Szanowni Państwo,

Medycyna Praktyczna wykorzystuje w swoich serwisach pliki cookies i inne pokrewne technologie. Używamy cookies w celu dostosowania naszych serwisów do Państwa potrzeb oraz do celów analitycznych i marketingowych. Korzystamy z cookies własnych oraz innych podmiotów – naszych partnerów biznesowych.

Ustawienia dotyczące cookies mogą Państwo zmienić samodzielnie, modyfikując ustawienia przeglądarki internetowej. Informacje dotyczące zmiany ustawień oraz szczegóły dotyczące wykorzystania wspomnianych technologii zawarte są w naszej Polityce Prywatności.

Korzystając z naszych serwisów bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie plików cookies i podobnych technologii, opisanych w Polityce Prywatności.

Państwa zgoda jest dobrowolna, jednak jej brak może wpłynąć na komfort korzystania z naszych serwisów. Udzieloną zgodę mogą Państwo wycofać w każdej chwili, co jednak pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego wcześniej na podstawie tej zgody.

Klikając przycisk Potwierdzam, wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie wyżej wymienionych technologii oraz potwierdzacie, że ustawienia przeglądarki są zgodne z Państwa preferencjami.

Dieta Atkinsa

Urszula Paszek, dietetyk dyplomowany
Dominika Wnęk, dietetyk, CMUJ

Dieta Atkinsa zaliczana jest do diet ubogowęglowodanowych. Opierając się na przekonaniu, że osoby otyłe spożywają zbyt duże ilości węglowodanów, zaleca znaczącą ich eliminację w diecie. Według twórcy diety redukcja węglowodanów ma usprawniać metabolizm i sprawić, że organizm jako podstawowe źródło energii wykorzysta tkankę tłuszczową a nie glukozę.


Fot. pixabay.com

Ograniczenie ilości węglowodanów kompensowane jest przez zwiększone spożycie tłuszczu. Taka sytuacja powoduje pojawienie się w organizmie ciałek ketonowych. Zmniejszają one łaknienie i hamują apetyt. To z kolei ułatwia realizację diety.

Stosowanie diety Atkinsa reguluje gospodarkę węglowodanową: reguluje poziom glukozy i nie dopuszcza do nadmiernych wyrzutów insuliny.

Fazy diety Atkinsa

Dieta Atkinsa podzielona jest na 4 fazy:

  • Faza pierwsza, faza indukcji: powinna trwać minimum 2 tygodnie i ma na celu zapoczątkowanie spadku masy ciała. Jeśli do zgubienia jest większa ilość kilogramów, fazę tą należy wydłużyć. Aby zapoczątkować chudnięcie zaleca się spożywanie maksymalnie 20g węglowodanów netto dziennie (ilość węglowodanów netto wylicza się przez odjęcie od całkowitej ilości węglowodanów błonnika pokarmowego). Jest to ilość około 2 szklanek warzyw gotowanych. W fazie tej można spożywać od 3 do 5 posiłków dziennie. Przerwy między posiłkami nie powinny przekraczać 6 godzin. W każdym posiłku powinno się znaleźć białko zwierzęce, natomiast nie ma konieczności usuwania z mięsa widocznego tłuszczu i skóry. Dozwolone jest masło i wszelkiego rodzaju oleje roślinne. Nie ma przeciwwskazań do stosowania słodzików. Codziennie należy pić wodę mineralną i herbatki ziołowe. W umiarkowanych ilościach dozwolona jest także herbata i kawa kofeinowa lub bezkofeinowa.
  • Faza druga: nadal gubimy zbędne kilogramy, ale wolniej niż w fazie poprzedniej. Ilość węglowodanów netto, którą można spożyć waha się w granicach 25-60 g. Zwykle rozpoczyna się od ilości 25g netto, stopniowo zwiększając o 5 g tygodniowo. Za właściwe tempo chudnięcia uważa się około 1 kg tygodniowo. W tej fazie można spożywać wszystkie produkty dozwolone w fazie I, a dodatkowo orzechy i ziarna oraz wybrane owoce takie jak: jagody, truskawki, maliny oraz melon.
  • Faza trzecia: faza ta nadal wiąże się ze spadkiem masy ciała, aczkolwiek mniejszym niż w poprzednich etapach. Podczas tego okresu ustala się swój indywidualny poziom spożycia węglowodanów, przy którym nadal jesteśmy w stanie chudnąć. Co tydzień powinno się zwiększać ilość węglowodanów netto o 10g. Do dotychczasowej diety można dołączyć niewielkie ilości ziemniaków, marchewki i nasion roślin strączkowych. Dozwolone owoce na tym etapie to banany, jabłka, kiwi, śliwki, brzoskwinie, mango i wiśnie. Do codziennych posiłków można włączyć około 1/2 szklanki płatków owsianych lub brązowego ryżu.
    • tłumi apetyt, reguluje równowagę glukozy we krwi
    • uporządkowana, łatwa do stosowania dieta

    • może prowadzić do zakwaszenia organizmu, a nawet kwasicy ketonowej
    • zwiększa stężenie cholesterolu frakcji LDL, zmniejsza stężenie frakcji HDL oraz powoduje wzrost stężenia triglicerydów w surowicy
    • często powoduje zaburzenia równowagi elektrolitycznej oraz niedobory witamin
    • w wyniku nadmiernej ilości białka i tłuszczu może dojść do nadmiernego obciążenia nerek
    • stosowanie takiego żywienia może zwiększać ryzyko chorób serca i udaru mózgu

  • Faza czwarta: pod względem spożywanych produktów spożywczych nie różni się ona od fazy trzeciej. Zaleca się także włączenie aktywności fizycznej, najlepiej w ilości 30 minut umiarkowanej aktywności fizycznej, 5-6 razy w tygodniu.

Należy podkreślić, że roczne badania efektów stosowania diety ubogo węglowodanowej (jaką jest dieta Atkinsa) w porównaniu z niskotłuszczową wskazują na większy ubytek masy ciała po 3 i 6 miesiącach stosowania diety ubogowęglowodanowej. Natomiast po roku nie stwierdza się już tych różnic.

Plusy diety

  • Zadawalający spadek masy ciała (według licznych ekspertów nie jest on wynikiem ograniczenia węglowodanów, ale wiąże się ze zmniejszeniem całkowitej ilość kalorii spożywanych w ciągu dnia)
  • Bardzo dokładnie opracowany plan żywieniowy, książki kucharskie ułatwiające przygotowanie posiłków a nawet sklep internetowy ze specjalnymi produktami żywnościowymi sygnowanymi nazwiskiem Atkins
  • Łatwa realizacja diety z uwagi na zahamowanie apetytu przez pojawiające się ciałka ketonowe
  • Pozwala na jedzenie takich produktów, o których osoba będąca na diecie zwykle marzy: bekon, jajka z majonezem itp.

Minusy diety

  • W pierwszych dniach znacznego ograniczenia węglowodanów dochodzi do zmniejszania się komórkowych zapasów glikogenu, a ubytek masy ciała wiąże się głównie z utratą wody
  • Przejście organizmu w stan ketozy, który poza hamowaniem apetytu może skutkować także bólami głowy, osłabieniem, nieprzyjemnym zapachem z ust oraz zaparciami
  • Uważa się, że do sprawnego funkcjonowania naszego organizmu potrzeba około 150 g węglowodanów dziennie. Ilość ta znacznie odbiega od ilości dozwolonych w diecie Atkinsa
  • Zbyt duża ilość tłuszczu w diecie może doprowadzić do wzrostu cholesterolu całkowitego i frakcji miażdżycorodnej a w konsekwencji do rozwoju miażdżycy
  • Nadmiar białka w diecie może prowadzić do ubytku wapnia z kości.

18.10.2012
Zobacz także

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.

Na co choruje system ochrony zdrowia

  • Pięć minut dla pacjenta
    Lekarze rodzinni mają na zbadanie jednego pacjenta średnio po kilka minut. Taka sytuacja rodzi frustracje po obu stronach – wśród chorych, bo chcieliby więcej uwagi, oraz wśród lekarzy, bo nie mogą jej pacjentom poświęcić.
  • Dlaczego pacjenci muszą czekać w kolejkach?
    Narodowy Fundusz Zdrowia wydaje rocznie na leczenie pacjentów ponad 60 mld zł. Ale ani te pieniądze, ani rozwiązania wprowadzane przez Ministerstwo Zdrowia – tzw. pakiet onkologiczny i pakiet kolejkowy – nie zmienią sytuacji. Dlaczego?