×
COVID-19: wiarygodne źródło wiedzy

Zasady zdrowego żywienia

  • Zasady zdrowego żywienia

    Zasady zdrowego żywienia

    Dbałość o właściwe odżywianie jest ważna dla utrzymania dobrego stanu zdrowia. Pozwala uniknąć wielu chorób, które rozwijają się niekiedy przez wiele lat jako skutek spożywania nadmiernej lub zbyt małej ilości określonych składników pokarmowych.

  • Witaminy

    Witaminy

    Witaminy należą do składników odżywczych, bez których organizm człowieka nie może właściwie funkcjonować, a których, poza pewnymi wyjątkami, sam nie syntetyzuje. Witaminy wpływają na rozwój, stan zdrowia i wydolność organizmu. Muszą być dostarczone organizmowi z codzienną dietą.

  • Witamina A

    Witamina A

    Pod nazwą witamina A występuje wiele związków chemicznych wykazujących aktywność biologiczną tej witaminy. Należą do nich: retinol i jego pochodne oraz ß-karoten i niektóre inne karotenoidy.

  • Witamina D

    Witamina D

    Witaminą D określa się wszystkie związki wykazujące działanie przeciwkrzywicze. Do najważniejszych należą: cholekalcyferol – witamina D3 i ergokalcyferol – witamina D2.

  • Witamina E

    Witamina E

    Witamina E w organizmie pełni przede wszystkim rolę przeciwutleniacza. Przeciwdziała gromadzeniu się nadtlenków lipidowych i wolnych rodników. Zapobiega uszkodzeniu naczyń krwionośnych.

  • Witamina K

    Witamina K

    Witamina K ma działanie przeciwkrwotoczne. Bierze udział w tworzeniu tkanki kostnej. Witamina ta ma właściwości antybakteryjne i przeciwgrzybiczne, jak również przeciwbólowe i przeciwzapalne.

  • Witamina C

    Witamina C

    Witamina C (kwas askorbinowy) – nazwa ta obejmuje sumę kwasów askorbinowego i dehydroaskorbinowego. Jest witaminą, której człowiek nie syntetyzuje, jak również nie ma zdolności jej magazynowania. Musi być zatem dostarczana z pożywieniem w odpowiednich ilościach.

  • Witamina B1 (tiamina)

    Witamina B1 (tiamina)

    Do głównych grup produktów dostarczających tiaminę w codziennej diecie zalicza się: mięso i jego przetwory, produkty zbożowe oraz warzywa.

  • Yerba mate – rodzaje i właściwości

    Yerba mate – rodzaje i właściwości

    Yerba mate to naturalny napar uzyskiwany z ostrokrzewu paragwajskiego. Jakie właściwości ma yerba mate? z czego się składa zestaw do mate? co oznaczają nazwy: despalada i elaborada? jak właściwie parzyć yerba mate? W artykule znajdziesz odpowiedzi na te pytania.

  • Ocet jabłkowy – właściwości i przygotowanie

    Ocet jabłkowy – właściwości i przygotowanie

    Ocet jabłkowy należy do tych produktów żywnościowych, którym przypisuje się niezliczone korzyści zdrowotne. Niestety nie wskazują na to dostępne badania naukowe, a potwierdzające te korzyści wnioski są wysuwane na podstawie badań o bardzo słabej jakości.

  • Ashwaganda – działanie, dawkowanie i skutki uboczne

    Ashwaganda – działanie, dawkowanie i skutki uboczne

    Wśród właściwości zdrowotnych tych roślin, które znajdują potwierdzenie w badaniach naukowych (również badaniach klinicznych), wymienia się przede wszystkim ich wpływ na łagodzenie stresu oraz zmniejszanie niepokoju i lęku.

  • Chrom – właściwości, źródła pokarmowe i suplementacja

    Chrom – właściwości, źródła pokarmowe i suplementacja

    Wśród produktów spożywczych bogatych w chrom wymienia się: mięso i produkty mięsne, ryby, produkty pełnoziarniste, nasiona roślin strączkowych, oleje, tłuszcze, orzechy oraz drożdże browarnicze.

  • Czystek

    Czystek

    Obserwowane obecnie częstsze stosowanie preparatów z czystka stanowi kontynuację jego wieloletniego wykorzystywania w tradycyjnej medycynie bliskowschodniej, zwłaszcza greckiej i tureckiej.

  • Czy orzechy nerkowca są zdrowe?

    Czy orzechy nerkowca są zdrowe?

    Chociaż nerkowce są trzecim najczęściej produkowanym orzechem na świecie, dotychczas przeprowadzono relatywnie niewiele badań oceniających ich wpływ na zdrowie człowieka, w porównaniu z innymi gatunkami orzechów.

  • Wpływ stylu życia na stężenie cholesterolu całkowitego i stężenie cholesterolu frakcji LDL

    Wpływ stylu życia na stężenie cholesterolu całkowitego i stężenie cholesterolu frakcji LDL

    Do czynników żywieniowych, które najsilniej wpływają na stężenie cholesterolu frakcji LDL, należy spożycie nasyconych kwasów tłuszczowych oraz spożycie kwasów tłuszczowych trans.

  • Czy posiłki oszukane (<i>cheat meals</i>) rzeczywiście są pomocne w&nbsp;procesie kształtowania sylwetki?

    Czy posiłki oszukane (cheat meals) rzeczywiście są pomocne w procesie kształtowania sylwetki?

    W niniejszym artykule przedstawiono zagadnienia związane z przestrzeganiem strategii żywieniowej bazującej na posiłkach oszukanych, opierając się na dostępnym obecnie fachowym piśmiennictwie. Pozwoli to wyciągnąć wnioski i zarazem skłonić do refleksji, czy okresowo wprowadzane cheat meals są rzeczywiście korzystne dla zdrowia i sylwetki.

  • W trzech krokach do zdrowia

    W trzech krokach do zdrowia

    O nowych zaleceniach zdrowego żywienia opracowanych przez Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego - Państwowy Zakład Higieny mówi dr Katarzyna Wolnicka.

  • Chlorella – superfood czy chwyt marketingowy?

    Chlorella – superfood czy chwyt marketingowy?

    Chlorella to słodkowodny, jednokomórkowy glon morski należący do gromady zielenic. Coraz powszechniej ten glon zaleca się jako żywność funkcjonalną lub nutraceutyk o nazwie „superfood”, czyli pokarm pochodzenia naturalnego, zawierający biologicznie aktywne substancje fitochemiczne, który nie tylko dostarcza podstawowych składników odżywczych, ale także może być korzystny dla zdrowia człowieka.

  • Czy warto suplementować dietę olejem z&nbsp;kryla antarktycznego?

    Czy warto suplementować dietę olejem z kryla antarktycznego?

    Olej z kryla antarktycznego jest produktem szczególnie bogatym w takie składniki odżywcze, jak: długołańcuchowe, wielonienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 – EPA i DHA – a także astaksantynę, tokoferole, witaminę A i flawonoidy, które wykazują korzystny wpływ na zdrowie człowieka.

  • Suplementacja w&nbsp;dietach wegetariańskich i&nbsp;wegańskich - praktyczne wskazówki

    Suplementacja w dietach wegetariańskich i wegańskich - praktyczne wskazówki

    Wegetariański i wegański sposób żywienia wyklucza pewne grupy produktów, należy więc zapoznać się z informacjami na temat zasad prawidłowego bilansowania diet roślinnych i ich suplementacji. Właśnie suplementacji diety bez mięsa i ryb u osób dorosłych dotyczy ten artykuł.

148 artykułów - strona 1 z 8

Zachorowania w Polsce - aktualne dane

Covid - aktualne dane
Doradca Medyczny
  • Czy mój problem wymaga pilnej interwencji lekarskiej?
  • Czy i kiedy powinienem zgłosić się do lekarza?
  • Dokąd mam się udać?
+48

w dni powszednie od 8.00 do 18.00
Cena konsultacji 12 zł

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.

Poradnik świadomego pacjenta

  • Wyjątkowe sytuacje. Towarzyszenie osobie chorej na COVID-19
    Czy szpital może odmówić zgody na towarzyszenie hospitalizowanemu dziecku? Jak uzyskać zgodę na towarzyszenie osobie, która umiera w szpitalu z powodu COVID-19?
    Na pytania dotyczące pobytu w szpitalu podczas pandemii koronawirusa odpowiada Rzecznik Praw Pacjenta, Bartłomiej Łukasz Chmielowiec.
  • Wyjątkowe sytuacje. Kiedy chorujesz na COVID-19
    Czy chory na COVID-19 może wyjść ze szpitala na własne żądanie? Jak zapewnić sobie prawo do niezastosowania intubacji. Na pytania dotyczące pobytu w szpitalu podczas pandemii koronawirusa odpowiada Rzecznik Praw Pacjenta, Bartłomiej Łukasz Chmielowiec.