Szanowni Państwo,

Medycyna Praktyczna wykorzystuje w swoich serwisach pliki cookies i inne pokrewne technologie. Używamy cookies w celu dostosowania naszych serwisów do Państwa potrzeb oraz do celów analitycznych i marketingowych. Korzystamy z cookies własnych oraz innych podmiotów – naszych partnerów biznesowych.

Ustawienia dotyczące cookies mogą Państwo zmienić samodzielnie, modyfikując ustawienia przeglądarki internetowej. Informacje dotyczące zmiany ustawień oraz szczegóły dotyczące wykorzystania wspomnianych technologii zawarte są w naszej Polityce Prywatności.

Korzystając z naszych serwisów bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie plików cookies i podobnych technologii, opisanych w Polityce Prywatności.

Państwa zgoda jest dobrowolna, jednak jej brak może wpłynąć na komfort korzystania z naszych serwisów. Udzieloną zgodę mogą Państwo wycofać w każdej chwili, co jednak pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego wcześniej na podstawie tej zgody.

Klikając przycisk Potwierdzam, wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie wyżej wymienionych technologii oraz potwierdzacie, że ustawienia przeglądarki są zgodne z Państwa preferencjami.

Jak jeść na wakacjach, aby nie przytyć?

dr n. med. Dominika Wnęk, dietetyk

Sezon letni to najlepszy czas na odchudzanie. Wysokie temperatury nie sprzyjają przejadaniu się, a dodatkowo mamy większą ochotę na lekkie potrawy (np. sałatki, chłodniki). Ponadto owoce i warzywa dostępne w tym czasie smakują naprawdę znakomicie.

Wakacje to jednak czas wyjazdów i spotkań towarzyskich. W takich sytuacjach łatwiej ulegamy pokusom. O czym w takim razie trzeba wiedzieć, aby cieszyć się latem i wakacjami, poznawać nowe smaki, a z urlopu nie wrócić z dodatkowymi kilogramami?

Gofry
Fot. Pixabay.com

Jedz z głową

Po pierwsze, możesz próbować wszystkiego. Istnieje jedna zasada – umiar. Po drugie, warto pamiętać, że każdy niemalże produkt ma swoją zdrowszą alternatywę. Zamiast dużego pucharu lodowego zamów dwie gałki lodów bez dodatków, zamiast gofra z bitą śmietaną, wybierz gofra z owocami.

W nadmorskich kurortach często zamawia się rybę. Zjedz ją z dodatkową porcją sałatki, a nie z frytkami. Unikaj także produktów smażonych, jest wiele miejsc, gdzie można zjeść zdrowszą rybę grillowaną.

Jedz regularnie, najlepiej 5 posiłków w ciągu dnia

Podstawą utrzymania apetytu na wodzy są regularne posiłki. Codziennie jedz śniadanie. Jeżeli cały dzień przebywasz na świeżym powietrzu, przygotuj kanapki na bazie pieczywa pełnoziarnistego, owoce, warzywa pokrojone w słupki, naturalne (bez dodatku cukru) produkty nabiałowe, takie jak jogurt, kefir czy maślanka. Warto jeszcze przed wakacjami kupić specjalne pojemniki, które ułatwią właściwe przechowywanie żywności. Jeżeli nie przygotujesz zdrowych przekąsek, na pewno skuszą cię frytki lub kiełbaska z grilla.

Uważaj na kalorie dostarczane z napojami

Soki owocowe z kartonów, zimne napoje gazowane, kawa z bitą śmietaną – w przypadku tych produktów natychmiast powinno się włączyć czerwone światło. Dostarczają one bowiem dużych ilości kalorii, a niestety nie sycą. Ponadto wakacyjna atmosfera sprzyja relaksowi i częściej sięgamy po alkohol. Pamiętaj jednak, że alkohol pobudza apetyt i – co bardzo prawdopodobne – możesz zjeść dużo więcej niż zwykle.

Najlepiej pić wodę mineralną. Można do niej dodać plasterek cytryny, pomarańczy, limonki i miętę. Dobrze komponuje się także woda z dodatkiem truskawek i listków bazylii lub jabłko z dodatkiem anyżu i cynamonu.

Fast food – zdecydowanie nie!

Wprawdzie na wakacjach głównie fast foody kuszą atrakcyjną, niską ceną, warto jednak poszukać miejsc, które nie są przeznaczone dla wczasowiczów, a odwiedzają je rodowici mieszkańcy. W takich miejscach ceny są niższe niż w restauracjach dla turystów, a dodatkowo można spróbować regionalnych dań.

22.06.2017

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.

Na co choruje system ochrony zdrowia

  • Pięć minut dla pacjenta
    Lekarze rodzinni mają na zbadanie jednego pacjenta średnio po kilka minut. Taka sytuacja rodzi frustracje po obu stronach – wśród chorych, bo chcieliby więcej uwagi, oraz wśród lekarzy, bo nie mogą jej pacjentom poświęcić.
  • Dlaczego pacjenci muszą czekać w kolejkach?
    Narodowy Fundusz Zdrowia wydaje rocznie na leczenie pacjentów ponad 60 mld zł. Ale ani te pieniądze, ani rozwiązania wprowadzane przez Ministerstwo Zdrowia – tzw. pakiet onkologiczny i pakiet kolejkowy – nie zmienią sytuacji. Dlaczego?