×
COVID-19: wiarygodne źródło wiedzy

Szanowni Państwo,

Medycyna Praktyczna wykorzystuje w swoich serwisach pliki cookies i inne pokrewne technologie. Używamy cookies w celu dostosowania naszych serwisów do Państwa potrzeb oraz do celów analitycznych i marketingowych. Korzystamy z cookies własnych oraz innych podmiotów – naszych partnerów biznesowych.

Ustawienia dotyczące cookies mogą Państwo zmienić samodzielnie, modyfikując ustawienia przeglądarki internetowej. Informacje dotyczące zmiany ustawień oraz szczegóły dotyczące wykorzystania wspomnianych technologii zawarte są w naszej Polityce Prywatności.

Korzystając z naszych serwisów bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie plików cookies i podobnych technologii, opisanych w Polityce Prywatności.

Państwa zgoda jest dobrowolna, jednak jej brak może wpłynąć na komfort korzystania z naszych serwisów. Udzieloną zgodę mogą Państwo wycofać w każdej chwili, co jednak pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego wcześniej na podstawie tej zgody.

Klikając przycisk Potwierdzam, wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie wyżej wymienionych technologii oraz potwierdzacie, że ustawienia przeglądarki są zgodne z Państwa preferencjami.

Dieta bogata w białko, głównie roślinne, to mniejsze ryzyko zgonu

Analiza opisanych w literaturze naukowej badań wskazała, że odpowiednia ilość białka w diecie, szczególnie roślinnego, obniża ogólne ryzyko śmierci. Prawdopodobnie znaczenie ma jego wpływ na ciśnienie krwi, gospodarkę cholesterolem i glukozą.


Fot. pixabay.com

Diety bogate w białka pochodzące z roślin strączkowych (groch, fasola, soczewica), pełnego ziarna czy orzechów, już w wielu badaniach okazały się zmniejszać zagrożenie cukrzycą, chorobami serca czy udarem.

Jednocześnie wysokie spożycie czerwonego mięsa i białka zwierzęcego powiązano z różnymi zaburzeniami zdrowia.

Jednak dane na temat korzystania z różnych źródeł białka i ryzyka zgonu prowadziły do sprzecznych wniosków - zwracają uwagę autorzy nowego opracowania opublikowanego na łamach „The BMJ”.

Eksperci z Uniwersytetu Nauk Medycznych w Teheranie oraz ich koledzy z ośrodków badawczych z USA sprawdzili więc wpływ różnych dawek białka zwierzęcego i roślinnego na ryzyko zgonu z dowolnej przyczyny, z powodu chorób serca oraz nowotworów. W tym celu przeanalizowali 32 badania na ten temat, z udziałem osób w wieku od 19 lat wzwyż.

W trakcie obserwacji uczestników, która trwała niekiedy nawet 32 lata, wśród 715 128 osób nastąpiło 113 039 zgonów, w tym 16 429 z powodu chorób układu krążenia i 22 303 z powodu nowotworów.

Wyniki pokazały po pierwsze, że wysokie spożycie białka wiązało się z mniejszym ogólnym ryzykiem śmierci. Szczególnie korzystnie działało przy tym białko roślinne. Jego konsumpcja wiązała się z mniejszym o 8 proc. ryzykiem zgonu z dowolnej przyczyny i o 12 proc. z niższym ryzykiem śmierci z powodu chorób układu krążenia. Białko zwierzęce nie wpływało znacząco na zgony wywołane nowotworami czy chorobami naczyń.

Badania pokazały jednocześnie, że uzyskiwanie 3 proc. większej ilości energii z białek roślinnych obniżało o 5 proc. całkowite ryzyko zgonu.

Naukowcy spekulują na temat stojących za tym mechanizmów. Wymieniają korzystne zmiany w ciśnieniu krwi, poziomie cholesterolu i stężeniu glukozy. Obniżają one bowiem m.in. ryzyko cukrzycy, czy chorób serca.

Badacze zwracają uwagę na pewne ograniczenia ich projektu. Badania różniły się między sobą w sposobie oceny działania diety, więc niektóre korzyści mogły teoretycznie wynikać z innych, nieznanych czynników. Większość badań dotyczyła przy tym świata zachodniego, zatem wyniki mogą nie odnosić się do mieszkańców innych rejonów.

Jednak siłą projektu jest duża liczba uczestników oraz przeanalizowanych zgonów, co daje szczegółowy wgląd w powiązania między białkiem w diecie a ryzykiem śmierci.

„Uzyskane wyniki mają ważne konsekwencje dla zdrowia publicznego, ponieważ spożycie roślinnego białka można relatywnie łatwo zwiększyć, przez zastąpienie nim białka zwierzęcego. Może to mieć duży wpływ na długość życia” - piszą autorzy publikacji.

Choć ich zdaniem potrzebne są dalsze badania, to jak twierdzą, rezultaty „silnie wspierają obecne zalecenia dietetyczne, według których spożycie roślinnych białek w ogólnej populacji powinno rosnąć”.

Więcej informacji na stronach:
https://www.eurekalert.org/pub_releases/2020-07/b-dhi072120.php
https://www.bmj.com/content/370/bmj.m2412

24.07.2020
Doradca Medyczny
  • Czy mój problem wymaga pilnej interwencji lekarskiej?
  • Czy i kiedy powinienem zgłosić się do lekarza?
  • Dokąd mam się udać?

Zachorowania w Polsce - aktualne dane

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.

Poradnik świadomego pacjenta

  • Jak pojechać do sanatorium?
    Czy można wybrać sobie miejsce, do którego chce się jechać i termin wyjazdu? Czy można wybrać sobie miejsce, do którego chce się jechać i termin wyjazdu? Czy można skorzystać z sanatorium bez zakwaterowania?
  • Jak długo ważna jest recepta w 2020?
    Pacjent, który otrzymał receptę od lekarza, musi pamiętać, że nie jest ważna bezterminowo. Każda recepta ma ściśle określony czas, w którym można ją zrealizować. Dotyczy to zarówno recepty w formie „papierowej”, jak i tzw. e-recepty.