Szanowni Państwo,

Medycyna Praktyczna wykorzystuje w swoich serwisach pliki cookies i inne pokrewne technologie. Używamy cookies w celu dostosowania naszych serwisów do Państwa potrzeb oraz do celów analitycznych i marketingowych. Korzystamy z cookies własnych oraz innych podmiotów – naszych partnerów biznesowych.

Ustawienia dotyczące cookies mogą Państwo zmienić samodzielnie, modyfikując ustawienia przeglądarki internetowej. Informacje dotyczące zmiany ustawień oraz szczegóły dotyczące wykorzystania wspomnianych technologii zawarte są w naszej Polityce Prywatności.

Korzystając z naszych serwisów bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie plików cookies i podobnych technologii, opisanych w Polityce Prywatności.

Państwa zgoda jest dobrowolna, jednak jej brak może wpłynąć na komfort korzystania z naszych serwisów. Udzieloną zgodę mogą Państwo wycofać w każdej chwili, co jednak pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego wcześniej na podstawie tej zgody.

Klikając przycisk Potwierdzam, wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie wyżej wymienionych technologii oraz potwierdzacie, że ustawienia przeglądarki są zgodne z Państwa preferencjami.

Biotyna

mgr inż. Beata Przygoda
Samodzielna Pracownia Wartości Odżywczych Żywności Instytutu Żywności i Żywienia w Warszawie

Biotyna (witamina H, witamina B8) jest niezbędną witaminą dla człowieka.


Fot. pixabay.com

W organizmie m.in.:

  • jest koenzymem swoistych karboksylaz, enzymów katalizujących reakcje karboksylacji i przenoszenia grup karboksylowych na odpowiednie receptory
  • uczestniczy w syntezie kwasów tłuszczowych
  • współuczestniczy w przemianach aminokwasów i cukrów
  • współdziała z witaminą K w syntezie protrombiny, czynnika odpowiedzialnego za krzepnięcie krwi
  • wpływa na układ immunologiczny.

Niedobory biotyny mogą prowadzić do:

  • łuszczycowych zmian skórnych na dłoniach, nogach i ramionach
  • zaburzeń w metabolizmie tłuszczu powodujących zwiększenie stężenia cholesterolu w surowicy oraz bilirubiny.

Nie zaobserwowano szkodliwego działania nadmiaru biotyny na organizm człowieka.

Biotyna powszechnie występuje w produktach spożywczych, dlatego istnieje małe prawdopodobieństwo wystąpienia zespołu objawów jej niedoboru (abiotynozy). Ponadto część zapotrzebowania na tę witaminę pokrywa jej synteza przez drobnoustroje przewodu pokarmowego.

Biotyna w produktach spożywczych występuje w stanie wolnym oraz w formie związanej z białkiem. W postaci wolnej znajduje się w mleku i przetworach mlecznych oraz w warzywach, a w formie związanej – w mięsie i przetworach mięsnych. Należy pamiętać, że w jajach surowych znajduje się awidyna, która wiąże biotynę, czyniąc ją nieprzyswajalną. Gotowanie jaj denaturuje awidynę i pozbawia ją właściwości wiązania biotyny.

Zawartość biotyny w 100g wybranych produktów spożywczych
wątroba 100–200 µg
soja, nasiona 65 µg
orzechy około 30 µg
mięso wieprzowe i drobiowe 5–10 µg
owoce i warzywa 3 µg
mleko 2 µg
kalafior 1,5 µg
09.03.2012

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.

Na co choruje system ochrony zdrowia

  • Pięć minut dla pacjenta
    Lekarze rodzinni mają na zbadanie jednego pacjenta średnio po kilka minut. Taka sytuacja rodzi frustracje po obu stronach – wśród chorych, bo chcieliby więcej uwagi, oraz wśród lekarzy, bo nie mogą jej pacjentom poświęcić.
  • Dlaczego pacjenci muszą czekać w kolejkach?
    Narodowy Fundusz Zdrowia wydaje rocznie na leczenie pacjentów ponad 60 mld zł. Ale ani te pieniądze, ani rozwiązania wprowadzane przez Ministerstwo Zdrowia – tzw. pakiet onkologiczny i pakiet kolejkowy – nie zmienią sytuacji. Dlaczego?