Rzecznik Praw Pacjenta Bartłomiej Chmielowiec wystąpił do ministrów odpowiedzialnych za zdrowie i edukację z prośbą o rozważenie wprowadzenia przedmiotu „Wiedza o Zdrowiu” do szkolnego programu nauczania.
Fot. pixabay.com
Bieżący monitoring i analiza zgłoszeń kierowanych do Rzecznika Praw Pacjenta pozwala określić obszary w systemie ochrony zdrowia wymagające szczególnej uwagi. Bezpośrednie rozmowy z pacjentami, także za pośrednictwem Telefonicznej Informacji Pacjenta wskazują, że pacjenci – chcąc uzyskać niezbędne świadczenia zdrowotne – często czują się zagubieni i zdezorientowani – czytamy w komunikacie RPP.
– Obowiązujący system nauczania zapewnia wprawdzie elementy edukacji zdrowotnej, określając bloki tematyczne niektórych przedmiotów. Jest to jednak niewystarczające – twierdzi Rzecznik. – Wymagając określonych zachowań zdrowotnych od obywateli, należy stworzyć narzędzie do przekazywania usystematyzowanej wiedzy, co skutkować będzie w przyszłości lepszą jakością życia i leczenia nowych pokoleń pacjentów.
Mając to na uwadze, Rzecznik Praw Pacjenta postuluje wprowadzenie do programu nauczania szkolonego przedmiotu „Wiedza o Zdrowiu”. Przykładowy, bo konieczny do podania szerokiej dyskusji społecznej, zakres przedmiotu mógłby zakładać nabycie następujących wiedzy i umiejętności:
– zasady zdrowego trybu życia;
– prawa i obowiązki pacjenta;
– podstawy organizacji systemu ochrony zdrowia;
– podstawowa wiedza w zakresie pomocy osobom przewlekle chorym;
– poznanie wybranych jednostek chorobowych i zarys sposobów ich leczenia lub reagowania na zachorowanie (przykładowo np. grypy, chorób krążenia, cukrzycy, alergii, chorób zakaźnych);
– podstawowe zasady pierwszej pomocy;
– podstawowa wiedza w zakresie zbilansowanego sposobu odżywiania;
– metody redukcji stresu;
– ocena konsekwencji działań profilaktycznych i znaczenie sportu;
– wiedza o szczepieniach ochronnych oraz o zalecanych badaniach niezbędnych dla danej grupy wiekowej;
– pojęcia z obszaru prawa ochrony zdrowia m.in: pacjent, produkt leczniczy, suplement diety; kosmetyk.
– Warto rozważyć wdrożenie niniejszego przedmiotu przynajmniej na dwóch etapach nauki, tj. edukacji wczesnoszkolnej oraz dla uczniów w starszych klasach – wskazuje Rzecznik.