×
COVID-19: wiarygodne źródło wiedzy

Szanowni Państwo,

Medycyna Praktyczna wykorzystuje w swoich serwisach pliki cookies i inne pokrewne technologie. Używamy cookies w celu dostosowania naszych serwisów do Państwa potrzeb oraz do celów analitycznych i marketingowych. Korzystamy z cookies własnych oraz innych podmiotów – naszych partnerów biznesowych.

Ustawienia dotyczące cookies mogą Państwo zmienić samodzielnie, modyfikując ustawienia przeglądarki internetowej. Informacje dotyczące zmiany ustawień oraz szczegóły dotyczące wykorzystania wspomnianych technologii zawarte są w naszej Polityce Prywatności.

Korzystając z naszych serwisów bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie plików cookies i podobnych technologii, opisanych w Polityce Prywatności.

Państwa zgoda jest dobrowolna, jednak jej brak może wpłynąć na komfort korzystania z naszych serwisów. Udzieloną zgodę mogą Państwo wycofać w każdej chwili, co jednak pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego wcześniej na podstawie tej zgody.

Klikając przycisk Potwierdzam, wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie wyżej wymienionych technologii oraz potwierdzacie, że ustawienia przeglądarki są zgodne z Państwa preferencjami.

Sprawdź, ile kalorii wypijasz w ciągu dnia

mgr Paulina Jamrozik
Specjalista ds. żywienia

Osoby, które marzą o utracie zbędnych kilogramów bardzo często tracą motywację i rezygnują z diety. Jest to spowodowane głównie brakiem pożądanych efektów. Często pomimo spożywania prawidłowo skomponowanych posiłków nasza masa ciała „stoi” w miejscu. Nie zdajemy sobie jednak sprawy, że nieświadomie dostarczamy organizmowi mnóstwo kalorii, wypijając napoje o dużej zawartości cukru.


Fot. pixabay.com

Po jakie płyny sięgać w upalne dni?

Podczas diety redukcyjnej należy pamiętać, że wszystko co wypijamy oprócz wody, niesłodzonej kawy i herbaty, ma kalorie, czyli dostarcza organizmowi energii. Szczególnie należy uważać po jakiego rodzaju napoje sięgamy latem. Z powodu wyższej temperatury otoczenia odczuwamy większe pragnienie, wówczas przez nieumyślne picie napojów o dużej kaloryczności możemy wzbogacić naszą dietę o niepotrzebne kalorie.

Idealnym pomysłem jest picie wody. Gasi pragnienie w upalne dni. Na dodatek uzupełnia składniki mineralne utracone wraz z potem. W celu uniknięcia monotonii picie wody można urozmaicić np. plastrem cytryny, pomarańczy czy liściem świeżej mięty, lub piciem niesłodzonej herbaty, albo kawy.

Czy warto słodzić herbatę i kawę?

Herbata i kawa nie dostarczają zbędnych kalorii, ale niestety niewiele osób jest w stanie pić je bez cukru. Kaloryczność 1 szklanki wzrasta o 20 kcal (1 łyżeczka) lub 40 kcal (2 łyżeczki). Eliminując dodatek cukru (1–2 łyżeczki) do herbaty i kawy, zredukowalibyśmy ilość dostarczanych kalorii o 100–200 kcal na dobę. Zakładając, że wypijamy 5 szklanek dziennie, to w ciągu miesiąca moglibyśmy stracić prawie 1 kg bez większych wyrzeczeń. Należy jednak pamiętać, że napoje te mają właściwości odwadniające. Dlatego nie należy pić ich w nadmiernych ilościach. Natomiast działanie nawadniające ma woda.

Dlaczego woda mineralna jest doskonałym rozwiązaniem?

Wodę mineralną można pić bez ograniczeń, gdyż nie dostarcza ona kalorii. Ponadto wzbogaca dietę w cenne składniki mineralne. Najważniejsze z nich to wapń, magnez i potas. Wpływają one korzystnie na pracę serca i układ krążenia. Woda mineralna, która zawiera duże ilości powyższych składników to tzw. woda bogatozmineralizowana. Nie jest ona zalecana jedynie osobom cierpiącym na choroby nerek, obrzękinadciśnienie tętnicze, głównie z powodu dużej zawartości sodu.

Słodkie napoje czy woda?

Średnio wypijamy 1–2 litry płynów dziennie. Jeśli zastąpilibyśmy na przykład soki wodą mineralną, w ciągu miesiąca dostarczylibyśmy ponad 1200 kcal mniej, co równa się utracie prawie 2 kilogramów masy ciała. W tabeli 1 bez trudu można porównać i ocenić, które płyny należy pić, aby nie dostarczyć organizmowi zbędnych kalorii. Oprócz kalorii soki i słodkie napoje dostarczają ogromnych ilości cukru. Nadmiar cukru w diecie prowadzi do nadwagi i otyłości, które zwiększają ryzyko wystąpienia chorób układu sercowo-naczyniowego. Ponadto zbyt duże spożycie cukru skutkuje osłabieniem układu immunologicznego, przyspieszeniem procesów starzenia oraz osłabieniem wrażliwości na insulinę, która jest niezbędna do prawidłowego wykorzystywania glukozy (cukru prostego krążącego we krwi) przez organizm. U niektórych osób ta słabiej działająca insulina musi być wydzielana w coraz większych ilościach by utrzymać właściwe stężenie glukozy we krwi, z czasem zaczyna jej brakować i nie może już skutecznie obniżać stężenia glukozy we krwi - wtedy ujawnia się cukrzyca typu 2.

Zestawienie kaloryczności oraz zawartości cukru w wybranych płynach [Kunachowicz, 2005]
Produkt Ilość kilokalorii (kcal) w 1 szklance (200 ml) Ilość cukru (g) w 1 szklance (200 ml)
woda 0 0
herbata (niesłodzona) 0 0
kawa (niesłodzona) 0 0
nektar 126 29
kompot z wiśni 138 28
sok pomarańczowy 86 4
sok wielowarzywny 50 5
lemoniada 48 6
napoje typu cola 84 20

Zanim kupisz ulubiony sok, zastanów się, czy wiesz, co zawiera?

Sok owocowy lub warzywny zawiera 100% wsadu owocowego lub warzywnego. Produkowany jest z zagęszczonych soków lub przecierów poprzez odtworzenie proporcji wody i aromatu usuniętego podczas procesu zagęszczania. Zgodnie z międzynarodowymi przepisami do soków nie wolno dodawać sztucznych barwników, aromatów oraz słodzików. Sok nie może być konserwowany chemicznie, musi mieć barwę, smak i aromat owoców lub warzyw, z których został otrzymany. Przepisy ściśle określają również ilość i rodzaj witamin, soli mineralnych i kwasów spożywczych. Soki warzywne mogą zawierać dodatek soli, przypraw i ziół. Sok jest znakowany jest jako słodzony, gdy dodatek cukru wynosi ponad 15 g/l.

Nektar to rozcieńczony sok z wodą z dodatkiem cukru i kwasu cytrynowego. Zgodnie z przepisami krajowymi i unijnymi nektar nie może zawierać sztucznych barwników ani aromatów. Nie może być również konserwowany chemicznie. Nektar powinien zawierać zgodnie z przepisami co najmniej:

  • 50% soku z pomarańczy, brzoskwiń, ananasów, jabłek oraz gruszek
  • 40% soku z malin, truskawek, czereśni oraz moreli
  • 35% soku z wiśni
  • 30% soku ze śliwek, z agrestu oraz żurawin
  • 25% soku z cytryny, porzeczek, granatów, bananów, mango oraz papai.

Dozwolone jest użycie substancji słodzących zamiast cukru. Maksymalna zawartość cukru w nektarze to 200 g/l.

Napój owocowy to napój bezalkoholowy otrzymywany na bazie soków owocowych, zawierający dodatek substancji, które są zabronione przy produkcji soków i nektarów (barwniki i aromaty oraz inne dodatki). Zawiera określoną ilość soku, wody, cukru, kwasu cytrynowego oraz inne dozwolone dodatki do żywności. Obecnie nie ma ustanowionych limitów co do minimalnej zawartości soku. Napoje owocowe zawierają mniej soku niż nektary. Zawartość ta mieści się w zakresie od 0,1% do 25%.

09.03.2012
Doradca Medyczny
  • Czy mój problem wymaga pilnej interwencji lekarskiej?
  • Czy i kiedy powinienem zgłosić się do lekarza?
  • Dokąd mam się udać?

Zachorowania w Polsce - aktualne dane

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.

Poradnik świadomego pacjenta

  • Jak pojechać do sanatorium?
    Czy można wybrać sobie miejsce, do którego chce się jechać i termin wyjazdu? Czy można wybrać sobie miejsce, do którego chce się jechać i termin wyjazdu? Czy można skorzystać z sanatorium bez zakwaterowania?
  • Jak długo ważna jest recepta w 2020?
    Pacjent, który otrzymał receptę od lekarza, musi pamiętać, że nie jest ważna bezterminowo. Każda recepta ma ściśle określony czas, w którym można ją zrealizować. Dotyczy to zarówno recepty w formie „papierowej”, jak i tzw. e-recepty.