Szanowni Państwo,

Medycyna Praktyczna wykorzystuje w swoich serwisach pliki cookies i inne pokrewne technologie. Używamy cookies w celu dostosowania naszych serwisów do Państwa potrzeb oraz do celów analitycznych i marketingowych. Korzystamy z cookies własnych oraz innych podmiotów – naszych partnerów biznesowych.

Ustawienia dotyczące cookies mogą Państwo zmienić samodzielnie, modyfikując ustawienia przeglądarki internetowej. Informacje dotyczące zmiany ustawień oraz szczegóły dotyczące wykorzystania wspomnianych technologii zawarte są w naszej Polityce Prywatności.

Korzystając z naszych serwisów bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie plików cookies i podobnych technologii, opisanych w Polityce Prywatności.

Państwa zgoda jest dobrowolna, jednak jej brak może wpłynąć na komfort korzystania z naszych serwisów. Udzieloną zgodę mogą Państwo wycofać w każdej chwili, co jednak pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego wcześniej na podstawie tej zgody.

Klikając przycisk Potwierdzam, wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie wyżej wymienionych technologii oraz potwierdzacie, że ustawienia przeglądarki są zgodne z Państwa preferencjami.

Im więcej ćwiczeń, tym mniej chandry

Osoby, które więcej ćwiczą, wykonują choćby zwykle prace domowe, rzadziej doświadczają pogorszenia samopoczucia – wynika z badań, którymi objęto 1,2 mln Amerykanów.


Fot. pixabay.com

W „Lancet Psychiatry” napisano, że przeciętny Amerykanin przyznaje się do średnio 3,4 dni w miesiącu, w których z różnych powodów odczuwał pogorszenia nastroju. Rzadziej jednak się zdarza u tych, którzy częściej ćwiczą.

Badania prowadzone pod kierunkiem psychiatry Yale University w New Haven dr Adama Chekrouda wykazały, że osoby, które podejmują jakikolwiek wysiłek fizyczny, w ciągu miesiąca mają o 1,5 dnia mniej chandry, niż osoby, które w ogóle nie ćwiczyły.

Pozytywny efekt wysiłku fizycznego był jeszcze bardziej wyraźny u ludzi, którzy mieli za sobą epizod depresji. Wśród tych osób, jeśli ćwiczyły, pogorszenie nastroju zdarzało się o prawie cztery dni rzadziej w ciągu miesiąca.

"Ludzie, którzy ćwiczą, objawiają lepszy nastrój, szczególnie wtedy, gdy podejmują wysiłek od trzech do pięciu dni w tygodniu po 45 minut" – powiedział dr Chekroud w wypowiedzi dla Reutersa.

Specjalista podkreśla, nie trzeba intensywnie uprawiać sportu, ponieważ nastrój poprawia praktycznie każdy wysiłek, choćby taki, jaki zaleca Światowa Organizacja Zdrowia (WHO), czyli 30 minut dziennie. Nie ma przy tym znaczenia wiek, płeć, dochody i status społeczny: ćwiczenia skutkują poprawą nastroju u każdej osoby.

Z badań dr. Chekrouda wynika, że szczególnie dobre defekty daje uprawianie gier zespołowych oraz jazda na rowerze, a także aerobik i ćwiczenia gimnastyczne. Tego rodzaju ćwiczenia pozwalają zmniejszyć w miesiącu liczbę dni pogorszenia nastroju o 21-22 proc. Pomocne są również prace domowe, które obniżają występowanie takich dni o prawie 10 proc.

Data utworzenia: 24.09.2018
Im więcej ćwiczeń, tym mniej chandry Oceń:
Zobacz także

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.

Na co choruje system ochrony zdrowia

  • Pięć minut dla pacjenta
    Lekarze rodzinni mają na zbadanie jednego pacjenta średnio po kilka minut. Taka sytuacja rodzi frustracje po obu stronach – wśród chorych, bo chcieliby więcej uwagi, oraz wśród lekarzy, bo nie mogą jej pacjentom poświęcić.
  • Dlaczego pacjenci muszą czekać w kolejkach?
    Narodowy Fundusz Zdrowia wydaje rocznie na leczenie pacjentów ponad 60 mld zł. Ale ani te pieniądze, ani rozwiązania wprowadzane przez Ministerstwo Zdrowia – tzw. pakiet onkologiczny i pakiet kolejkowy – nie zmienią sytuacji. Dlaczego?