Szanowni Państwo,

Medycyna Praktyczna wykorzystuje w swoich serwisach pliki cookies i inne pokrewne technologie. Używamy cookies w celu dostosowania naszych serwisów do Państwa potrzeb oraz do celów analitycznych i marketingowych. Korzystamy z cookies własnych oraz innych podmiotów – naszych partnerów biznesowych.

Ustawienia dotyczące cookies mogą Państwo zmienić samodzielnie, modyfikując ustawienia przeglądarki internetowej. Informacje dotyczące zmiany ustawień oraz szczegóły dotyczące wykorzystania wspomnianych technologii zawarte są w naszej Polityce Prywatności.

Korzystając z naszych serwisów bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie plików cookies i podobnych technologii, opisanych w Polityce Prywatności.

Państwa zgoda jest dobrowolna, jednak jej brak może wpłynąć na komfort korzystania z naszych serwisów. Udzieloną zgodę mogą Państwo wycofać w każdej chwili, co jednak pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego wcześniej na podstawie tej zgody.

Klikając przycisk Potwierdzam, wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie wyżej wymienionych technologii oraz potwierdzacie, że ustawienia przeglądarki są zgodne z Państwa preferencjami.

Najważniejsze zasady prawidłowego żywienia

Najważniejsze zasady prawidłowego żywienia
Fot. pixabay.com

Wskazania żywieniowe omówione w kilkunastu krótkich punktach – sprawdź, co jeść.

  • Należy kontrolować swoją masę ciała i dążyć do utrzymania jej na odpowiednim poziomie.
    Istnieje kilka przydatnych wskaźników określających prawidłową masę ciała. Najpopularniejszym i stosunkowo prostym w użyciu jest wskaźnik BMI (więcej na temat wskaźnika BMI: Otyłość i jej konsekwencje).
  • Co najmniej 2 razy w tygodniu warto jeść tłuste ryby morskie (zobacz także: Jakie potrawy chronią przed chorobą wieńcową?).
  • Codziennie należy zjeść kilka porcji owoców i warzyw.
  • Tłuszcze nasycone (zwierzęce) trzeba zastąpić tłuszczami jednonienasyconymi i wielonienasyconymi (roślinnymi) (zobacz: Rodzaje tłuszczów pokarmowych).
  • Należy kontrolować ogólną ilość tłuszczów w codziennej diecie.
  • Spożycie tłuszczów nie powinno przekraczać 30% dziennego zapotrzebowania organizmu na kalorie!
  • Ze względu na korzystne działanie dla organizmu należy do diety wprowadzić produkty bogate w błonnik, jak groch, fasola, płatki owsiane, soczewica.
  • Zamiast soli do przyprawiania potraw zaleca się stosować zioła.
  • Należy unikać nadmiernego spożycia cukru (zobacz: Jakie składniki pożywienia należy ograniczać).
  • Trzeba kontrolować spożycie alkoholu. Kobiety mogą wypić maksymalnie 2 jednostki, mężczyźni – 3 jednostki (zobacz: Jak przeliczać ilość spożytego alkoholu).
  • Aby utrzymać odpowiednią masę ciała, obok przestrzegania diety, konieczne jest utrzymywanie odpowiedniej aktywności fizycznej (zobacz: Jak często należy wykonywać ćwiczenia fizyczne, aby zapobiegać chorobie wieńcowej).

23.11.2011

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.

Na co choruje system ochrony zdrowia

  • Pięć minut dla pacjenta
    Lekarze rodzinni mają na zbadanie jednego pacjenta średnio po kilka minut. Taka sytuacja rodzi frustracje po obu stronach – wśród chorych, bo chcieliby więcej uwagi, oraz wśród lekarzy, bo nie mogą jej pacjentom poświęcić.
  • Dlaczego pacjenci muszą czekać w kolejkach?
    Narodowy Fundusz Zdrowia wydaje rocznie na leczenie pacjentów ponad 60 mld zł. Ale ani te pieniądze, ani rozwiązania wprowadzane przez Ministerstwo Zdrowia – tzw. pakiet onkologiczny i pakiet kolejkowy – nie zmienią sytuacji. Dlaczego?