×
COVID-19: wiarygodne źródło wiedzy

Szanowni Państwo,

Medycyna Praktyczna wykorzystuje w swoich serwisach pliki cookies i inne pokrewne technologie. Używamy cookies w celu dostosowania naszych serwisów do Państwa potrzeb oraz do celów analitycznych i marketingowych. Korzystamy z cookies własnych oraz innych podmiotów – naszych partnerów biznesowych.

Ustawienia dotyczące cookies mogą Państwo zmienić samodzielnie, modyfikując ustawienia przeglądarki internetowej. Informacje dotyczące zmiany ustawień oraz szczegóły dotyczące wykorzystania wspomnianych technologii zawarte są w naszej Polityce Prywatności.

Korzystając z naszych serwisów bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie plików cookies i podobnych technologii, opisanych w Polityce Prywatności.

Państwa zgoda jest dobrowolna, jednak jej brak może wpłynąć na komfort korzystania z naszych serwisów. Udzieloną zgodę mogą Państwo wycofać w każdej chwili, co jednak pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego wcześniej na podstawie tej zgody.

Klikając przycisk Potwierdzam, wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie wyżej wymienionych technologii oraz potwierdzacie, że ustawienia przeglądarki są zgodne z Państwa preferencjami.

Na śniadanie owsianka, na podwieczorek garść migdałów

Na śniadanie owsianka, na podwieczorek garść migdałów
Fot. pixabay.com

Płatki owsiane

Płatki owsiane zawierają w swoim składzie bardzo cenny składnik tzw. ß-glukan.

Jest to roślinny polisacharyd, który ma zdolność obniżania poziomu cholesterolu całkowitego i frakcji miażdżycorodnej (zobacz: Co to jest cholesterol?). Dodatkowo obniża poziom glukozy we krwi, przez co zabezpiecza przed rozwojem cukrzycy typu 2.

Inne dobrze poznane właściwości tego składnika to:

  • zdolność pęcznienia w żołądku, przez co nadaje większe uczucie sytości
  • oraz pobudzenie perystaltyki jelit, a co za tym idzie - ochrona przed uchyłkowatością jelit i zaparciami.

Te ostatnie właściwości decydują także o tym, że owies znalazł swoje miejsce w profilaktyce nadwagi i otyłości (zobacz: Otyłość i jej konsekwencje).

Orzechy

Orzechy, a przede wszystkim migdały to cenna przekąska, o której nie powinniśmy zapominać. Są one szczególnie dobrym źródłem białka roślinnego, fitosteroli i błonnika pokarmowego.

Fitosterole roślinne zawarte w migdałach podczas pasażu jelitowego blokują wchłanianie cholesterolu pokarmowego przez co poprawiają profil lipidowy krwi.

Migdały są także cennym źródłem składników kardioprotekcyjnych. Na pierwszym miejscu należy wspomnieć o α-tokoferolu, silnym przeciwutleniaczu. Jego działanie to wyłapywanie wolnych rodników, które uważa się za produkty prowadzące do degradacji DNA i przedwczesnego starzenia. Dodatkowo α-tokoferol wzmacnia ściany naczyń krwionośnych. Dodatkowo migdały zawierają potas i magnez, które wzmacniają nasze serce.

30.09.2011

Zachorowania w Polsce - aktualne dane

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.

Poradnik świadomego pacjenta

  • Jak pojechać do sanatorium?
    Czy można wybrać sobie miejsce, do którego chce się jechać i termin wyjazdu? Czy można wybrać sobie miejsce, do którego chce się jechać i termin wyjazdu? Czy można skorzystać z sanatorium bez zakwaterowania?
  • Jak długo ważna jest recepta w 2020?
    Pacjent, który otrzymał receptę od lekarza, musi pamiętać, że nie jest ważna bezterminowo. Każda recepta ma ściśle określony czas, w którym można ją zrealizować. Dotyczy to zarówno recepty w formie „papierowej”, jak i tzw. e-recepty.