×
COVID-19: wiarygodne źródło wiedzy

Szanowni Państwo,

Medycyna Praktyczna wykorzystuje w swoich serwisach pliki cookies i inne pokrewne technologie. Używamy cookies w celu dostosowania naszych serwisów do Państwa potrzeb oraz do celów analitycznych i marketingowych. Korzystamy z cookies własnych oraz innych podmiotów – naszych partnerów biznesowych.

Ustawienia dotyczące cookies mogą Państwo zmienić samodzielnie, modyfikując ustawienia przeglądarki internetowej. Informacje dotyczące zmiany ustawień oraz szczegóły dotyczące wykorzystania wspomnianych technologii zawarte są w naszej Polityce Prywatności.

Korzystając z naszych serwisów bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie plików cookies i podobnych technologii, opisanych w Polityce Prywatności.

Państwa zgoda jest dobrowolna, jednak jej brak może wpłynąć na komfort korzystania z naszych serwisów. Udzieloną zgodę mogą Państwo wycofać w każdej chwili, co jednak pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego wcześniej na podstawie tej zgody.

Klikając przycisk Potwierdzam, wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie wyżej wymienionych technologii oraz potwierdzacie, że ustawienia przeglądarki są zgodne z Państwa preferencjami.

Tłuszcze zwierzęce i roślinne w diecie

Pytanie nadesłane do redakcji

Zastanawia mnie, czy jeśli mam na obiad smażone, tłuste mięso i sałatę z rzodkiewką i pomidorem, to czy te warzywa muszę skropić olejem? Czy może witaminy wchłoną się pod wpływem tłuszczu z mięsa? Nie chcę przesadzać z tłuszczem.

Odpowiedziała

mgr Diana Wolańska
dietetyk
Zakład Profilaktyki Chorób Żywieniowozależnych z Poradnią Chorób Metabolicznych
Instytut Żywności i Żywienia w Warszawie

Nie polecałabym wykorzystywania tłuszczu, który wytopił się podczas smażenia mięsa. Jest to tłuszcz zwierzęcy zawierający znaczne ilości nasyconych kwasów tłuszczowych, cholesterolu, działających miażdżycorodnie oraz szereg substancji szkodliwych powstałych pod wpływem wysokiej temperatury, wykazujących m.in. działanie rakotwórcze.

Jako dodatek do warzyw można wykorzystać oleje roślinne, będące źródłem kwasów omega-3 i 6 (korzystnie wpływających na zdrowie). Polecany będzie olej rzepakowy, oliwa z oliwek oraz inne oleje.

Polecałabym również w ramach zdrowego żywienia wybieranie chudych gatunków mięs (drób, indyk, chuda wołowina, cielęcina czy ryby) oraz innych technik kulinarnych, takich jak gotowanie na parze, duszenie, pieczenie w folii, grillowanie. Tłuszcze, których można użyć podczas obróbki termicznej to oliwa extra vergine oraz olej rzepakowy.

28.11.2013

Zachorowania w Polsce - aktualne dane

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.

Poradnik świadomego pacjenta

  • Jak pojechać do sanatorium?
    Czy można wybrać sobie miejsce, do którego chce się jechać i termin wyjazdu? Czy można wybrać sobie miejsce, do którego chce się jechać i termin wyjazdu? Czy można skorzystać z sanatorium bez zakwaterowania?
  • Jak długo ważna jest recepta w 2020?
    Pacjent, który otrzymał receptę od lekarza, musi pamiętać, że nie jest ważna bezterminowo. Każda recepta ma ściśle określony czas, w którym można ją zrealizować. Dotyczy to zarówno recepty w formie „papierowej”, jak i tzw. e-recepty.