkowe sytuacje. Towarzyszenie osobie chorej na COVID-19
    Czy szpital może odmówić zgody na towarzyszenie hospitalizowanemu dziecku? Jak uzyskać zgodę na towarzyszenie osobie, która umiera w szpitalu z powodu COVID-19?
    Na pytania dotyczące pobytu w szpitalu podczas pandemii koronawirusa odpowiada Rzecznik Praw Pacjenta, Bartłomiej Łukasz Chmielowiec.
  • Wyjątkowe sytuacje. Kiedy chorujesz na COVID-19
    Czy chory na COVID-19 może wyjść ze szpitala na własne żądanie? Jak zapewnić sobie prawo do niezastosowania intubacji. Na pytania dotyczące pobytu w szpitalu podczas pandemii koronawirusa odpowiada Rzecznik Praw Pacjenta, Bartłomiej Łukasz Chmielowiec.