Szanowni Państwo,

Medycyna Praktyczna wykorzystuje w swoich serwisach pliki cookies i inne pokrewne technologie. Używamy cookies w celu dostosowania naszych serwisów do Państwa potrzeb oraz do celów analitycznych i marketingowych. Korzystamy z cookies własnych oraz innych podmiotów – naszych partnerów biznesowych.

Ustawienia dotyczące cookies mogą Państwo zmienić samodzielnie, modyfikując ustawienia przeglądarki internetowej. Informacje dotyczące zmiany ustawień oraz szczegóły dotyczące wykorzystania wspomnianych technologii zawarte są w naszej Polityce Prywatności.

Korzystając z naszych serwisów bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie plików cookies i podobnych technologii, opisanych w Polityce Prywatności.

Państwa zgoda jest dobrowolna, jednak jej brak może wpłynąć na komfort korzystania z naszych serwisów. Udzieloną zgodę mogą Państwo wycofać w każdej chwili, co jednak pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego wcześniej na podstawie tej zgody.

Klikając przycisk Potwierdzam, wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie wyżej wymienionych technologii oraz potwierdzacie, że ustawienia przeglądarki są zgodne z Państwa preferencjami.

Chory na cukrzycę w samolocie – co warto wiedzieć?

mgr Barbara Druzgała

W ciągu ostatnich lat zwiększyła się kontrola przedmiotów wnoszonych na pokład samolotu przez pasażerów. Wynika ona przede wszystkim z troski o bezpieczeństwo podróżnych. Istnieje szereg wytycznych dotyczących przedmiotów, których posiadanie na pokładzie samolotu może zostać uznane za zabronione. Są to m.in. przedmioty o ostrych zakończeniach, niektóre leki oraz płyny w opakowaniach powyżej 100 ml. I tu pojawia się pytanie – czy osoba chora na cukrzycę może zabrać ze sobą strzykawkę, pompę insulinową oraz samą insulinę do bagażu podręcznego? Oczywiście może, aby jednak spokojnie wyruszyć w podróż, przed wylotem warto pamiętać o kilku podstawowych zasadach.


Fot. pixabay.com

Pierwsza zasada

Wszystkie niezbędne leki oraz urządzenia do podawania insuliny najlepiej spakować do bagażu podręcznego (tego, który zabieramy ze sobą na pokład samolotu). Dlaczego nie do bagażu głównego? Przede wszystkim ze względu na panującą w luku bagażowym temperaturę, która może sięgać nawet kilkudziesięciu stopni Celsjusza poniżej zera. W takiej temperaturze mogłoby dojść do dezaktywacji insuliny. Dodatkowo ryzykowalibyśmy wtedy ewentualne zaginięcie lub zniszczenie bagażu, a tym samym naszych niezbędnych przecież lekarstw.

Druga zasada

Bardzo ważnym dokumentem poświadczającym konieczność wniesienia na pokład samolotu leków jest zaświadczenie lekarskie (napisane najlepiej w kilku językach, jeśli podróżujemy za granicę).
Zaświadczenie powinno zawierać:

  • dane osobowe pacjenta (imię, nazwisko, data urodzenia)
  • spis stosowanych leków (z podaniem ich dawek)
  • kontakt do lekarza diabetologa.

Wzór takiego zaświadczenia (w języku polskim i angielskim), które powinien wypełnić lekarz prowadzący, znajduje się poniżej:


Pobierz i wydrukuj zaświadczenie:

Warto mieć ze sobą także kopię recept na posiadane lekarstwa.

Trzecia zasada

Zaświadczenie lekarskie należy przedłożyć już podczas odprawy biletowo-bagażowej. Następnie – udając się do kontroli bezpieczeństwa – warto wcześniej poinformować osobę jej dokonującą o posiadanych lekach i urządzeniach, wyjąć je z bagażu i okazać zaświadczenie lekarskie oraz ewentualnie kopie recept.
Przed podróżą można również skontaktować się z infolinią portu lotniczego, z którego odlatujemy, lub linii lotniczych w celu uzyskania dodatkowych informacji odnośnie do wymaganych zaświadczeń i dokumentów. W większości przypadków jednak zaświadczenie lekarskie oraz kopie recept powinny być wystarczające. Wyjątkiem są Stany Zjednoczone. Aby wejść na pokład samolotu lecącego do USA, należy pokazać fiolki insuliny wraz z profesjonalną, nadrukowaną etykietą farmaceutyczną. Środki medyczne powinny być przechowywane w oryginalnych opakowaniach – ta zasada dotyczy wszystkich państw.

Nie wolno pozostawiać zużytych strzykawek, igieł i opakowań po lekach na pokładzie samolotu! Najlepiej zabrać je ze sobą i wyrzucić. Można również przekazać je obsłudze samolotu.

Poniżej przedstawiono zwroty, które mogą być potrzebne podczas kontroli bezpieczeństwa na zagranicznych lotniskach:

  • I have diabetes. Choruję na cukrzycę.
  • I use insulin. Przyjmuję insulinę.
  • This is a certificate from a doctor. To jest zaświadczenie od lekarza.

Stosowanie się do wyżej opisanych zasad pozwoli każdej osobie chorej na cukrzycę podróżować swobodnie i bez niepotrzebnego stresu.

24.11.2017

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.

Na co choruje system ochrony zdrowia

  • Akcja „Polska to chory kraj”
    Jeśli każdego roku nowotwory są przyczyną śmierci ok. 100 tys. Polaków, a dostęp do leczenia raka jest na jednym z najniższych poziomów w Unii Europejskiej, jeśli średni czas oczekiwania na wizytę u endokrynologa wynosi 24 miesiące, a u kardiologa dziecięcego 12 miesięcy, jeśli na 1000 mieszkańców Polski przypada 2,4 lekarza, jeśli polskie szpitale są zadłużone na 14 mld złotych, to diagnoza musi brzmieć – Polska to chory kraj. Ale lekarze opracowali terapię. I apelują, aby rozpocząć ją jak najszybciej.
  • Pięć minut dla pacjenta
    Lekarze rodzinni mają na zbadanie jednego pacjenta średnio po kilka minut. Taka sytuacja rodzi frustracje po obu stronach – wśród chorych, bo chcieliby więcej uwagi, oraz wśród lekarzy, bo nie mogą jej pacjentom poświęcić.