Szanowni Państwo,

Medycyna Praktyczna wykorzystuje w swoich serwisach pliki cookies i inne pokrewne technologie. Używamy cookies w celu dostosowania naszych serwisów do Państwa potrzeb oraz do celów analitycznych i marketingowych. Korzystamy z cookies własnych oraz innych podmiotów – naszych partnerów biznesowych.

Ustawienia dotyczące cookies mogą Państwo zmienić samodzielnie, modyfikując ustawienia przeglądarki internetowej. Informacje dotyczące zmiany ustawień oraz szczegóły dotyczące wykorzystania wspomnianych technologii zawarte są w naszej Polityce Prywatności.

Korzystając z naszych serwisów bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie plików cookies i podobnych technologii, opisanych w Polityce Prywatności.

Państwa zgoda jest dobrowolna, jednak jej brak może wpłynąć na komfort korzystania z naszych serwisów. Udzieloną zgodę mogą Państwo wycofać w każdej chwili, co jednak pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego wcześniej na podstawie tej zgody.

Klikając przycisk Potwierdzam, wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie wyżej wymienionych technologii oraz potwierdzacie, że ustawienia przeglądarki są zgodne z Państwa preferencjami.

Dieta bogatobiałkowa (proteinowa)

Urszula Paszek
Dietetyk dyplomowany

Dieta bogatobiałkowa (proteinowa) polega na dostarczaniu organizmowi dużych ilości białka, przy ograniczeniu spożycia tłuszczów i węglowodanów.

Zalecana ilość białka w tej diecie wynosi 2–2,5 g na kilogram masy ciała, co stanowi 30% zapotrzebowania energetycznego. Ponad 40% energii pochodzi z węglowodanów, a około 30% z tłuszczów. Dieta bogatobiałkowa opiera się na założeniu, że ograniczenie spożycia węglowodanów zmusi organizm do poszukiwania innych źródeł e nergii i spalania tłuszczów.

Zwiększone spożycie białka względem ilości węglowodanów może przynosić pozytywne efekty w postaci utraty masy ciała. Niebezpieczeństwem stosowania tej diety jest jednak ograniczenie węglowodanów do wartości niebezpiecznych poniżej 100 g na dobę, co może skutkować zużyciem białka wewnątrzustrojowego oraz brakiem glukozy (paliwa) dla prawidłowej pracy mózgu.

Duże spożycie tłuszczów może prowadzić do wzrostu stężenia cholesterolu we krwi. Zwiększa się przez to ryzyko chorób sercowo-naczyniowych, chorób nowotworowych, chorób nerek oraz wątroby. Zbyt mała ilość błonnika w diecie może być przyczyną chorób układu pokarmowego, zaparć, zanieczyszczania organizmu toksynami powstałymi z procesów trawiennych.

Zobacz także: Zaparcie, Co to jest cholesterol?

Data utworzenia: 14.11.2011
Dieta bogatobiałkowa (proteinowa)Oceń:
Zobacz także

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.

Na co choruje system ochrony zdrowia

  • Pięć minut dla pacjenta
    Lekarze rodzinni mają na zbadanie jednego pacjenta średnio po kilka minut. Taka sytuacja rodzi frustracje po obu stronach – wśród chorych, bo chcieliby więcej uwagi, oraz wśród lekarzy, bo nie mogą jej pacjentom poświęcić.
  • Dlaczego pacjenci muszą czekać w kolejkach?
    Narodowy Fundusz Zdrowia wydaje rocznie na leczenie pacjentów ponad 60 mld zł. Ale ani te pieniądze, ani rozwiązania wprowadzane przez Ministerstwo Zdrowia – tzw. pakiet onkologiczny i pakiet kolejkowy – nie zmienią sytuacji. Dlaczego?