×
COVID-19: wiarygodne źródło wiedzy

Szanowni Państwo,

Medycyna Praktyczna wykorzystuje w swoich serwisach pliki cookies i inne pokrewne technologie. Używamy cookies w celu dostosowania naszych serwisów do Państwa potrzeb oraz do celów analitycznych i marketingowych. Korzystamy z cookies własnych oraz innych podmiotów – naszych partnerów biznesowych.

Ustawienia dotyczące cookies mogą Państwo zmienić samodzielnie, modyfikując ustawienia przeglądarki internetowej. Informacje dotyczące zmiany ustawień oraz szczegóły dotyczące wykorzystania wspomnianych technologii zawarte są w naszej Polityce Prywatności.

Korzystając z naszych serwisów bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie plików cookies i podobnych technologii, opisanych w Polityce Prywatności.

Państwa zgoda jest dobrowolna, jednak jej brak może wpłynąć na komfort korzystania z naszych serwisów. Udzieloną zgodę mogą Państwo wycofać w każdej chwili, co jednak pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego wcześniej na podstawie tej zgody.

Klikając przycisk Potwierdzam, wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie wyżej wymienionych technologii oraz potwierdzacie, że ustawienia przeglądarki są zgodne z Państwa preferencjami.

Kwas pantotenowy

mgr inż. Beata Przygoda
Samodzielna Pracownia Wartości Odżywczych Żywności Instytutu Żywności i Żywienia w Warszawie

Kwas pantotenowy jest składnikiem koenzymu A i uczestniczy w kluczowych reakcjach biochemicznych, związanych z gospodarką energetyczną organizmu, z metabolizmem białka, tłuszczu i węglowodanów. Bierze udział w syntezie cholesterolu, hormonów steroidowych, oraz witamin A i D. Uczestniczy w syntezie hemu, w wytwarzaniu przeciwciał, bierze udział w regeneracji komórek skóry, wpływa na prawidłowy wzrost.


Fot. pixabay.com

Rzadko dochodzi do niedoboru kwasu pantotenowego, ze względu na jego powszechne występowanie w żywności. Niedobory kwasu pantotenowego mogą być przyczyną:

  • zahamowania wzrostu
  • zmniejszenia masy ciała
  • zmian skórnych i zaburzeń w pigmentacji włosów
  • zmniejszenia odporności immunologicznej, zaburzeń w pracy układu pokarmowego i rozwoju układu nerwowego.

Nadmiar kwasu pantotenowego nie ma złego wpływu na organizm. Należy jednak zachować ostrożność, gdyż przy nadmiernym spożyciu u niektórych osób stwierdzono objawy uczuleniowe.

Z uwagi na fakt, że kwas pantotenowy może być syntetyzowany przez drobnoustroje przewodu pokarmowego, nie ma określonego ścisłego zapotrzebowania na tę witaminę.

Kwas pantotenowy jest szeroko rozpowszechniony w produktach spożywczych zarówno pochodzenia roślinnego, jak i zwierzęcego.

Bogate źródła kwasu pantotenowego:

  • wyciągi z drożdży >5000 µg/100 g
  • mięso 500–3000 µg/100 g
  • warzywa liściaste 1000 µg/100 g
  • ziemniaki 300–600 µg/100 g.

16.12.2011

Zachorowania w Polsce - aktualne dane

Doradca Medyczny
  • Czy mój problem wymaga pilnej interwencji lekarskiej?
  • Czy i kiedy powinienem zgłosić się do lekarza?
  • Dokąd mam się udać?

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.

Poradnik świadomego pacjenta

  • Jak pojechać do sanatorium?
    Czy można wybrać sobie miejsce, do którego chce się jechać i termin wyjazdu? Czy można wybrać sobie miejsce, do którego chce się jechać i termin wyjazdu? Czy można skorzystać z sanatorium bez zakwaterowania?
  • Jak długo ważna jest recepta w 2020?
    Pacjent, który otrzymał receptę od lekarza, musi pamiętać, że nie jest ważna bezterminowo. Każda recepta ma ściśle określony czas, w którym można ją zrealizować. Dotyczy to zarówno recepty w formie „papierowej”, jak i tzw. e-recepty.