Szanowni Państwo,

Medycyna Praktyczna wykorzystuje w swoich serwisach pliki cookies i inne pokrewne technologie. Używamy cookies w celu dostosowania naszych serwisów do Państwa potrzeb oraz do celów analitycznych i marketingowych. Korzystamy z cookies własnych oraz innych podmiotów – naszych partnerów biznesowych.

Ustawienia dotyczące cookies mogą Państwo zmienić samodzielnie, modyfikując ustawienia przeglądarki internetowej. Informacje dotyczące zmiany ustawień oraz szczegóły dotyczące wykorzystania wspomnianych technologii zawarte są w naszej Polityce Prywatności.

Korzystając z naszych serwisów bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie plików cookies i podobnych technologii, opisanych w Polityce Prywatności.

Państwa zgoda jest dobrowolna, jednak jej brak może wpłynąć na komfort korzystania z naszych serwisów. Udzieloną zgodę mogą Państwo wycofać w każdej chwili, co jednak pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego wcześniej na podstawie tej zgody.

Klikając przycisk Potwierdzam, wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie wyżej wymienionych technologii oraz potwierdzacie, że ustawienia przeglądarki są zgodne z Państwa preferencjami.

Kilka rad dla osób, które nie potrafią kontrolować tego, ile jedzą

Dominika Wnęk, dietetyk

Dla wielu odchudzających się osób brak kontroli nad ilością spożywanego pokarmu jest dużym problemem. Czasami może on wynikać z niewiedzy, jak duża powinna być wystarczająca porcja jedzenia. Problemem może być także pozbycie się przyzwyczajeń oraz wpojone od dzieciństwa przekonanie, że należy zjeść wszystko, co mamy na talerzu.


Pixabay.com

Można się jednak nauczyć kontrolować ilość spożywanego pokarmu.

Zasady postępowania ułatwiające kontrolę wielkości posiłków

  • Postaraj się używać mniejszych talerzy i misek, wtedy porcje będą się wydawać większe.
  • Podawaj posiłek od razu na talerz, z którego będziesz jeść. Jeśli na stole będą stały półmiski, łatwiej będzie sięgnąć po dokładkę.
  • Spokojnie przeżuwaj każdy kęs. Kontrolując tempo spożywania posiłków możesz być pewien, że zjesz tylko tyle, ile potrzebuje Twój organizm.
  • Jeśli to możliwe rozpocznij posiłek od produktów ubogokalorycznych a zakończ tymi o większej zawartości kalorii.
  • Skup się na posiłku. Jeśli podczas jedzenia oglądasz telewizje lub czytasz książkę, możesz nie zauważyć, że jesteś już syty.
  • Jeśli po skończeniu posiłku nadal czujesz głód, odczekaj 10 minut. Jeżeli po tym czasie nadal go odczuwasz, przegryź coś niskokalorycznego (np. surowe warzywa, niewielki owoc lub kilka orzechów).
  • Pamiętaj, że jeśli już spróbujesz ulubionej słodkości, możesz odczuwać silną chęć zjedzenia jej w znacznie większej ilości. Dlatego najlepiej z góry określić, ile Ci wolno zjeść.
23.09.2016

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.

Poradnik świadomego pacjenta

  • Jak pojechać do sanatorium?
    Czy można wybrać sobie miejsce, do którego chce się jechać i termin wyjazdu? Czy można wybrać sobie miejsce, do którego chce się jechać i termin wyjazdu? Czy można skorzystać z sanatorium bez zakwaterowania?
  • Jak długo ważna jest recepta w 2020?
    Pacjent, który otrzymał receptę od lekarza, musi pamiętać, że nie jest ważna bezterminowo. Każda recepta ma ściśle określony czas, w którym można ją zrealizować. Dotyczy to zarówno recepty w formie „papierowej”, jak i tzw. e-recepty.