Polacy najczęściej wskazują lekarzy lekarzy jako źródło informacji na temat tego, jak powinien wyglądać zdrowy styl życia - wynika z badania "Zdrowy styl życia Polaków" przeprowadzonego na zlecenie Headlines Porter Novelli przez TNS Polska w kwietniu br. na reprezentatywnej próbie 1000 Polaków w wieku 15 lat i starszych. Czyni tak 22% Polaków, częściej kobiety (25%), osoby w wieku 60 lat i więcej (34%), osoby z wykształceniem wyższym (30%).
Inne wskazywane źródła wiedzy o zdrowym stylu życia to: przyjaciele/znajomi (19%), rodzina/członkowie gospodarstwa domowego (12%), internet (12%), audycje radiowe/telewizyjne (10%), artykuły w prasie/czasopismach (10%), reklamy TV/radiowe (8%), reklamy w czasopismach/gazetach (6%), książki/poradniki (6%), ulotki w przychodni/aptece/szpitalu (3%), farmaceuci (2%).
Z żadnych porad nt. zdrowego stylu życia nie korzysta co czwarty z nas (26%, częściej mężczyźni - 32%).
Najczęściej wskazywanym autorytetem w dziedzinie zdrowego stylu życia jest lekarz (27%), jednak identyczna grupa badanych (27%) nie jest w stanie określić takiej osoby. 10% wskazało członków rodziny, 8% - znajomych i przyjaciół, 8% - internet (częściej osoby w wieku 15-19 lat – 21%, uczniowie i studenci – (23%), 6% - audycje radiowe i telewizyjne, 4% - artykuły w prasie i czasopismach, 4% - książki/poradniki, 2% - reklamy telewizyjne i radiowe.
Ponad połowa Polaków uważa, że ich rodziny i znajomi w ostatnich latach nie zmienili trybu życia w żadnym kierunku (51%). Co czwarty badany zauważył zmianę trybu życia na zdrowszy (25%).
Wśród czynników powodujących zmiany w stylu życia 34% badanych wskazało sugestię lekarza, 31% - namowę kogoś z rodziny/znajomego, 17% - program telewizyjny/radiowy, 11% - znaną osobę, 7% - reklamę, 5% - serial telewizyjny.
- Wskazywanie lekarza jako źródła informacji o zdrowym stylu życia, a zarazem także najwyższe wskazanie w kategorii "autorytet" pokazuje zaufanie i wysoką wiarygodność tej grupy zawodowej. Martwi jednak, zarówno w pytaniu o źródło, jak i autorytet, tak wysoki wynik braku wskazania lub odpowiedzi typu nie mam/nie wiem – dotyczy to ponad 1/4 respondentów. Niskie wskazania uzyskały masowe, popularne formy przekazu informacji, takie jak np. ulotki – świadczy to o zmęczeniu ilością tego typu materiałów. Niepokojący jest wynik mówiący o tym, że ponad połowa Polaków nie widzi w swoim otoczeniu zmian w stylu życia na bardziej zdrowszy. Z pewnością na uwagę zasługuje także fakt, że zarówno w pytaniu o źródło, jak i autorytet, internet uzyskał najwyższe wskazania wśród mediów – uważa Ewelina Nazarko-Ludwiczak, Healthcare & Life Director Headlines Porter Novelli.
Joanna Pruszyńska-Witkowska, CEO Headlines Porter Novelli dodaje: - Na postawie otrzymanych wyników możemy uznać, że Polacy są skłonni zmieniać swój styl życia pod wpływem zarówno sugestii lekarzy, ale i obecności tematu w mediach, czy też zaangażowaniu znanej osoby. Dlatego też projektując działania komunikacyjne w obszarze zdrowia zdecydowanie rekomendujemy takie, które obejmują komunikację zarówno do pacjentów, jak i do lekarzy.