Szanowni Państwo,

Medycyna Praktyczna wykorzystuje w swoich serwisach pliki cookies i inne pokrewne technologie. Używamy cookies w celu dostosowania naszych serwisów do Państwa potrzeb oraz do celów analitycznych i marketingowych. Korzystamy z cookies własnych oraz innych podmiotów – naszych partnerów biznesowych.

Ustawienia dotyczące cookies mogą Państwo zmienić samodzielnie, modyfikując ustawienia przeglądarki internetowej. Informacje dotyczące zmiany ustawień oraz szczegóły dotyczące wykorzystania wspomnianych technologii zawarte są w naszej Polityce Prywatności.

Korzystając z naszych serwisów bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie plików cookies i podobnych technologii, opisanych w Polityce Prywatności.

Państwa zgoda jest dobrowolna, jednak jej brak może wpłynąć na komfort korzystania z naszych serwisów. Udzieloną zgodę mogą Państwo wycofać w każdej chwili, co jednak pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego wcześniej na podstawie tej zgody.

Klikając przycisk Potwierdzam, wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie wyżej wymienionych technologii oraz potwierdzacie, że ustawienia przeglądarki są zgodne z Państwa preferencjami.

Zestaw ćwiczeń ogólnorozwojowych odcinka lędźwiowego kręgosłupa (ćwiczenia w odciążeniu)

Monika Kamieńska
mgr fizjoterapii, szpital MSW w Krakowie
Zestaw ćwiczeń ogólnorozwojowych odcinka lędźwiowego kręgosłupa (ćwiczenia w odciążeniu)

Ruch niewłaściwie stosowany może zaszkodzić !!!

W zestawie ćwiczeń do tego odcinka przedstawiamy ćwiczenia usprawniające cały kręgosłup, a w szczególności odcinek lędźwiowy. Ćwiczenia te dodatkowo zwiększają zakres ruchów w stawach, poprawiają kondycję całego organizmu, sylwetkę oraz samopoczucie pacjenta.

Dlaczego warto regularnie wykonywać ćwiczenia kręgosłupa?

Ponieważ jest on narażony na duże obciążenia, a dzięki takiej aktywności fizycznej możemy rozluźnić mięśnie przykręgosłupowe, równocześnie przywracając im prawidłowe napięcie (równowagę napięciową). Poza tym relaksujemy całe ciało. Poprzez ćwiczenia przywracamy także naturalne krzywizny kręgosłupa. Nie koncentrujemy się na sile mięśniowej jako priorytetowym celu.

Należy podkreślić, że wszystkie opisane ćwiczenia mogą wykonywać osoby chore na cukrzycę, jednak bez towarzyszących chorób, jakimi są: osteoporoza, skolioza, pogłębiona lordoza, kręgozmyk i bez innych ciężkich chorób. U pacjentów po zabiegach operacyjnych ćwiczeń nie można rozpoczynać bez wcześniejszej konsultacji z lekarzem.

W przypadku ćwiczeń kręgosłupa ważne jest, by nie rozpoczynać ich w przypadku ostrego bólu bez wcześniejszego zbadania jego przyczyny (może nią być np. uraz kręgosłupa, utrata masy ciała, gorączka itp.). Jeśli ból nie ustąpi po kilku dniach, należy zgłosić się do lekarza.

Jeśli ból jest łagodny i przewlekły, można rozpocząć ćwiczenia pod warunkiem, że ból się nie nasila lub nie przesuwa w kierunku kończyn.

Pamiętajmy o przestrzeganiu podczas ćwiczeń następujących reguł:

  • ćwiczenia nie mogą nasilać bólu
  • ćwiczymy tylko do granicy bólu
  • ćwiczymy przed posiłkami, a nie po posiłkach
  • jeśli to możliwe, ćwiczymy kręgosłup w pozycjach bezpiecznych (izolowanych), czyli na leżąco
  • unikajmy gwałtownych ruchów zginania, zwłaszcza rano
  • w trakcie ćwiczeń zmieniajmy pozycje przy usztywnionym kręgosłupie
  • stopniowo zwiększajmy zakres ruchów w stawach (nie od razu maksymalnie)
  • unikajmy gwałtownych zamachów i ruchów
  • przeplatajmy ćwiczenia głębokimi oddechami (wdech nosem, wydech ustami 3–5-krotnie)
  • starajmy się ćwiczyć przed południem, gdy nasz organizm jest wypoczęty
  • kontrolujmy stężenie glukozy we krwi i tętno.

Czego należy unikać w dysfunkcjach bólowych kręgosłupa?

Ćwiczenia niewskazane w pozycji stojącej:

  • skręty w odcinku szyjnym
  • krążenie głową i zgięcia w odcinku szyjnym
  • skręty tułowia
  • krążenie biodrami
  • krążenie tułowiem
  • zgięcie tułowia do boku
  • skłon z dotknięciem dłońmi podłoża
  • zgięcie z jednoczesnym rozciąganiem.

Ćwiczenia niewskazane w leżeniu na plecach:

  • unoszenie wyprostowanych nóg
  • unoszenie wyprostowanych nóg ze zgięciem tułowia i przyciąganiem rąk do nóg
  • przejście do leżenia przewrotnego
  • wstawanie do siadu z prostymi nogami ze zgięciem tułowia i przyciąganiem rąk do nóg
  • rowerek
  • nożyce
  • wstawanie do siadu przy prostych nogach i rękach za głową
  • skłon do nogi w siadzie płotkarskim
  • pogłębiony skłon przy prostych nogach.

Inne niewskazane ćwiczenia:

  • mostek

Data utworzenia: 08.10.2014
Data aktualizacji: 16.11.2017
Zestaw ćwiczeń ogólnorozwojowych odcinka lędźwiowego kręgosłupa (ćwiczenia w odciążeniu)Oceń:
(3.18/5 z 11 ocen)

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.