Szanowni Państwo,

Medycyna Praktyczna wykorzystuje w swoich serwisach pliki cookies i inne pokrewne technologie. Używamy cookies w celu dostosowania naszych serwisów do Państwa potrzeb oraz do celów analitycznych i marketingowych. Korzystamy z cookies własnych oraz innych podmiotów – naszych partnerów biznesowych.

Ustawienia dotyczące cookies mogą Państwo zmienić samodzielnie, modyfikując ustawienia przeglądarki internetowej. Informacje dotyczące zmiany ustawień oraz szczegóły dotyczące wykorzystania wspomnianych technologii zawarte są w naszej Polityce Prywatności.

Korzystając z naszych serwisów bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie plików cookies i podobnych technologii, opisanych w Polityce Prywatności.

Państwa zgoda jest dobrowolna, jednak jej brak może wpłynąć na komfort korzystania z naszych serwisów. Udzieloną zgodę mogą Państwo wycofać w każdej chwili, co jednak pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego wcześniej na podstawie tej zgody.

Klikając przycisk Potwierdzam, wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie wyżej wymienionych technologii oraz potwierdzacie, że ustawienia przeglądarki są zgodne z Państwa preferencjami.

Jakie składniki pożywienia należy ograniczać?

Jakie składniki pożywienia należy ograniczać?
Fot. pixabay.com

Tłuszcze zwierzęce

Są źródłem nasyconych kwasów tłuszczowych, których spożycie powoduje wzrost stężenia cholesterolu we krwi (zobacz: Co to jest cholesterol?). Przyczyniają się do szybszego „odkładania” tłuszczów w ścianach tętnic, a tym samym do szybszego rozwoju miażdżycy (zobacz: Co to jest miażdżyca?).

Tłuszcze zwierzęce to nie tylko smalec i masło! Są zawarte także w przerośniętym tłuszczem mięsie (zwłaszcza w wieprzowinie i wołowinie), tłustych wędlinach (kiełbasa, boczek, pasztety), konserwach mięsnych, podrobach (wątróbka), jajach, oraz w produktach nabiałowych (tłustym mleku, serach, jogurtach)!

Zapamiętaj

Jeśli zamierzasz spożyć któryś z wyżej wymienionych produktów, warto sięgnąć po wersję „light”, która zawiera ograniczoną ilość tłuszczu.

Należy dążyć do eliminacji tłuszczów zwierzęcych z diety i zastąpienia ich tłuszczami pochodzenia roślinnego. Spożycie tłuszczów zwierzęcych nie powinno przekraczać 10% dziennego zapotrzebowania kalorycznego.

Sól

Sól kuchenna jest źródłem sodu niezbędnego (w odpowiednich ilościach) do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Jednak jego nadmiar powoduje zatrzymanie nadmiernej ilości płynów i w rezultacie prowadzi do rozwoju nadciśnienia tętniczego (zobacz: Nadciśnienie tętnicze).

Zapamiętaj

Dzienne całkowite spożycie soli nie powinno przekraczać 6 gramów (6 gramów to jedna łyżeczka!).

Należy przy tym pamiętać, że sól występuje naturalnie w większości produktów żywnościowych. Dodając sól do pokarmów, bardzo łatwo przekroczyć normę! Dlatego zaleca się zaniechanie lub ograniczenie dosalania potraw, zwłaszcza dla osób chorujących na nadciśnienie tętnicze (zobacz: Przyczyny nadciśnienia).

Do produktów zawierających największą ilość soli należą:

  • ser żółty
  • zupy i sosy z puszek oraz w proszku
  • produkty wędzone
  • wędliny (np. szynka, bekon, kiełbasa, pasztety)
  • słone przekąski (chipsy, orzeszki solone)
  • produkty konserwowane (w puszkach)
  • kostki rosołowe
  • wyciągi z mięsa i warzyw
  • sosy sojowe
  • słone pasty do smarowania kanapek.

(Zobacz także: Produkty obfitujące w sód, Warzywa i owoce z małą ilością sodu)

Cukier

Stanowi źródło dodatkowych kalorii. Ograniczenie jego spożycia zalecane jest zwłaszcza u osób z nadwagą lub otyłością. Prawidłowa waga sprzyja unormowaniu ciśnienia tętniczego i stężenia triglicerydów we krwi, przez co ogranicza ryzyko miażdżycy.

Zapamiętaj

Słodycze powinno się spożywać nie częściej niż trzy razy w tygodniu.
Cukier jako dodatek do napojów powinien być używany nie częściej niż cztery razy dziennie, w ilości pół łyżeczki na porcję napoju.

Pokarmy o dużej zawartości cholesterolu

Zaleca się ograniczenie ilości cholesterolu w diecie do maksymalnie 300 mg dziennie.

Pokarmy bogate w cholesterol to m.in.:

  • wątróbka
  • jaja
  • majonez
  • podroby
  • tłuste mleko
  • śmietana
  • masło
  • tłuste mięso
  • tłuszcz podskórny drobiu.


Zapamiętaj

  • Unikaj produktów wędzonych i marynowanych
  • Zawsze wybieraj świeże, nie wędzone ryby oraz chude gatunki mięs (kurczak, indyk, chuda wołowina, cielęcina)
  • Unikaj piklowanych owoców i warzyw; jadaj je tylko w postaci surówek lub gotowane
  • Nie dosalaj
  • Unikaj słonych przekąsek, takich jak: paluszki, chipsy, orzeszki solone
  • Unikaj wszelkiego rodzaju sosów typu: musztarda, keczup, sos barbecue, sos czosnkowy
16.07.2012

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.

Na co choruje system ochrony zdrowia

  • Pięć minut dla pacjenta
    Lekarze rodzinni mają na zbadanie jednego pacjenta średnio po kilka minut. Taka sytuacja rodzi frustracje po obu stronach – wśród chorych, bo chcieliby więcej uwagi, oraz wśród lekarzy, bo nie mogą jej pacjentom poświęcić.
  • Dlaczego pacjenci muszą czekać w kolejkach?
    Narodowy Fundusz Zdrowia wydaje rocznie na leczenie pacjentów ponad 60 mld zł. Ale ani te pieniądze, ani rozwiązania wprowadzane przez Ministerstwo Zdrowia – tzw. pakiet onkologiczny i pakiet kolejkowy – nie zmienią sytuacji. Dlaczego?