×
COVID-19: wiarygodne źródło wiedzy

Szanowni Państwo,

Medycyna Praktyczna wykorzystuje w swoich serwisach pliki cookies i inne pokrewne technologie. Używamy cookies w celu dostosowania naszych serwisów do Państwa potrzeb oraz do celów analitycznych i marketingowych. Korzystamy z cookies własnych oraz innych podmiotów – naszych partnerów biznesowych.

Ustawienia dotyczące cookies mogą Państwo zmienić samodzielnie, modyfikując ustawienia przeglądarki internetowej. Informacje dotyczące zmiany ustawień oraz szczegóły dotyczące wykorzystania wspomnianych technologii zawarte są w naszej Polityce Prywatności.

Korzystając z naszych serwisów bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie plików cookies i podobnych technologii, opisanych w Polityce Prywatności.

Państwa zgoda jest dobrowolna, jednak jej brak może wpłynąć na komfort korzystania z naszych serwisów. Udzieloną zgodę mogą Państwo wycofać w każdej chwili, co jednak pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego wcześniej na podstawie tej zgody.

Klikając przycisk Potwierdzam, wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie wyżej wymienionych technologii oraz potwierdzacie, że ustawienia przeglądarki są zgodne z Państwa preferencjami.

Czy aktywność fizyczna w ciąży jest bezpieczna?

Opracowali: lek. Kamil Jonas, dr hab. n. med. Grzegorz Kopeć
Klinika Chorób Serca i Naczyń UJ CM w Krakowskim Szpitalu Specjalistycznym im. Jana Pawła II

Korzyści z aktywności fizycznej u ciężarnych

Aktywność fizyczna podczas ciąży przynosi korzyści dla szeroko rozumianego zdrowia kobiety. Na przykład wysiłek o umiarkowanej intensywności u zdrowej kobiety w okresie ciąży pozwala na utrzymanie lub poprawę wydolności układu krążenia i układu oddechowego.


Fot. iStock.com

Mocne dowody naukowe wskazują, że umiarkowany wysiłek u zdrowych kobiet w ciąży nie zwiększa prawdopodobieństwa urodzenia dziecka z małą masą ciała, porodu przedwczesnego czy utraty ciąży. Niektóre badania sugerują, że aktywność fizyczna zmniejsza ryzyko komplikacji w czasie ciąży, takich jak stan przedrzucawkowy, cukrzyca ciążowa, a także skraca długość trwania porodu.

Podczas prawidłowo przebiegającego okresu poporodowego, regularna aktywność fizyczna w dalszym ciągu przynosi korzyści zdrowotne. Badania pokazują, że umiarkowany wysiłek fizyczny podczas tego okresu poprawia wydolność sercowo-oddechową i przyczynia się do podniesienia nastroju. Wysiłek taki nie przekładał się na zmniejszenie ilości wytwarzanego pokarmu, zmianę jego składu czy zaburzenia wzrostu noworodka.

Aktywność fizyczna pozwala również kobiecie na osiągnięcie i utrzymanie optymalnej dla zdrowia masy ciała podczas połogu, a w połączeniu z ograniczeniem ilości przyjmowanych kalorii przyczynia się do redukcji masy ciała.

Intensywność wysiłku

Kobiety w ciąży powinny pozostawać pod opieką osoby, która pomoże dobrać odpowiedni stopień aktywności fizycznej w okresie ciąży i połogu. Z wyjątkiem występowania medycznych przeciwwskazań do wysiłku, kobieta może rozpocząć lub kontynuować aktywność fizyczną o umiarkowanej intensywności podczas ciąży i po porodzie.

W przypadku rozpoczynania aktywności fizycznej podczas ciąży kobieta powinna stopniowo zwiększać intensywność wysiłku. Efekty wysiłku o dużej intensywności w czasie ciąży nie zostały wystarczająco dobrze przebadane, nie ma więc podstaw do zalecania tego typu aktywności podczas ciąży.

Kobiety, które na co dzień uprawiały trening siłowy lub inną aktywność o znacznej intensywności, powinny pozostawać aktywne również podczas ciąży i po porodzie. Zazwyczaj nie muszą drastycznie redukować poziomu aktywności fizycznej pod warunkiem, że pozostają pod opieką swojego lekarza, a ich stan zdrowia nie budzi wątpliwości.

Środki ostrożności

Kobiety w czasie ciąży powinny unikać ćwiczeń wymagających pozycji leżącej na plecach po przekroczeniu I trymestru. Powinny unikać również ćwiczeń zwiększających ryzyko upadku lub urazu brzucha, np. sportów kontaktowych, jazdy konnej, jazdy na nartach, gry w piłkę nożną lub koszykówkę.

Podsumowując, zdrowym kobietom w ciąży i bezpośrednio po porodzie zaleca się przynajmniej 150 minut aerobowej aktywności fizycznej o umiarkowanej intensywności na tydzień. Aktywność ta powinna być odpowiednio rozdzielona pomiędzy poszczególne dni tygodnia.

Piśmiennictwo:

2008 Physical Activity Guidelines for Americans www.health.gov

14.09.2015

Zachorowania w Polsce - aktualne dane

Doradca Medyczny
  • Czy mój problem wymaga pilnej interwencji lekarskiej?
  • Czy i kiedy powinienem zgłosić się do lekarza?
  • Dokąd mam się udać?

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.

Poradnik świadomego pacjenta

  • Jak pojechać do sanatorium?
    Czy można wybrać sobie miejsce, do którego chce się jechać i termin wyjazdu? Czy można wybrać sobie miejsce, do którego chce się jechać i termin wyjazdu? Czy można skorzystać z sanatorium bez zakwaterowania?
  • Jak długo ważna jest recepta w 2020?
    Pacjent, który otrzymał receptę od lekarza, musi pamiętać, że nie jest ważna bezterminowo. Każda recepta ma ściśle określony czas, w którym można ją zrealizować. Dotyczy to zarówno recepty w formie „papierowej”, jak i tzw. e-recepty.