×
COVID-19: wiarygodne źródło wiedzy

Fundacja BOŚ: tyjemy

Fundacja BOŚ

Słodkie, słone, tłuste, barwione… taki wniosek płynie z badania Fundacji Banku Ochrony Środowiska „Rodzice o odżywianiu dzieci”, które pokazuje co nasze dzieci jedzą na co dzień w szkołach.

Jak wynika z analizy TNS Polska drugie śniadania naszych dzieci to tykająca bomba zegarowa! W diecie prym wiedzie głównie cukier – prawie 40% nastolatków je słodycze codziennie. W parze ze słodkościami idą niezdrowe tłuszcze. W ciągu ostatnich 20 lat liczba dzieci dotkniętych otyłością lub nadwagą wzrosła trzykrotnie. Wraz z publikacją raportu Fundacja BOŚ rozpoczyna ogólnopolską kampanię społeczną na temat otyłości Polaków – JA TY JEMY.

Na pytanie o ulubioną przekąskę dziecka ponad 30% rodziców odpowiada, że jest to czekolada, baton, ciastko, ewentualnie „mleczna kanapka”. Na drugim miejscu są chipsy, dopiero na trzecim owoce. To nie wszystko. Rodzice pytani o ulubione napoje dzieci odpowiadają najczęściej: sok (43%) i… wymieniają popularne marki słodzonych napojów, które sokami nie są.

Drugie miejsce zajmują słodzone napoje gazowane (32%), dopiero na trzecim znajduje się woda. Jaki jest tego efekt? Dieta dzieci to głównie cukier (prawie 40% je słodycze codziennie), a coraz częściej także frytki (co trzecie zjada je kilka razy w tygodniu).

Problemem są też sklepiki szkolne. Królują słodkie i słone przekąski, zamiast kanapki z ciemnego pieczywa, czy niesłodzonego jogurtu.

Dodatkowo niska świadomość na temat żywienia wśród osób, które decydują o  asortymencie sklepików pogłębia ten stan rzeczy. Większość z nas nie zdaje sobie sprawy w jak wielu produktach ukryty jest cukier. Znajdziemy go m.in. w sokach, jogurtach, żelkach, płatkach śniadaniowych, a nawet uwielbianych przez dzieci parówkach.

Badania Fundacji BOŚ potwierdzają wcześniejsze wnioski programów badawczych Centrum Zdrowia Dziecka oraz Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej z Wrocławia. Okazuje się, że problemem jest nie tylko aktualny odsetek dzieci z otyłością i nadwagą w Polsce – odpowiednio 18% chłopców i 14% dziewcząt, ale też alarmująca tendencja. Zgodnie z nią w ciągu ostatnich 20 lat liczba nastolatków dotkniętych otyłością lub nadwagą wzrosła trzykrotnie.

Problem otyłości i jej następstw dotyczy też coraz młodszych dzieci. Leczenie otyłości nabytej w dzieciństwie i młodości jest trudniejsze niż tej wypracowanej w wieku dorosłym, ponieważ istnieje niebezpieczeństwo zaburzenia fizjologicznego procesu wzrostu i rozwoju. Zdarza się, że otyłość może mieć podłoże genetyczne, ale najczęściej jej przyczyną jest niewłaściwa dieta, a także zbyt mało ruchu.

We wtorek 18 września 2012 roku Fundacja BOŚ wystartowała z ogólnopolską kampanią społeczną na temat otyłości Polaków. W ośmiu największych miastach Polski billboardy z plakatem wybitnego plakacisty Andrzeja Pągowskiego przestrzegają przed tym powszechnym i dziedzicznym problemem.

Zjawiskiem częstszym niż dziedziczna otyłość jest dziedziczenie złych rodzinnych nawyków żywieniowych – mówi Barbara Lewicka-Kłoszewska, Wiceprezes Fundacji BOŚ. Jeśli nie pomożemy naszym dzieciom, za kilka lat będziemy społeczeństwem ludzi otyłych i chorych. Dlatego zdecydowaliśmy się na nieco kontrowersyjną kampanię – dodaje.

Fundacja przypomina, że tylko radykalna zmiana nawyków żywieniowych oraz codzienny ruch mogą prowadzić do poprawy stanu zdrowia. Organizator kampanii zachęca dzieci i rodziców do udziału w bezpłatnych, prozdrowotnych projektach i konkursach Fundacji. Uczymy i podpowiadamy: co, kiedy i jak jeść, a czego się wystrzegać – mówi Andrzej Pietrucha, Prezes Fundacji BOŚ. W angażujący i ciekawy sposób informujemy jak aktywnie spędzać wolny czas oraz od czego warto zacząć regularne ćwiczenia fizyczne – uzupełnia Pietrucha.


Fundacja BOŚ jest jednym z liderów edukacji prozdrowotnej w Polsce. W projekty i konkursy edukacyjne organizacji zaangażowanych jest bezpośrednio ponad 200 tys. osób w całej Polsce: dzieci, nauczyciele, rodzice. Fundacja czeka na zgłoszenia od kolejnych szkół – rejestracja odbywa się za pośrednictwem strony www.aktywniepozdrowie.pl.

Oferta prozdrowotna Fundacji została wypracowana w ścisłej współpracy z uznanymi ośrodkami naukowymi: SGGW w Warszawie, Uniwersytet Medyczny w Warszawie, Akademia Wychowania Fizycznego w Warszawie, Instytut Żywności i Żywienia, Uniwersytet Warszawski i inne. Patronem medialnym kampanii Ja-Ty-jemy. Jakie matki, takie dziatki jest TVP INFO.

19.09.2012
Zobacz także
  • Nasze dzieci jedzą za często
  • Czy śniadanie jest ważne?
  • Najczęstsze błędy żywieniowe – czego trzeba unikać?
Doradca Medyczny
  • Czy mój problem wymaga pilnej interwencji lekarskiej?
  • Czy i kiedy powinienem zgłosić się do lekarza?
  • Dokąd mam się udać?
+48

w dni powszednie od 8.00 do 18.00
Cena konsultacji 29 zł

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.
Poradnik świadomego pacjenta