×
COVID-19: wiarygodne źródło wiedzy

Wdzięczność motywuje do działania

Agnieszka Niewińska-Lewicka

Prowadzenie przez już zaledwie dwa tygodnie tzw. dziennika wdzięczności - notesu lub kalendarza, w którym codziennie zapisujemy to, za co jesteśmy wdzięczni, może pomóc studentom utrzymać motywację przez wiele miesięcy - wynika z badań opublikowanych na łamach BMC Psychology.


Fot. pixabay.com

Dynamicznie zmieniający się styl życia, a także panująca od ponad roku pandemia i lockdown, może wiele osób demotywować do działania, w tym do pracy i nauki.

Naukowcy z japońskich uczelni Uniwersytetu Ritsumeikan w Kioto i National Institute of Information and Communications Technology (NICT) w Tokio postanowili więc sprawdzić, czy codzienne zapisywanie dobrych rzeczy, za które ludzie są wdzięczni, mogłoby poprawić ich funkcjonowanie i zwiększyć motywację wśród studentów. Wyniki badań pokazują, że prowadzenie tzw. dziennika wdzięczności już przez zaledwie dwa tygodnie, podtrzymuje motywację do działania.

“Założyliśmy, że prowadzenie internetowego dziennika wdzięczności poprzez codzienne notowanie maksymalnie pięciu rzeczy, za które danego dnia czuliśmy się wdzięczni, może sprawić, że studenci będą bardziej świadomi swoich możliwości akademickich”- wyjaśnia dr Norberto Eiji Nawa z NICT, jeden z autorów badania.

Naukowcy do badania zrekrutowali 84 japońskich studentów i podzielili ich na dwie grupy - kontrolną i eksperymentalną. Przez kolejne dwa tygodnie zadaniem studentów było codzienne ocenianie aspektów swojego życia za pomocą kwestionariuszy online. Jednak tylko grupa eksperymentalna miała za zadanie prowadzić internetowy dziennik wdzięczności każdego dnia.

Zanim badani przystąpili do badania, wypełnili kwestionariusz Academic Motivation Scale (AMS) - narzędzie do pomiaru różnych aspektów motywacji akademickiej. Kwestionariusz uzupełniany był jeszcze 4 razy - po tygodniu od rozpoczęcia badania, następnie po dwóch tygodniach, oraz po upływie miesiąca i kolejnych trzech miesięcy.

Na podstawie analiz statystycznych naukowcy odkryli, że codzienne odnotowywanie rzeczy i zdarzeń, za które badani byli wdzięczni, znacząco zwiększyło motywację studentów do nauki. Efekt ten nie ograniczał się jedynie do dwutygodniowego okresu badawczego - zwiększony poziom motywacji utrzymywał się nawet po trzech miesiącach od zakończenia badania.

Ponadto naukowcy ustalili, że wzrost motywacji akademickiej spowodowany był głównie spadkiem tzw. amotywacji. Amotywacja w tym przypadku odnosi się do stanu, w którym dana osoba dostrzega, że jej własne działania nie mają związku z tym, co się później dzieje, co prowadzi do poczucia bezradności.

Badacze twierdzą, że motywacja do nauki może być jednym z głównych wyznaczników zarówno osiągnięć akademickich, jak i satysfakcji z życia szkolnego, a opracowanie szeroko stosowanych strategii interwencyjnych ma duże znaczenie dla wspierania rozwoju uczniów.

Źródło: https://bmcpsychology.biomedcentral.com/articles/10.1186/s40359-021-00559-w

14.05.2021
Zobacz także
Doradca Medyczny
  • Czy mój problem wymaga pilnej interwencji lekarskiej?
  • Czy i kiedy powinienem zgłosić się do lekarza?
  • Dokąd mam się udać?
+48

w dni powszednie od 8.00 do 18.00
Cena konsultacji 29 zł

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.
Poradnik świadomego pacjenta