×
COVID-19: wiarygodne źródło wiedzy

Szanowni Państwo,

Medycyna Praktyczna wykorzystuje w swoich serwisach pliki cookies i inne pokrewne technologie. Używamy cookies w celu dostosowania naszych serwisów do Państwa potrzeb oraz do celów analitycznych i marketingowych. Korzystamy z cookies własnych oraz innych podmiotów – naszych partnerów biznesowych.

Ustawienia dotyczące cookies mogą Państwo zmienić samodzielnie, modyfikując ustawienia przeglądarki internetowej. Informacje dotyczące zmiany ustawień oraz szczegóły dotyczące wykorzystania wspomnianych technologii zawarte są w naszej Polityce Prywatności.

Korzystając z naszych serwisów bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie plików cookies i podobnych technologii, opisanych w Polityce Prywatności.

Państwa zgoda jest dobrowolna, jednak jej brak może wpłynąć na komfort korzystania z naszych serwisów. Udzieloną zgodę mogą Państwo wycofać w każdej chwili, co jednak pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego wcześniej na podstawie tej zgody.

Klikając przycisk Potwierdzam, wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie wyżej wymienionych technologii oraz potwierdzacie, że ustawienia przeglądarki są zgodne z Państwa preferencjami.

Około 70 procent dzieci z zaburzeniami po kwarantannie

Z Rzymu Sylwia Wysocka

65 proc. włoskich dzieci w wieku do 6 lat miało zaburzenia zachowania w wyniku długiego przymusowego zamknięcia w domach z powodu pandemii - to wyniki badań przeprowadzonych w Genui. W przypadku dzieci powyżej 6 lat odsetek ten wzrasta do 71 procent.


Fot. pixabay.com

Najczęściej stwierdzonym przez lekarzy i naukowców ze szpitala pediatrycznego oraz uniwersytetu w Genui jest regres w rozwoju. Do takich wniosków doszli przeprowadzając sondaże wśród ponad 7 tys. rodzin w kraju.

"Przymusowa kwarantanna naprawdę pozostawiła ślad w naszych dzieciach w postaci różnych form regresu rozwojowego" - powiedział dyrektor generalny szpitala Istituto Gaslini, Paolo Petralia. Jako symptomy wymienił strach przed ciemnością, płacz nie do opanowania, kłopoty z zasypianiem, lęk.

"Słowa-klucze, które najczęściej stwierdziliśmy w wypowiedziach i w rysunkach dzieci do 6 lat, to +boję się+ i +źle+" - dodał Petralia.

U dzieci powyżej 6. roku życia doszło do znaczących zmian w rytmie życia i fazach snu oraz czuwania - ustalili eksperci. Ponadto odnotowano takie zachowania i objawy, jak obsesja na punkcie czystości, zaburzenia oddychania, brak gotowości pomocy w domu, nadużywanie mediów, zwłaszcza w internecie.

"Teraz musimy wykorzystać te dane, by odbudować życie najmłodszych" - to jedna z konkluzji analizy.

Psychiatra dziecięcy Fabrizio Starace zauważył, że również w innych krajach zanotowano podobne zjawisko wśród dzieci. Następnie podkreślił, że w znacznie trudniejszej sytuacji znaleźli się najmłodsi z ADHD oraz schorzeniami psychicznymi, którzy byli zmuszeni do stałego przebywania w ograniczonej, zamkniętej przestrzeni.

17.06.2020
Zobacz także

Zachorowania w Polsce - aktualne dane

Doradca Medyczny
  • Czy mój problem wymaga pilnej interwencji lekarskiej?
  • Czy i kiedy powinienem zgłosić się do lekarza?
  • Dokąd mam się udać?

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.

Poradnik świadomego pacjenta

  • Jak pojechać do sanatorium?
    Czy można wybrać sobie miejsce, do którego chce się jechać i termin wyjazdu? Czy można wybrać sobie miejsce, do którego chce się jechać i termin wyjazdu? Czy można skorzystać z sanatorium bez zakwaterowania?
  • Jak długo ważna jest recepta w 2020?
    Pacjent, który otrzymał receptę od lekarza, musi pamiętać, że nie jest ważna bezterminowo. Każda recepta ma ściśle określony czas, w którym można ją zrealizować. Dotyczy to zarówno recepty w formie „papierowej”, jak i tzw. e-recepty.