×
COVID-19: wiarygodne źródło wiedzy

Szanowni Państwo,

Medycyna Praktyczna wykorzystuje w swoich serwisach pliki cookies i inne pokrewne technologie. Używamy cookies w celu dostosowania naszych serwisów do Państwa potrzeb oraz do celów analitycznych i marketingowych. Korzystamy z cookies własnych oraz innych podmiotów – naszych partnerów biznesowych.

Ustawienia dotyczące cookies mogą Państwo zmienić samodzielnie, modyfikując ustawienia przeglądarki internetowej. Informacje dotyczące zmiany ustawień oraz szczegóły dotyczące wykorzystania wspomnianych technologii zawarte są w naszej Polityce Prywatności.

Korzystając z naszych serwisów bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie plików cookies i podobnych technologii, opisanych w Polityce Prywatności.

Państwa zgoda jest dobrowolna, jednak jej brak może wpłynąć na komfort korzystania z naszych serwisów. Udzieloną zgodę mogą Państwo wycofać w każdej chwili, co jednak pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego wcześniej na podstawie tej zgody.

Klikając przycisk Potwierdzam, wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie wyżej wymienionych technologii oraz potwierdzacie, że ustawienia przeglądarki są zgodne z Państwa preferencjami.

Płatki owsiane a fityniany

Pytanie nadesłane do redakcji

Nurtuje mnie temat płatków owsianych i kwasu fitynowego. Z jednej strony płatki owsiane są uważane za jeden z najzdrowszych produktów spożywczych. Z drugiej strony istnieje wiele badań straszących bardzo negatywnymi konsekwencjami spożycia płatków ze względu na zawarty w nich kwas fitynowy (blokada absorpcji żelaza, magnezu, cynku, wapnia). Otóż uwielbiam płatki owsiane i jem je na śniadanie prawie codziennie - zalane wrzątkiem i z dodatkiem płatków kukurydzianych. Chciałem usłyszeć jednoznaczną opinię specjalisty. Wprost: czy jeść płatki, czy nie? Czy ryzykuję poważnymi niedoborami mikroelementów, takich jak cynk, czy może cała sprawa jest przesadzona? Bardzo proszę o odpowiedź.
Dominik S.

Odpowiedziała

dr Katarzyna Wolnicka
Instytut Żywności i Żywienia w Warszawie

Rzeczywiście dla populacji żywiących się dietą roślinną o dużej zawartości fitynianów podaż składników mineralnych, takich jak m.in. żelazo, cynk czy wapń powinna być wyższa. Dzieje się tak, ponieważ fityniany ograniczają wchłanianie tych składników. Dlatego warto spożywać płatki owsiane z produktami mlecznymi, np. z jogurtem.

Same płatki owsiane zawierają wiele cennych składników mineralnych. W 100 g płatków owsianych znajdziemy 379 mg potasu, 54 mg wapnia, 129 mg magnezu, 3,9 mg żelaza, 3,10 mg cynku. Płatki owsiane są także doskonałym źródłem cennego dla zdrowia błonnika pokarmowego regulującego pracę jelit. Dlatego spożywanie płatków owsianych raz dziennie nie stanowi zagrożenia zubożenia diety w składniki odżywcze. Wręcz przeciwnie jest bardzo korzystne dla zdrowia.

30.09.2015

Zachorowania w Polsce - aktualne dane

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.

Poradnik świadomego pacjenta

  • Jak pojechać do sanatorium?
    Czy można wybrać sobie miejsce, do którego chce się jechać i termin wyjazdu? Czy można wybrać sobie miejsce, do którego chce się jechać i termin wyjazdu? Czy można skorzystać z sanatorium bez zakwaterowania?
  • Jak długo ważna jest recepta w 2020?
    Pacjent, który otrzymał receptę od lekarza, musi pamiętać, że nie jest ważna bezterminowo. Każda recepta ma ściśle określony czas, w którym można ją zrealizować. Dotyczy to zarówno recepty w formie „papierowej”, jak i tzw. e-recepty.