Od nowego roku szkolnego wprowadzimy lekcje o zdrowiu – powiedział dziennikarzom Sławomir Gadomski, wiceminister zdrowia po rozmowach w Ministerstwie Edukacji Narodowej. Jednak resort nie może mówić o pełnym sukcesie, bo osobnego przedmiotu nie będzie. Przynajmniej na razie.
Sławomir Gadomski. Fot. Tomasz Pietrzyk/Agencja Gazeta
Odrębny przedmiot „wiedza o zdrowiu” jest wpisany do Narodowej Strategii Onkologicznej (w tej chwili trwają uzgodnienia międzyresortowe dokumentu), choć w pierwszym etapie resort zdrowia i tak planował umieszczenie zagadnień z zakresu zdrowego stylu życia, profilaktyki, w ramach już obowiązujących przedmiotów. MEN jednak od razu (i to już po raz kolejny) oprotestowało pomysł – dlatego resort zdrowia przystał na włączenie tematyki zdrowotnej do innych przedmiotów czy zajęć (mówi się przede wszystkim o godzinie wychowawczej).
Pomysłodawcą wprowadzenia do szkół przedmiotu Wiedza o zdrowiu był Rzecznik Praw Pacjenta. Gdy jednak tylko pojawił się taki pomysł, Ministerstwo Edukacji Narodowej podkreślało, że nie są prowadzone żadne prace dotyczące włączenia do obecnej podstawy programowej dodatkowego przedmiotu dotyczącego zdrowia, a w ramach już realizowanych przedmiotów można znaleźć treści wypełniające postulaty RPP.
- Obowiązujący system nauczania zapewnia wprawdzie elementy edukacji zdrowotnej, określając bloki tematyczne niektórych przedmiotów, jest to jednak niewystarczające – podkreślał jednak Bartłomiej Chmielowiec. - Wymagając określonych zachowań zdrowotnych od obywateli, należy stworzyć narzędzie do przekazywania usystematyzowanej wiedzy, co skutkować będzie w przyszłości lepszą jakością życia i leczenia nowych pokoleń pacjentów.
W opinii RPP, którą zdaje się podzielać resort zdrowia, przedmiot powinien dostarczać wiedzy w następujących obszarach: zasady zdrowego trybu życia, prawa i obowiązki pacjenta, podstawy organizacji systemu ochrony zdrowia, podstawowa wiedza w zakresie pomocy osobom przewlekle chorym, poznanie wybranych jednostek chorobowych i zarys sposobów ich leczenia lub reagowania na zachorowanie (np. grypa, choroby krążenia, cukrzyca, alergia), podstawowe zasady pierwszej pomocy, podstawowa wiedza w zakresie zbilansowanego sposobu odżywiania, metody redukcji stresu czy wiedza o szczepieniach ochronnych oraz o zalecanych badaniach niezbędnych dla danej grupy wiekowej.
Lekcje o zdrowiu miałyby być realizowane zarówno w szkołach podstawowych, jak i ponadpodstawowych.