×
COVID-19: wiarygodne źródło wiedzy

Choroby serca a antykoncepcja

Pytanie nadesłane do redakcji

Zdiagnozowano u mnie częstoskurcz nadkomorowy. Arytmia ma charakter napadowy. Nasiliła się w okresie siedmiodniowej "przerwy" w przyjmowaniu leku Lesine. Zażywam te tabletki antykoncepcyjne od ponad roku i dotąd czułam się dobrze. Czy jest możliwe, że powodem arytmii jest ten właśnie preparat. Oczywiście udam się do kardiologa, chciałabym jednak poznać Państwa opinię. Nie nadużywam leków ani używek. Testy tarczycowe w normie. Stres obecny jak w życiu każdego. Nie chciałabym zmieniać tabletek z uwagi na to, iż mój organizm mocno reaguje na zmiany. Trudno zniosłam wprowadzenie Lesine, ponieważ nigdy wcześniej nie zażywałam leków hormonalnych. Mam 45 lat. Z góry dziękuję za odpowiedź. Poprzednia była bardzo wyczerpująca. Pozdrawiam serdecznie. Dorota.

Odpowiedziała

prof. dr n. med. Violetta Skrzypulec-Plinta
ginekolog położnik, endokrynolog, seksuolog
Kierownik Katedry Zdrowia Kobiety Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach

Szanowna Pani
Tabletka antykoncepcyjna Lesine jest preparatem złożonym z dwóch hormonów: drospirenonu i etynyloestradiolu.

Stosowanie złożonych produktów antykoncepcyjnych wiąże się ze zwiększonym ryzykiem zakrzepu naczyń tętniczych (zakrzepicy tętniczej), na przykład naczyń krwionośnych serca (zawał sera) lub mózgu (udar). Niestety ryzyko zakrzepicy naczyń tętniczych u kobiet stosujących złożone produkty antykoncepcyjne dodatkowo zwiększa się w przypadku, kiedy pojawią się problemy kardiologiczne pod postacią wady zastawkowej czy zaburzeń rytmu serca. W związku z tym powinna Pani zgłosić się do swojego lekarza ginekologa i poinformować o zdiagnozowanym napadowym częstoskurczu nadkomorowym.

Jednocześnie jest Pani w wieku, w którym mogą zacząć pojawiać się objawy zbliżającej się menopauzy. Być może nasilenie się opisywanych przez Panią objawów w przerwie pomiędzy kolejnymi cyklami przyjmowania antykoncepcji to w rzeczywistości pierwsze oznaki zbliżającego się klimakterium.

Najlepszym rozwiązaniem jest więc wizyta u swojego lekarza ginekologa. Proszę dbać o siebie, prowadzić zdrowy tryb życia i starać się, aby każdego dnia w Pani życiu było jak najmniej stresu. Życzę Pani dużo zdrowia!

16.01.2017

Zachorowania w Polsce - aktualne dane

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.

Poradnik świadomego pacjenta

  • Wyjątkowe sytuacje. Towarzyszenie osobie chorej na COVID-19
    Czy szpital może odmówić zgody na towarzyszenie hospitalizowanemu dziecku? Jak uzyskać zgodę na towarzyszenie osobie, która umiera w szpitalu z powodu COVID-19?
    Na pytania dotyczące pobytu w szpitalu podczas pandemii koronawirusa odpowiada Rzecznik Praw Pacjenta, Bartłomiej Łukasz Chmielowiec.
  • Wyjątkowe sytuacje. Kiedy chorujesz na COVID-19
    Czy chory na COVID-19 może wyjść ze szpitala na własne żądanie? Jak zapewnić sobie prawo do niezastosowania intubacji. Na pytania dotyczące pobytu w szpitalu podczas pandemii koronawirusa odpowiada Rzecznik Praw Pacjenta, Bartłomiej Łukasz Chmielowiec.