×
COVID-19: wiarygodne źródło wiedzy

Stymulacja nerwu błędnego przyspiesza naukę nowego języka

Bezinwazyjna stymulacja nerwu błędnego ułatwia rozróżnianie i przyswajanie dźwięków nowego języka. Może mieć również inne zastosowania – czytamy na łamach czasopisma „npj The Science of Learning”.


Fot. pixabay.com

Naukowcy z Uniwersytetu Pittsburskiego i Uniwersytetu Kalifornijskiego w San Francisco (USA) porównali szybkość nauki tonów języka mandaryńskiego wśród osób otrzymujących przezskórną stymulację nerwu błędnego (tVNS) i osób należących do grupy kontrolnej (bez stymulacji).

Okazało się, że uczestnicy otrzymujący stymulację nerwową uczyli się rozróżniać tony o 13 proc. efektywniej niż pozostali badani, a szczyt swoich umiejętności osiągali dwa razy szybciej.

„Panuje ogólne przekonanie, że w dorosłości ludzie nie mogą nauczyć się wzorców dźwiękowych nowego języka, ale nasza praca pokazuje, że nie dla każdego jest to prawdą” – komentuje prof. Bharath Chandrasekaran, kierownik Sound Brain Lab na Uniwersytecie Pittsburskim.

W badaniu brało udział 36 anglojęzycznych ochotników, którzy uczyli się rozpoznawać cztery tony języka mandaryńskiego – dwa łatwiejsze do odróżnienia i dwa trudniejsze. Do stymulacji nerwu błędnego – jednego z nerwów czaszkowych łączących mózg z resztą ciała - specjaliści wykorzystali przypominające słuchawki urządzenie, emitujące impulsy elektryczne.

Uważa się, że dla osób mówiących po angielsku, język mandaryński jest jednym z najtrudniejszych do opanowania języków obcych. Tymczasem dzięki stymulacji tVNS uczestnicy badania zdecydowanie szybciej i efektywniej uczyli się dźwięków tego języka – chociaż tylko tych łatwiejszych. Wśród osób otrzymujących stymulację nerwu błędnego nie wykazano większych postępów w nauce trudniejszych do odróżnienia tonów, ale naukowcy planują popracować jeszcze nad tym zagadnieniem w trakcie przyszłych badań.

„To jedno z pierwszych badań demonstrujących, że bezinwazyjna stymulacja nerwu błędnego może wzmacniać złożone umiejętności poznawcze, jak np. uczenie się języka, u zdrowych ludzi” – podkreśla dr Matthew Leonard, jeden z członków zespołu, który zaprojektował urządzenie stymulujące.

„Ukazanie, że bezinwazyjna obwodowa stymulacja nerwowa może sprawiać, że nauka języka staje się łatwiejsza, potencjalnie otwiera drogę do ulepszania funkcjonowania poznawczego w wielu innych dziedzinach” – dodaje koordynator badania, dr Fernando Llanos.

Specjaliści przypuszczają, że stymulacja tVNS poprawia możliwości uczenia się dźwięków nowego języka, bo usprawnia przekaźnictwo nerwowe w licznych częściach mózgu, tymczasowo wzmagając koncentrację na bodźcach dźwiękowych i pobudzając pamięć długotrwałą.

O badaniu można przeczytać pod adresem: http://dx.doi.org/10.1038/s41539-020-0070-0

07.08.2020

Zachorowania w Polsce - aktualne dane

Doradca Medyczny
  • Czy mój problem wymaga pilnej interwencji lekarskiej?
  • Czy i kiedy powinienem zgłosić się do lekarza?
  • Dokąd mam się udać?

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.

Poradnik świadomego pacjenta

  • Wyjątkowe sytuacje. Towarzyszenie osobie chorej na COVID-19
    Czy szpital może odmówić zgody na towarzyszenie hospitalizowanemu dziecku? Jak uzyskać zgodę na towarzyszenie osobie, która umiera w szpitalu z powodu COVID-19?
    Na pytania dotyczące pobytu w szpitalu podczas pandemii koronawirusa odpowiada Rzecznik Praw Pacjenta, Bartłomiej Łukasz Chmielowiec.
  • Wyjątkowe sytuacje. Kiedy chorujesz na COVID-19
    Czy chory na COVID-19 może wyjść ze szpitala na własne żądanie? Jak zapewnić sobie prawo do niezastosowania intubacji. Na pytania dotyczące pobytu w szpitalu podczas pandemii koronawirusa odpowiada Rzecznik Praw Pacjenta, Bartłomiej Łukasz Chmielowiec.