Szanowni Państwo,

Medycyna Praktyczna wykorzystuje w swoich serwisach pliki cookies i inne pokrewne technologie. Używamy cookies w celu dostosowania naszych serwisów do Państwa potrzeb oraz do celów analitycznych i marketingowych. Korzystamy z cookies własnych oraz innych podmiotów – naszych partnerów biznesowych.

Ustawienia dotyczące cookies mogą Państwo zmienić samodzielnie, modyfikując ustawienia przeglądarki internetowej. Informacje dotyczące zmiany ustawień oraz szczegóły dotyczące wykorzystania wspomnianych technologii zawarte są w naszej Polityce Prywatności.

Korzystając z naszych serwisów bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie plików cookies i podobnych technologii, opisanych w Polityce Prywatności.

Państwa zgoda jest dobrowolna, jednak jej brak może wpłynąć na komfort korzystania z naszych serwisów. Udzieloną zgodę mogą Państwo wycofać w każdej chwili, co jednak pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego wcześniej na podstawie tej zgody.

Klikając przycisk Potwierdzam, wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie wyżej wymienionych technologii oraz potwierdzacie, że ustawienia przeglądarki są zgodne z Państwa preferencjami.

Który rodzaj sportu wydłuża życie?

Various leisure-time physical activities associated with widely divergent life expectancies: The Copenhagen City Heart Study Schnohr P. i wsp.
Opracowała Anna Bagińska
Mayo Clinic Proceedings. 2018; doi: 10.1016/j.mayocp.2018.06.025
Który rodzaj sportu wydłuża życie?
Fot. pixabay.com

Spośród analizowanych form aktywności fizycznej z największą oczekiwaną dalszą długością życia związany był sport wymagający interakcji społecznych.

W prospektywnym badaniu kohortowym przebadano 8577 uczestników badania Copenhagen City Heart Study (CCHS). Osoby włączone do badania w latach 1991–1994 poproszono o wypełnienie kwestionariusza dotyczącego całkowitej tygodniowej aktywności fizycznej w czasie wolnym, z uwzględnieniem formy (w tym tenis, badminton, piłka nożna, bieganie, jazda na rowerze, gimnastyka, pływanie oraz ćwiczenia na siłowni) oraz intensywności treningu. Z udziału w badaniu wykluczono osoby z chorobą wieńcową, udarem mózgu lub nowotworem w wywiadzie. Badanych obserwowano przez ok. 25 lat, do 2017 roku.

U uczestników badania średni tygodniowy czas trwania wysiłku fizycznego (łączny, niezależnie od typu aktywności) wyniósł 411 minut; średni tygodniowy czas trwania poszczególnych form wysiłku fizycznego różnił się znacznie i wyniósł od 58 minut w przypadku pływania do 386 minut w przypadku jazdy na rowerze.

W analizie – po uwzględnieniu wieku, płci, wykształcenia, tygodniowego czasu trwania wysiłku fizycznego, poziomu edukacji, statusu socjoekonomicznego, występowania cukrzycy, spożycia alkoholu i palenia tytoniu – stwierdzono, że wszystkie uwzględnione formy aktywności fizycznej były związane z poprawą oczekiwanej dalszej długości życia, w porównaniu z brakiem aktywności fizycznej.

Największy zysk w odniesieniu do oczekiwanej dalszej długości życia, w porównaniu z osobami nieaktywnymi fizycznie, obserwowano u osób grających w tenisa (oczekiwana dalsza długość życia większa o 9,7 roku) oraz kolejno u osób grających w badmintona (6,2 roku), piłkę nożną (4,7 roku), jeżdżących na rowerze (3,7 roku), pływających (3,4 roku), biegających (3,2 roku), uczęszczających na gimnastykę (3,1 roku) oraz zajęcia na siłowni (1,5 roku; wynik nieistotny statystycznie).

Autorzy podkreślają, że spośród analizowanych form aktywności fizycznej z największą oczekiwaną dalszą długością życia związany był sport wymagający interakcji społecznych, jak tenis, badminton czy piłka nożna, co stoi w zgodzie z poprzednimi doniesieniami naukowymi wskazującymi, że izolacja społeczna jest jednym z istotnych czynników predykcyjnych skrócenia oczekiwanej dalszej długości życia.

Data utworzenia: 19.10.2018
Który rodzaj sportu wydłuża życie?Oceń:
(3.67/5 z 3 ocen)

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.