×
COVID-19: wiarygodne źródło wiedzy

Zdrowszy układ supermarketu poprawia wybory żywieniowe klientów

Paweł Wernicki

Usuwanie słodyczy i innych niezdrowych produktów z kas i końcowych odcinków pobliskich alejek oraz umieszczanie owoców i warzyw w pobliżu wejść do sklepów skłania klientów do dokonywania zdrowszych zakupów żywności - informuje pismo "PLOS Medicine".


Fot. PhotoMIX-Company/ pixabay.com

Badania nad tym zagadnieniem przeprowadziły dr Christina Vogel i prof. Janis Baird z University of Southampton we współpracy z brytyjską siecią supermarketów Iceland Foods Ltd., która zajmuje się sprzedażą detaliczną artykułów spożywczych, głównie mrożonek. W wybranych sklepach w Anglii monitorowano sprzedaż oraz wzorce zakupowe i dietetyczne stałych klientów.

Jak się okazało, sprzedaż słodyczy w całym sklepie spadła, a sprzedaż owoców i warzyw wzrosła, gdy artykuły nieżywnościowe i woda zostały umieszczone przy kasach i na końcu przeciwległych alejek, a rozbudowany dział owoców i warzyw został przeniesiony w pobliże wejścia do sklepu.

Jak skomentowała wyniki dr Vogel, „zmiana układu supermarketów może pomóc ludziom w dokonywaniu zdrowszych wyborów żywieniowych i zmianie diety populacji w kierunku zaleceń żywieniowych rządu. Wyniki naszego badania sugerują, że zdrowszy układ sklepu może doprowadzić do sprzedaży prawie 10 000 dodatkowych porcji owoców i warzyw oraz około 1500 mniej porcji słodyczy w każdym sklepie tygodniowo".

Obecne badanie jest bardziej kompleksowe niż poprzednie prowadzone w ograniczonym zakresie badania sprawdzające, czy strategie rozmieszczania produktów mogą promować kupowanie zdrowszej żywności. To badanie poszło dalej dzięki umieszczaniu produktów nieżywnościowych przy kasie i na przeciwległych końcach przejścia oraz dzięki mierzeniu wpływu na sprzedaż w sklepie m.in. diety więcej niż jednego członka gospodarstwa domowego.

Matt Downes, dyrektor ds. rozwoju formatów w Iceland, zaznaczył: „Wiemy, że otyłość u dzieci jest coraz większym problemem, a branża detaliczna ma do odegrania swoją rolę w rozwiązywaniu tego problemu. Mamy nadzieję, że wyniki badania dostarczą informacji dla szerszej branży detalicznej i decydentów na temat wpływu merchandisingu w sklepie na decyzje zakupowe".

„Wyniki te dostarczają nowych dowodów sugerujących, że zamierzony przez rząd Wielkiej Brytanii zakaz eksponowania niezdrowej żywności w punktach sprzedaży detalicznej może być korzystny dla diety populacji, a skutki mogą być jeszcze bardziej wzmocnione, jeśli wymagania dotyczące sekcji produktów w pobliżu wejść do supermarketów zostaną włączone do rozporządzenia"- dodała prof. Janis Baird.

09.09.2021
Zobacz także
  • Pandemia przyniosła zmianę nawyków żywieniowych
  • "Musimy patrzeć na żywienie bardzo szeroko"
  • Jedzenie orzechów przez ciężarne rozwija mózg dziecka
  • W trzech krokach do zdrowia
Doradca Medyczny
  • Czy mój problem wymaga pilnej interwencji lekarskiej?
  • Czy i kiedy powinienem zgłosić się do lekarza?
  • Dokąd mam się udać?
+48

w dni powszednie od 8.00 do 18.00
Cena konsultacji 29 zł

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.
Poradnik świadomego pacjenta