Szanowni Państwo,

Medycyna Praktyczna wykorzystuje w swoich serwisach pliki cookies i inne pokrewne technologie. Używamy cookies w celu dostosowania naszych serwisów do Państwa potrzeb oraz do celów analitycznych i marketingowych. Korzystamy z cookies własnych oraz innych podmiotów – naszych partnerów biznesowych.

Ustawienia dotyczące cookies mogą Państwo zmienić samodzielnie, modyfikując ustawienia przeglądarki internetowej. Informacje dotyczące zmiany ustawień oraz szczegóły dotyczące wykorzystania wspomnianych technologii zawarte są w naszej Polityce Prywatności.

Korzystając z naszych serwisów bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie plików cookies i podobnych technologii, opisanych w Polityce Prywatności.

Państwa zgoda jest dobrowolna, jednak jej brak może wpłynąć na komfort korzystania z naszych serwisów. Udzieloną zgodę mogą Państwo wycofać w każdej chwili, co jednak pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego wcześniej na podstawie tej zgody.

Klikając przycisk Potwierdzam, wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie wyżej wymienionych technologii oraz potwierdzacie, że ustawienia przeglądarki są zgodne z Państwa preferencjami.

Kofeina może chronić przed demencją

nytimes.com

Picie kawy może być nie tylko przyjemnością, ale przynosić również zauważalne efekty zdrowotne.

W dużym badaniu epidemiologicznym ostatnich lat zebrano informacje na temat ponad 400.000 ochotników w wieku 50-71 lat, wolnych od poważnych chorób w momencie rozpoczęcia badania.

Okazało się, że u mężczyzn pijących 2–3 filiżanki kawy dziennie ryzyko śmierci było o 10% mniejsze niż u tych, którzy nie pili kawy w ogóle. W przypadku kobiet wypijających identyczną ilość kawy ryzyko śmierci było 13% mniejsze. Naukowcy nie potrafią jeszcze wytłumaczyć, jaki związek może mieć picie kawy z długowiecznością, ale korelacja jest zaskakująca.

Kolejne badanie wskazuje, że picie 3–4 małych (150 ml) kaw dziennie może przynieść jeszcze inne korzyści zdrowotne: obniżać ryzyko cukrzycy typu 2, raka podstawnokomórkowego skóry, raka prostaty, jamy ustnej oraz zmniejsza ryzyko nawrotu nowotworu piersi.

Badania przeprowadzone na modelu zwierzęcym w 2012 roku wskazują, że kofeina może zmieniać także środowisko biochemiczne wewnątrz mózgu i w ten sposób chronić przed demencją.

Na Uniwersytecie w Illinois myszy krótko pozbawione tlenu traciły zdolność do tworzenia wspomnień. Połowa myszy otrzymywała dawkę kofeiny równoważną kilku filiżankom kawy. Okazało się, że grupa ta odzyskiwała zdolność do tworzenia nowych wspomnień o 33% szybciej niż myszy, które jej nie otrzymywały. Bardziej wnikliwa obserwacja zwierzęcych tkanek mózgowych wykazała, że kofeina zakłóca działanie adenozyny, substancji wewnątrzkomórkowej, która zwykle jest odpowiedzialna za dostarczenie energii. Może jednak stać się destrukcyjna, jeśli komórki ulegają uszkodzeniu lub są pod wpływem stresu. Taka sytuacja (spowodowana „przeciekaniem” adenozyny z komórki) może szybko uruchamiać kaskadę prowadzącą do stanu zapalnego, co może zakłócać funkcjonowanie neuronów i potencjalnie przyczyniać się do neurodegeneracji, a inaczej mówiąc - do demencji.

W 2012 roku naukowcy z Uniwersytetu w Południowej Florydzie i z Uniwersytetu w Miami dokonali analizy średnich stężeń kofeiny we krwi osób starszych z łagodnymi zaburzeniami poznawczymi lub z pierwszymi zwiastunami choroby Alzheimera. Ponownej analizy dokonano w okresie od 2 do 4 lat. Wśród badanych, którzy mieli małe stężenie kofeiny we krwi lub u tych, u których nie zaobserwowano w ogóle kofeiny, znacznie częściej wykazywano postępującą pełnoobjawową chorobę Alzheimera, niż osób, u których stężenie kofeiny we krwi odpowiadało 3 kubkom kawy dziennie.

Dr Gregory G. Freund, profesor patologii na uniwersytecie w Illinois, który przeprowadził w 2012 roku badania myszy przyznaje, że "nie wiemy, czy blokowanie działania adenozyny jest wystarczające w celu zapobiegania lub zmniejszenia skutków demencji. Nie jest także jasne, czy to sama kofeina zapewnia korzyści związane z piciem kawy czy kawa zawiera inne cenne składniki. Nie ma także dowodów, że połączenie kofeiny z dużą ilością cukru, jak w napojach energetycznych, jest tak samo korzystne dla zdrowia".

Piśmiennictwo:

Freedman ND, Park Y, Abnet CC i wsp. Association of coffee drinking with total and cause-specific mortality. N Engl J Med. 2012 May 17;366(20):1891-904. Erratum in: N Engl J Med. 2012 Jul 19;367(3):285
Chiu GS, Chatterjee D, Darmody PT i wsp. Hypoxia/reoxygenation impairs memory formation via adenosine-dependent activation of caspase 1. J Neurosci. 2012 Oct 3;32(40):13945-55.
Cao C, Loewenstein DA, Lin X i wsp. High Blood caffeine levels in MCI linked to lack of progression to dementia. J Alzheimers Dis. 2012;30(3):559-72.
11.07.2013

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.

Poradnik świadomego pacjenta

  • Jak pojechać do sanatorium?
    Czy można wybrać sobie miejsce, do którego chce się jechać i termin wyjazdu? Czy można wybrać sobie miejsce, do którego chce się jechać i termin wyjazdu? Czy można skorzystać z sanatorium bez zakwaterowania?
  • Jak długo ważna jest recepta w 2020?
    Pacjent, który otrzymał receptę od lekarza, musi pamiętać, że nie jest ważna bezterminowo. Każda recepta ma ściśle określony czas, w którym można ją zrealizować. Dotyczy to zarówno recepty w formie „papierowej”, jak i tzw. e-recepty.