Szanowni Państwo,

Medycyna Praktyczna wykorzystuje w swoich serwisach pliki cookies i inne pokrewne technologie. Używamy cookies w celu dostosowania naszych serwisów do Państwa potrzeb oraz do celów analitycznych i marketingowych. Korzystamy z cookies własnych oraz innych podmiotów – naszych partnerów biznesowych.

Ustawienia dotyczące cookies mogą Państwo zmienić samodzielnie, modyfikując ustawienia przeglądarki internetowej. Informacje dotyczące zmiany ustawień oraz szczegóły dotyczące wykorzystania wspomnianych technologii zawarte są w naszej Polityce Prywatności.

Korzystając z naszych serwisów bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie plików cookies i podobnych technologii, opisanych w Polityce Prywatności.

Państwa zgoda jest dobrowolna, jednak jej brak może wpłynąć na komfort korzystania z naszych serwisów. Udzieloną zgodę mogą Państwo wycofać w każdej chwili, co jednak pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego wcześniej na podstawie tej zgody.

Klikając przycisk Potwierdzam, wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie wyżej wymienionych technologii oraz potwierdzacie, że ustawienia przeglądarki są zgodne z Państwa preferencjami.

Czy chorzy na POChP mogą podróżować samolotem?

prof. dr hab. med. Renata Jankowska
Katedra i Klinika Pulmonologii i Nowotworów Płuc
Akademia Medyczna im. Piastów Śląskich, Wrocław
"Astma i POChP w pytaniach i odpowiedziach" pod red. prof. dr. hab. Piotra Kuny, prof. dr. hab. Wiesława Pierzchały, dr. Miłosza Jankowskiego, Medycyna Praktyczna, Kraków 2008

Chorzy, u których w normalnych warunkach PaO2 wynosi >70 mm Hg (9,3 kPa), mogą bezpiecznie podróżować samolotem bez stosowania tlenu.

Chorzy z niewydolnością oddechową w czasie lotu powinni mieć zapewnione PaO2 ≥50 mm Hg (6,7 kPa). Oznacza to, że osobom z umiarkowaną lub ciężką hipoksemią w warunkach domowych należy podawać tlen z przepływem 3 l/min przez cewnik donosowy lub przez 31% maskę Venturiego.

Chorzy z niewydolnością oddechową, którzy korzystają z takiej przewlekłej tlenoterapii, muszą w czasie lotu mieć zwiększoną podaż tlenu o 1–2 l/min (przepływ tlenu około 4–5 l/min) do zrównoważenia wpływu ciśnienia w kabinie samolotu. W samolotach wytwarzane jest bowiem ciśnienie odpowiadające efektowi przebywania na wysokości 1500–3000 m n.p.m.

Chorym na POChP zaleca się często spacerowanie wzdłuż samolotu, aby zapobiec zakrzepicy żylnej i zatorowi tętnicy płucnej. Należy jednak pamiętać, że w czasie chodzenia u tych chorych, nawet z prawidłowym PaO2, może dojść do niebezpiecznego zmniejszenia wysycenia tlenem hemoglobiny krwi tętniczej.

11.09.2012

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.

Poradnik świadomego pacjenta