×
COVID-19: wiarygodne źródło wiedzy

Szanowni Państwo,

Medycyna Praktyczna wykorzystuje w swoich serwisach pliki cookies i inne pokrewne technologie. Używamy cookies w celu dostosowania naszych serwisów do Państwa potrzeb oraz do celów analitycznych i marketingowych. Korzystamy z cookies własnych oraz innych podmiotów – naszych partnerów biznesowych.

Ustawienia dotyczące cookies mogą Państwo zmienić samodzielnie, modyfikując ustawienia przeglądarki internetowej. Informacje dotyczące zmiany ustawień oraz szczegóły dotyczące wykorzystania wspomnianych technologii zawarte są w naszej Polityce Prywatności.

Korzystając z naszych serwisów bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie plików cookies i podobnych technologii, opisanych w Polityce Prywatności.

Państwa zgoda jest dobrowolna, jednak jej brak może wpłynąć na komfort korzystania z naszych serwisów. Udzieloną zgodę mogą Państwo wycofać w każdej chwili, co jednak pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego wcześniej na podstawie tej zgody.

Klikając przycisk Potwierdzam, wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie wyżej wymienionych technologii oraz potwierdzacie, że ustawienia przeglądarki są zgodne z Państwa preferencjami.

Kawę zdrowiej jest pić dopiero po śniadaniu

1 października przypadał Międzynarodowy Dzień Kawy. Naukowcy właśnie poinformowali, że aby zmniejszyć ryzyko zaburzeń metabolicznych, przed poranną dawką kofeiny lepiej jest zjeść śniadanie.


Fot. pixabay.com

Specjaliści z University of Bath przestrzegają, że kawa wypita na czczo, szczególnie po źle przespanej nocy, może zaburzać działanie insuliny i gospodarkę glukozą. Tymczasem długo utrzymujący się stan tego typu może przyczynić się m.in. do chorób układu krążenia czy cukrzycy.

Badacze przeprowadzili trzy eksperymenty z udziałem ochotników.

  • W jednym z nich uczestnicy mogli w nocy dobrze się wyspać, a po przebudzeniu wypili słodki napój.
  • W drugim, w ciągu nocy, co godzinę byli budzeni na pięć minut, a rano wypili taki sam napój.
  • W trzecim doświadczeniu ochotnicy także byli budzeni w nocy, ale tym razem 30 minut przed spożyciem słodzonego napoju wypili mocną, czarną kawę.

Po pierwsze, badanie pokazało, że przerywany sen w ciągu jednej nocy nie zaburzył mocno gospodarki glukozą i działania insuliny.

To dobra wiadomość, ponieważ według wcześniejszych badań, utrata kilku godzin snu w czasie jednej lub wielu nocy może mieć szkodliwe skutki dla metabolizmu.

Jednak mocna, czarna kawa wypita przed śniadaniem (słodzony napój) zwiększyła odpowiedź organizmu na cukier aż o 50 proc. To niedobrze - podkreślają badacze. Zwracają uwagę, że choć kawę uważa się za zdrową, to niektóre prace sugerują, że może też zwiększać insulinooporność.

Wypicie kawy zaraz po źle przespanej nocy może więc rozwiać senność, ale jednocześnie zaszkodzić zdrowiu.

„Wiemy, że prawie połowa z nas, kiedy się budzi, pije kawę przed zrobieniem czegokolwiek innego. Intuicja podpowiada nam, że im bardziej jesteśmy zmęczeni, tym mocniejszą powinniśmy wypić kawę. To ważne badanie, które niesie daleko idące konsekwencje. Do tej pory bowiem mieliśmy niewiele informacji o tym, jak tego typu zachowanie działa na nasze organizmy, w szczególności na nasz metabolizm i kontrolę poziomu cukru” - podkreśla nadzorujący badanie prof. James Betts.

„Mówiąc w uproszczeniu, kontrola poziomu cukru zostaje upośledzona, kiedy pierwszą substancja, z którą nasz organizm ma kontakt, jest kawa, szczególnie po źle przespanej nocy. Możemy poprawić naszą sytuację, jeśli najpierw coś zjemy, a dopiero potem wypijemy kawę, jeśli nadal będziemy czuć taką potrzebę. Wiedza o tym może nam wszystkim przynieść duże zdrowotne korzyści” - dodaje specjalista.

Więcej informacji na stronach:
https://www.bath.ac.uk/announcements/drink-coffee-after-breakfast-not-before-for-better-metabolic-control/
https://www.cambridge.org/core/journals/british-journal-of-nutrition/article/glucose-control-upon-waking-is-unaffected-by-hourly-sleep-fragmentation-during-the-night-but-is-impaired-by-morning-caffeinated-coffee/398A3EDA8C30EC89ADBB4C74C8E244B0
https://www.internationalcoffeeday.org/copy-of-about

02.10.2020

Zachorowania w Polsce - aktualne dane

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.

Poradnik świadomego pacjenta

  • Jak pojechać do sanatorium?
    Czy można wybrać sobie miejsce, do którego chce się jechać i termin wyjazdu? Czy można wybrać sobie miejsce, do którego chce się jechać i termin wyjazdu? Czy można skorzystać z sanatorium bez zakwaterowania?
  • Jak długo ważna jest recepta w 2020?
    Pacjent, który otrzymał receptę od lekarza, musi pamiętać, że nie jest ważna bezterminowo. Każda recepta ma ściśle określony czas, w którym można ją zrealizować. Dotyczy to zarówno recepty w formie „papierowej”, jak i tzw. e-recepty.