Szanowni Państwo,

Medycyna Praktyczna wykorzystuje w swoich serwisach pliki cookies i inne pokrewne technologie. Używamy cookies w celu dostosowania naszych serwisów do Państwa potrzeb oraz do celów analitycznych i marketingowych. Korzystamy z cookies własnych oraz innych podmiotów – naszych partnerów biznesowych.

Ustawienia dotyczące cookies mogą Państwo zmienić samodzielnie, modyfikując ustawienia przeglądarki internetowej. Informacje dotyczące zmiany ustawień oraz szczegóły dotyczące wykorzystania wspomnianych technologii zawarte są w naszej Polityce Prywatności.

Korzystając z naszych serwisów bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie plików cookies i podobnych technologii, opisanych w Polityce Prywatności.

Państwa zgoda jest dobrowolna, jednak jej brak może wpłynąć na komfort korzystania z naszych serwisów. Udzieloną zgodę mogą Państwo wycofać w każdej chwili, co jednak pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego wcześniej na podstawie tej zgody.

Klikając przycisk Potwierdzam, wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie wyżej wymienionych technologii oraz potwierdzacie, że ustawienia przeglądarki są zgodne z Państwa preferencjami.

Czy po wszczepieniu sztucznej zastawki mitralnej oraz dwujamowego kardiowertera defibrylatora można latać samolotem?

Pytanie nadesłane do redakcji

Czy po wszczepieniu sztucznej zastawki mitralnej ATS29 mm (28.03.2012 r.) oraz dwujamowego kardiowertera defibrylatora z powodu bloku zupełnego przedsionkowo-komorowego (ICD) 13.04.2012 r. mogę podróżować samolotem?

Odpowiedziała

dr n. med. Agnieszka Tycińska
Katedra i Klinika Kardiologii
Uniwersytet Medyczny w Białymstoku

Nie ma przeciwwskazań do podróży samolotem.

Należy jednak pamiętać o kilku sprawach:

  • po pierwsze, gdy podróż trwa powyżej 7-8 godzin należy zabezpieczyć się profilaktyczną dawką heparyny drobnocząsteczkowej (np. enoksaparyny), którą może wypisać lekarz rodzinny. Oczywiście, jeśli się nie przyjmuje doustnego antykoagulantu - zastawka ATS może być protezą sztuczną (wymaga stosowania doustnego antykoagulantu do końca życia) lub biologiczną (wymaga tylko antykoagulacji przez pierwsze trzy miesiące po operacji);
  • po drugie w czasie odprawy na lotnisku należy okazać tzw. paszport dotyczący wszczepionego urządzenia (w tym przypadku ICD); pozwoli to ominąć badania z wykorzystaniem ręcznych wykrywaczy metali oraz przechodzenia przez bramkę kontrolną na lotnisku i tym samym poddania się działaniu pola magnetycznego;
  • należy pamiętać o zabieraniu ze sobą kopii dokumentacji medycznej oraz zapasu leków, a także znalezieniu w internecie adresu ośrodka kardiologicznego najbliżej miejsca pobytu, posiadania przy sobie numeru telefonu alarmowego miejscowych służb medycznych i poinformowania rezydenta biura podróży lub menedżera hotelu o wszczepionym ICD.

18.12.2013

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.

Na co choruje system ochrony zdrowia

  • Pięć minut dla pacjenta
    Lekarze rodzinni mają na zbadanie jednego pacjenta średnio po kilka minut. Taka sytuacja rodzi frustracje po obu stronach – wśród chorych, bo chcieliby więcej uwagi, oraz wśród lekarzy, bo nie mogą jej pacjentom poświęcić.
  • Dlaczego pacjenci muszą czekać w kolejkach?
    Narodowy Fundusz Zdrowia wydaje rocznie na leczenie pacjentów ponad 60 mld zł. Ale ani te pieniądze, ani rozwiązania wprowadzane przez Ministerstwo Zdrowia – tzw. pakiet onkologiczny i pakiet kolejkowy – nie zmienią sytuacji. Dlaczego?