Szanowni Państwo,

Medycyna Praktyczna wykorzystuje w swoich serwisach pliki cookies i inne pokrewne technologie. Używamy cookies w celu dostosowania naszych serwisów do Państwa potrzeb oraz do celów analitycznych i marketingowych. Korzystamy z cookies własnych oraz innych podmiotów – naszych partnerów biznesowych.

Ustawienia dotyczące cookies mogą Państwo zmienić samodzielnie, modyfikując ustawienia przeglądarki internetowej. Informacje dotyczące zmiany ustawień oraz szczegóły dotyczące wykorzystania wspomnianych technologii zawarte są w naszej Polityce Prywatności.

Korzystając z naszych serwisów bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie plików cookies i podobnych technologii, opisanych w Polityce Prywatności.

Państwa zgoda jest dobrowolna, jednak jej brak może wpłynąć na komfort korzystania z naszych serwisów. Udzieloną zgodę mogą Państwo wycofać w każdej chwili, co jednak pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego wcześniej na podstawie tej zgody.

Klikając przycisk Potwierdzam, wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie wyżej wymienionych technologii oraz potwierdzacie, że ustawienia przeglądarki są zgodne z Państwa preferencjami.

Napoje izotoniczne w aktywności fizycznej – kiedy i po co je stosować?

Dr n. med. Agnieszka Serafin
I Katedra i Klinika Kardiologii WUM, Warszawa
mp.pl/treningzdrowotny

Jednym z podstawowych zagrożeń dla osób uprawiających aktywność fizyczną jest odwodnienie. Odpowiednie nawodnienie organizmu zarówno przed treningiem, w trakcie, jak i po treningu fizycznym ma kluczowe znaczenie nie tylko dla zapewnienia wydolności ale również bezpieczeństwa w trakcie podejmowanej aktywności. Odwodnienie wynikające ze znacznej utraty płynów wraz z potem istotnie obniża wydolność fizyczną. Zaburzenia elektrolitowe mogą powodować skurcze mięśni, a niedostateczna podaż węglowodanów przyczynia się do szybkiego wyczerpania organizmu.

Głównym zadaniem napojów izotonicznych jest zapobieganie odwodnieniu organizmu i wyrównanie gospodarki mineralnej i węglowodanowej. Napoje te zawierają odpowiednie proporcje elektrolitów (przede wszystkim Na, Cl, K) i węglowodanów, a także niejednokrotnie witamin, głównie z grupy B. Mają za zadanie przede wszystkim nawodnić, skutecznie gasić pragnienie, uzupełnić niedobory elektrolitów, dostarczyć składników energetycznych, ponieważ zapobiega to wyczerpaniu organizmu. Niektórzy badacze postulują przyjmowanie napojów zawierających większą ilość węglowodanów (spożycie węglowodanów maks. 90 g/godz.), szczególnie przez osoby startujące w konkurencjach ultrawytrzymałościowych. Badania wskazują jednak, że bezpieczna ilości substancji wchłanianych podczas wysiłku fizycznego w jelicie w ciągu godziny to ok. 600–800 ml wody, 60 g glukozy i do 90 g fruktozy i maltodekstryny. Należy podkreślić, że zbyt duża ilość fruktozy w przyjmowanych w krótkim czasie płynach może spowodować dolegliwości gastryczne, dlatego nie zaleca się stosowania płynów zawierających więcej niż 20–30% fruktozy.

Napoje izotoniczne zalecane są szczególnie w trakcie długotrwałego wysiłku a także jako uzupełnienie niedoborów powstałych po aktywności fizycznej. Zalecane są także w sytuacjach narażenia organizm na znaczne odwodnienie wynikające z temperatury zewnętrznej czy intensywnej aktywności fizycznej. Dzięki temu, że napoje te są izoosmotyczne, nie zaburzają w sposób istotny gospodarki wodno-elektrolitowej umożliwiając jednocześnie równomierne nawodnienie.

Piśmiennictwo:

Urdampiletta A., Gomez-Zorita S.: From dehydration to hyperhidration isotonic and diuretic drinks and hyperhydratant aids in sport. Nutr. Hosp. 2014; 29 (1): 21-25

Data utworzenia: 03.07.2017
Napoje izotoniczne w aktywności fizycznej – kiedy i po co je stosować?Oceń:
(5.00/5 z 1 ocen)
Zobacz także

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.

Na co choruje system ochrony zdrowia

  • Pięć minut dla pacjenta
    Lekarze rodzinni mają na zbadanie jednego pacjenta średnio po kilka minut. Taka sytuacja rodzi frustracje po obu stronach – wśród chorych, bo chcieliby więcej uwagi, oraz wśród lekarzy, bo nie mogą jej pacjentom poświęcić.
  • Dlaczego pacjenci muszą czekać w kolejkach?
    Narodowy Fundusz Zdrowia wydaje rocznie na leczenie pacjentów ponad 60 mld zł. Ale ani te pieniądze, ani rozwiązania wprowadzane przez Ministerstwo Zdrowia – tzw. pakiet onkologiczny i pakiet kolejkowy – nie zmienią sytuacji. Dlaczego?