To zależy od odpowiedzi na pytanie: czy Twój stan jest tak poważny, że potrzebujesz natychmiastowej hospitalizacji? (p. objawy alarmowe) Jeśli nie, możesz zgłosić swoje objawy przez formularz/infolinię (tutaj) lub skontaktować się z nocną i świąteczną opieką zdrowotną (NiŚOZ) w Twoim rejonie (adresy i telefony p. Nocna i świąteczna opieka zdrowotna) lub też poczekać i zgłosić się do swojej przychodni POZ w godzinach jej otwarcia.
Jeśli nie miałeś jeszcze wykonywanego testu, oczekujesz na kontakt z lekarzem/konsultantem infolinii, a jesteś pewien, że objawy są łagodne, po prostu rozpocznij izolację w domu (p. Co muszę wiedzieć o izolacji?), zastosuj leczenie objawowe (p. Mam COVID-19. Czy lekarz przepisze mi antybiotyk lub inny lek? Jak się leczyć?). W razie wątpliwości lub jeśli bardzo się denerwujesz, poproś lekarza z NiŚOZ o kontakt. Pomoże Ci ocenić Twój stan, może Cię zbadać i zalecić leczenie oraz test. Jeśli będą do tego wskazania, skieruje Cię do szpitala. Jeśli nie masz własnego transportu do szpitala, może umówić tzw. transport covidowy. Jeśli uzyskasz pozytywny wynik testu, a nie możesz zostać w domu – skieruje Cię do izolatorium.
Pamiętaj jednak, jeśli czujesz się dosyć dobrze i lekarz NiŚOZ/konsultant infolinii nie stwierdził wskazań do skierowania do szpitala, nie zgłaszaj się na SOR ani izbę przyjęć szpitala jedynie po to, aby uzyskać test. U pacjenta w dobrym stanie spokojnie badanie to można zrobić w mobilnym punkcie pobrań w ciągu 2-3 dni, a leczenie szpitalne jest zarezerwowane dla osób z ciężkim przebiegiem COVID-19.
Jeśli już rozpoznano COVID-19, przeczytaj: W trakcie izolacji pojawiają się u mnie nowe objawy lub objawy się pogorszyły – co powinienem robić? oraz Mam wrażenie, że trudno mi się oddycha/mam duszność – czy można jakoś złagodzić to uczucie?
Wróć na stronę Koronawirus – poradnik dla pacjenta część II