×
COVID-19: wiarygodne źródło wiedzy

Najczęstsze skutki uboczne przewlekłego zażywania leków z grupy SSRI

Pytanie nadesłane do redakcji

Od 4 lat zażywam Citalopram 40 mg 1 tabletkę dziennie, przytyłam 35 kg (mam 41 lat) do tego częste miesiączki (czasem 2 razy w miesiącu). Byłam u ginekologa, który wykluczył zaburzenia ze strony ginekologicznej. Obecnie czekam na wyniki badań endokrynologicznych pod kątem otyłości (mam 168 cm wzrostu i ważę już 95 kg). Mam pytanie czy mój lek antydepresyjny może mieć wpływ na aż tak duża otyłość i co mogę zmienić aby pozbyć się zbędnych kg. A łatwe to naprawdę nie jest.

Odpowiedziała

dr med. Joanna Borowiecka-Karpiuk
specjalista psychiatra
Centrum Dobrej Terapii MindArt

Generalnie selektywne inhibitory wychwytu zwrotnego serotoniny, do których należy citalopram, u większości pacjentów nie powodują zwiększenia masy ciała. Niemniej u części przyjmujących je osób leki te mogą powodować niewielki lub umiarkowany przyrost masy ciała. Tak może się dziać w przypadku zażywania citalopramu, który, według badań, działa głównie na drodze zwiększenia łaknienia węglowodanów, szczególnie w początkowym okresie jego zażywania. Jednak, jak wynika z pytania, lek ten przyjmuje Pani już od dłuższego czasu, co wskazuje na jego korzystny wpływ na stabilizację Pani stanu zdrowia psychicznego. Z drugiej strony podaje Pani dalej, że w tym czasie Pani masa ciała zwiększyła się o 35 kg, z czego wynika, że obecny Pani BMI 33,7 (Body Mass Index - masa ciała w kilogramach podzielona przez wzrost w metrach podniesiony do kwadratu) wskazuje na otyłość I stopnia i wymaga podjęcia odpowiedniego kompleksowego postępowania i leczenia.

Dlatego poza aktualną diagnostyką endokrynologiczną i kontrolą ginekologiczną wskazana jest wizyta u prowadzącego lekarza psychiatry, który oceni możliwość wpływu citalopramu na takie zwiększenie masy ciała, przy uwzględnieniu dodatkowych czynników mogących mieć na to wpływ oraz biorąc pod uwagę Pani aktualny stan zdrowia psychicznego, oceni potrzebę i wskazania do zmniejszenia dawki leku lub zamiany leku na inny. Jednak w pierwszej kolejności należy tu zwrócić uwagę na szereg dodatkowych aspektów rozwijającej się otyłości oraz jej potencjalnych przyczyn - między innymi na aktualny stan zdrowia somatycznego, wyniki badań endokrynologicznych (w tym m.in. funkcjonowanie tarczycy), zażywane ewentualnie inne leki oraz przede wszystkim na aktualny styl życia - głównie sposób odżywiania się oraz rodzaj aktywności fizycznej i wypoczynku. Dlatego, poza konsultacjami psychiatryczną, endokrynologiczną i ginekologiczną - i ewentualnym leczeniem zaleconym przez lekarzy tych specjalności, bardzo istotna jest w Pani przypadku wizyta w poradni leczenia otyłości, czy u dietetyka. Wskaże on indywidualnie dobrane dla Pani sposoby i możliwości zmiany stylu i trybu życia tak, aby jak najbardziej ograniczyć dalszy przyrost masy ciała, a następnie doprowadzać do jej stopniowej redukcji.

18.03.2014
Doradca Medyczny
  • Czy mój problem wymaga pilnej interwencji lekarskiej?
  • Czy i kiedy powinienem zgłosić się do lekarza?
  • Dokąd mam się udać?
+48

w dni powszednie od 8.00 do 18.00
Cena konsultacji 12 zł

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.
Zbiórka dla szpitali w Ukrainie!
Poradnik świadomego pacjenta