Szanowni Państwo,

Medycyna Praktyczna wykorzystuje w swoich serwisach pliki cookies i inne pokrewne technologie. Używamy cookies w celu dostosowania naszych serwisów do Państwa potrzeb oraz do celów analitycznych i marketingowych. Korzystamy z cookies własnych oraz innych podmiotów – naszych partnerów biznesowych.

Ustawienia dotyczące cookies mogą Państwo zmienić samodzielnie, modyfikując ustawienia przeglądarki internetowej. Informacje dotyczące zmiany ustawień oraz szczegóły dotyczące wykorzystania wspomnianych technologii zawarte są w naszej Polityce Prywatności.

Korzystając z naszych serwisów bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie plików cookies i podobnych technologii, opisanych w Polityce Prywatności.

Państwa zgoda jest dobrowolna, jednak jej brak może wpłynąć na komfort korzystania z naszych serwisów. Udzieloną zgodę mogą Państwo wycofać w każdej chwili, co jednak pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego wcześniej na podstawie tej zgody.

Klikając przycisk Potwierdzam, wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie wyżej wymienionych technologii oraz potwierdzacie, że ustawienia przeglądarki są zgodne z Państwa preferencjami.

RPP: wprowadźmy do nauczania szkolnego przedmiot „Wiedza o Zdrowiu”

BPP

Rzecznik Praw Pacjenta Bartłomiej Chmielowiec wystąpił do ministrów odpowiedzialnych za zdrowie i edukację z prośbą o rozważenie wprowadzenia przedmiotu „Wiedza o Zdrowiu” do szkolnego programu nauczania.

nauka o zdrowiu
Fot. pixabay.com

Bieżący monitoring i analiza zgłoszeń kierowanych do Rzecznika Praw Pacjenta pozwala określić obszary w systemie ochrony zdrowia wymagające szczególnej uwagi. Bezpośrednie rozmowy z pacjentami, także za pośrednictwem Telefonicznej Informacji Pacjenta wskazują, że pacjenci –  chcąc uzyskać niezbędne świadczenia zdrowotne – często czują się zagubieni i zdezorientowani – czytamy w komunikacie RPP.

– Obowiązujący system nauczania zapewnia wprawdzie elementy edukacji zdrowotnej, określając bloki tematyczne niektórych przedmiotów. Jest to jednak niewystarczające – twierdzi Rzecznik. – Wymagając określonych zachowań zdrowotnych od obywateli, należy stworzyć narzędzie do przekazywania usystematyzowanej wiedzy, co skutkować będzie w przyszłości lepszą jakością życia i leczenia nowych pokoleń pacjentów.

Mając to na uwadze, Rzecznik Praw Pacjenta postuluje wprowadzenie do programu nauczania szkolonego przedmiotu „Wiedza o Zdrowiu”. Przykładowy, bo konieczny do podania szerokiej dyskusji społecznej, zakres przedmiotu mógłby zakładać nabycie następujących wiedzy i umiejętności:
– zasady zdrowego trybu życia;
– prawa i obowiązki pacjenta;
– podstawy organizacji systemu ochrony zdrowia;
– podstawowa wiedza w zakresie pomocy osobom przewlekle chorym;
– poznanie wybranych jednostek chorobowych i zarys sposobów ich leczenia lub reagowania na zachorowanie (przykładowo np. grypy, chorób krążenia, cukrzycy, alergii, chorób zakaźnych);
– podstawowe zasady pierwszej pomocy;
– podstawowa wiedza w zakresie zbilansowanego sposobu odżywiania;
– metody redukcji stresu;
– ocena konsekwencji działań profilaktycznych i znaczenie sportu;
– wiedza o szczepieniach ochronnych oraz o zalecanych badaniach niezbędnych dla danej grupy wiekowej;
– pojęcia z obszaru prawa ochrony zdrowia m.in: pacjent, produkt leczniczy, suplement diety; kosmetyk.

– Warto rozważyć wdrożenie niniejszego przedmiotu przynajmniej na dwóch etapach nauki, tj. edukacji wczesnoszkolnej oraz dla uczniów w starszych klasach – wskazuje Rzecznik.

01.08.2019

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.

Na co choruje system ochrony zdrowia

  • Pięć minut dla pacjenta
    Lekarze rodzinni mają na zbadanie jednego pacjenta średnio po kilka minut. Taka sytuacja rodzi frustracje po obu stronach – wśród chorych, bo chcieliby więcej uwagi, oraz wśród lekarzy, bo nie mogą jej pacjentom poświęcić.
  • Dlaczego pacjenci muszą czekać w kolejkach?
    Narodowy Fundusz Zdrowia wydaje rocznie na leczenie pacjentów ponad 60 mld zł. Ale ani te pieniądze, ani rozwiązania wprowadzane przez Ministerstwo Zdrowia – tzw. pakiet onkologiczny i pakiet kolejkowy – nie zmienią sytuacji. Dlaczego?