×
COVID-19: wiarygodne źródło wiedzy

Szanowni Państwo,

Medycyna Praktyczna wykorzystuje w swoich serwisach pliki cookies i inne pokrewne technologie. Używamy cookies w celu dostosowania naszych serwisów do Państwa potrzeb oraz do celów analitycznych i marketingowych. Korzystamy z cookies własnych oraz innych podmiotów – naszych partnerów biznesowych.

Ustawienia dotyczące cookies mogą Państwo zmienić samodzielnie, modyfikując ustawienia przeglądarki internetowej. Informacje dotyczące zmiany ustawień oraz szczegóły dotyczące wykorzystania wspomnianych technologii zawarte są w naszej Polityce Prywatności.

Korzystając z naszych serwisów bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie plików cookies i podobnych technologii, opisanych w Polityce Prywatności.

Państwa zgoda jest dobrowolna, jednak jej brak może wpłynąć na komfort korzystania z naszych serwisów. Udzieloną zgodę mogą Państwo wycofać w każdej chwili, co jednak pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego wcześniej na podstawie tej zgody.

Klikając przycisk Potwierdzam, wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie wyżej wymienionych technologii oraz potwierdzacie, że ustawienia przeglądarki są zgodne z Państwa preferencjami.

W czasie pandemii zadbaj o aktywność

Społeczna izolacja może prowadzić do spadku fizycznej aktywności, co szczególnie szkodzi seniorom. Już 5-10 dni bez wystarczającej fizycznej aktywności powoduje osłabienie mięśni i spadek ich masy. Naukowcy radzą, jak uchronić się przed kłopotami.


Fot. pixabay.com

Dystans od innych ludzi i pozostawanie w domach to jeden ze sposobów, w jaki społeczeństwo walczy z koronawirusem. Niestety, zamknięcie w mieszkaniu, na co niektórzy decydują się dobrowolnie lub byli do tego przymuszeni przepisami, może się niekorzystnie odbić na zdrowiu. Brak spacerów, wizyt na siłowni czy nawet w galeriach handlowych oznacza spadek fizycznej aktywności. U ludzi starszych może to oznaczać większą podatność na chroniczne choroby, osłabienie mięśni i ciała.

Na łamach „Journal of the American Geriatrics Society” naukowcy z Uniwersytetu w Sao Paulo dokładnie opisali, czym grozi związany z epidemią bezruch.

Okazuje się, że już 5-10 dni bez wystarczającej fizycznej aktywności powoduje osłabienie mięśni i spadek ich masy. Może to nawet przyspieszyć postępowanie sarkopenii.

Badania pokazują również, że starsze osoby, które dziennie wykonują mniej niż 1500 kroków mogą tracić 4 proc. masy mięśniowej w nogach zaledwie w dwa tygodnie. Dwa tygodnie ograniczonego ruchu (spadek dziennej liczby kroków o 75 proc.) oznacza też 8 proc. zmniejszenie siły mięśni.

Jednocześnie dwutygodniowa rehabilitacja nie wystarczy, aby tę siłę odzyskać.

Mniejsza liczba kroków oznacza też większe stężenie glukozy we krwi i nasilenie stanów zapalnych.

Dane pochodzące od 30 mln użytkowników z noszonych przy ciele urządzeń monitorujących ruch wskazują niestety na 12 proc. spadek aktywności wśród Amerykanów i jeszcze większy w innych krajach.

Słabe ciało to tymczasem ważny czynnik ryzyka zgonu u seniorów. Badacze twierdzą, że potrzebne są strategie utrzymania fizycznej aktywności na odpowiednim poziomie. Przypominają, że ćwiczenia siłowe pozwalają zachować masę, siłę i ruchomość mięśni, nawet u ludzi po 90. roku życia.

W czasie izolacji szczególnego znaczenia nabierają ćwiczenia wykonywane w domu. Mogą one pomóc w zadbaniu o mięśnie oraz zapobieganiu upadkom, które dla starszych osób stanowią duże ryzyko hospitalizacji a nawet niesprawności.

Naukowcy radzą m.in. włączenie lekkich ćwiczeń do codziennej rutyny i ograniczenie siedzenia. Badacze proponują robienie przerw w siedzeniu, na krótkie przechadzki lub stanie - można np. chodzić po pokoju w czasie przerwy reklamowej w telewizji. Pomogą też lekkie prace domowe, takie jak sprzątanie, czy uprawianie ogródka, a także ruch dla przyjemności - np. taniec czy krótki spacer.

Korzystne też będzie utrzymywanie kontaktu z bliskimi, co pozwala uzyskać emocjonalne wsparcie. Jeśli to bezpieczne, warto utrzymać kontakt bezpośredni, jeśli nie, to chociaż przez internetowe aplikacje.

17.07.2020
Zobacz także

Zachorowania w Polsce - aktualne dane

Doradca Medyczny
  • Czy mój problem wymaga pilnej interwencji lekarskiej?
  • Czy i kiedy powinienem zgłosić się do lekarza?
  • Dokąd mam się udać?

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.

Poradnik świadomego pacjenta

  • Jak pojechać do sanatorium?
    Czy można wybrać sobie miejsce, do którego chce się jechać i termin wyjazdu? Czy można wybrać sobie miejsce, do którego chce się jechać i termin wyjazdu? Czy można skorzystać z sanatorium bez zakwaterowania?
  • Jak długo ważna jest recepta w 2020?
    Pacjent, który otrzymał receptę od lekarza, musi pamiętać, że nie jest ważna bezterminowo. Każda recepta ma ściśle określony czas, w którym można ją zrealizować. Dotyczy to zarówno recepty w formie „papierowej”, jak i tzw. e-recepty.